احتمال ابتلای نوزادان به کووید در هنگام تولد از مادران واکسینه شده


محققان نروژی دریافتند نوزادانی که از مادرانی که در دوران بارداری علیه کووید 19 واکسینه شده بودند، حتی در زمانی که نوع امیکرون غالب بود، در معرض خطر کمتری برای مثبت شدن تست SARS-CoV-2 بودند. واکسیناسیون در بارداری با 33 تا 71 درصد کاهش خطر ابتلا به تست مثبت کووید 19 تا 4 ماهگی مرتبط است.

در طول دوره امیکرون، نوزادانی که مادرانشان دوز دوم یا سوم واکسن کووید را در دوران بارداری دریافت کرده‌اند، 33 تا 71 درصد کمتر از نوزادانی که از مادران واکسینه نشده متولد می‌شوند، در معرض خطر ابتلا به کووید 19 و مثبت شدن تست تا سن 4 ماهگی قرار دارند.

نویسندگان در JAMA Internal Medicine نوشتند که تفاوت بین نوزادان با مادران واکسینه شده با مادران واکسینه نشده در طول دوره دلتا، که در آن خطر تست مثبت 71 درصد کمتر بود چشمگیرتر بود.

مطالعات اخیر نشان داد که واکسیناسیون در دوران بارداری به محافظت از نوزادان در برابر بیماری‌ شدید و خطر بستری شدن در بیمارستان از کووید کمک می‌کند، اما بر محافظت از عفونت تمرکز نمی‌کند.

کارلسن و همکارانش داده های ثبت نام تولدهای نروژی را از سپتامبر 2021 تا فوریه 2022 بررسی کردند و از سیستم ثبت واکسن برای استخراج داده ها در مورد واکسن های کووید استفاده کردند. تیم تحقیقاتی خاطرنشان کرد، زنانی که دوز دوم یا سوم واکسن mRNA مانند فایزر یا مدرنا را پس از 83 روز بارداری و تا 14 روز قبل از زایمان دریافت کردند، واکسینه شده در نظر گرفته شدند.

به طور کلی، 21643 نوزاد وارد این بررسی شده بودند و 45 درصد از آنها از زنانی متولد شدند که در دو تا سه ماهه آخر بارداری واکسینه شده بودند. به گفته محققان، مادرانی که واکسینه نشده بودند، جوان‌تر بودند، فرزندان بیشتری داشتند و سطح تحصیلات پایین‌تری داشتند.

906 نوزاد از طریق آزمایش PCR در 4 ماه اول زندگی، با نرخ بروز 5.8 در هر 10000 روز پیگیری، برای کووید مثبت آزمایش شدند. در طول دوره دلتا (تعریف شده به عنوان قبل از 1 ژانویه 2022)، نرخ بروز به ترتیب 1.2 و 3.0 در هر 10000 برای نوزادان متولد شده از مادران واکسینه شده و واکسینه نشده بود. نرخ بروز برای دوره امیکرون 7.0 و 10.9 در هر 10000 روز پیگیری بود. بررسی هاد که عمدتاً بر دوره امیکرون متمرکز شده‌اند، نتایج مشابهی را ایجاد کردند.

جالب توجه است که نویسندگان خاطرنشان کردند که در بین 824 نوزادی که مادرانشان دوز سوم واکسن کووید را در دوران بارداری مصرف کرده بودند، هیچ یک آزمایش مثبت در طول دوران دلتا نداشتند و خطر مثبت شدن آزمایش در طول دوره امیکرون برای کسانی که دوز سوم را دریافت کردند در مقابل آنهایی که دو دوز دریافت کردند، کمتر بود.

محدودیت‌های داده‌ها شامل فقدان اطلاعات خاص در مورد واریته‌ای است که آزمایش هر نوزاد برای آن مثبت بوده است، و اینکه واکسن‌هایی در 14 روز آخر بارداری یا پس از زایمان لحاظ نشده است. محققان نتیجه گرفتند: یافته‌های این مطالعه شواهد اولیه‌ای را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد نوزادان از محافظت غیرفعال در برابر عفونت SARS-CoV-2 به دنبال واکسیناسیون مادر برای کووید 19 در دوران بارداری بهره می‌برند.

جمعه 22 خرداد 1401

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

چرا علائم غیر معمول در آخرین موارد آبله میمون وجود دارد؟

آنچه پزشکان باید در مورد آبله میمون بدانند

FDA داروی ضد افسردگی ارزان را برای درمان زودرس کووید رد می کند

آخرین اخبار خوب و بد در مورد داروهای کووید 19

بیشتر انتقال کووید هنوز بدون علامت است

×