تمیز کردن مکان های مراقبت از بیمار – تمیز کردن سطوح مراکز مراقبتی


سطوح مراکز مراقبتی نیاز به تمیز کردن منظم و حذف خاک و گرد و غبار دارند. شرایط خشک ماندگاری کوکسی‌های گرم مثبت (مانند گونه‌های استافیلوکوک کواگولاز منفی) در گرد و غبار و سطوح را بهبود می‌بخشد، در حالی که محیط‌های مرطوب و آلوده به رشد و تداوم باسیل‌های گرم منفی کمک می‌کنند. قارچ ها نیز روی گرد و غبار وجود دارند و در مواد مرطوب و فیبری تکثیر می شوند.

بیشتر سطوح ساختمان، بسته به ماهیت سطح و نوع و درجه آلودگی، فقط با آب و صابون یا مواد شوینده/ضدعفونی کننده باید تمیز شوند. برنامه‌ها و روش‌های تمیز کردن و ضد عفونی با توجه به مساحت مرکز مراقبت‌های بهداشتی، نوع سطحی که باید تمیز شود، و مقدار و نوع آلودگی موجود متفاوت است. فرمول‌های ضدعفونی‌کننده/شوینده ثبت‌شده توسط EPA برای تمیز کردن سطوح محیطی استفاده می‌شوند، اما حذف فیزیکی واقعی میکروارگانیسم‌ها و آلودگی با پاک کردن احتمالاً به همان اندازه مهم است. بنابراین هزینه، ایمنی، سازگاری محصول با سطح و مقبولیت توسط نظافت کننده می تواند معیار اصلی انتخاب نمایندگی محصول ثبت شده باشد. در صورت استفاده از شوینده/ضدعفونی کننده اختصاصی، دستورالعمل های سازنده برای استفاده مناسب از محصول باید رعایت شود. برای تعیین اقدامات احتیاطی مناسب برای جلوگیری از شرایط خطرناک در طول کاربرد محصول، با برگه‌های داده ایمنی مواد (MSDS) مشورت کنید. تجهیزات حفاظت فردی (PPE) مورد استفاده در طی مراحل نظافت و خانه داری باید متناسب با کار باشد.

سطوح مراکز مراقبتی را می توان به دو گروه تقسیم کرد: سطوحی که حداقل تماس دستی را دارند (مانند کف و سقف) و سطوحی که تماس مکرر با دست دارند (سطوح لمسی بالا). روش ها، دقت، و دفعات نظافت و محصولات مورد استفاده توسط خط مشی مرکز مراقبت های بهداشتی تعیین می شود. با این حال، سطوح مراکز با لمس بالا در مناطق مراقبت از بیمار (مانند دستگیره‌های در، نرده‌های تخت، کلیدهای روشنایی، قسمت‌های دیوار اطراف توالت در اتاق بیمار، و لبه‌های پرده‌های حریم خصوصی) باید بیشتر از سطوح تمیز و/یا ضدعفونی شوند.

سطوح افقی با تماس نادر دست (مانند طاقچه‌های پنجره و کف‌پوش‌های با سطح سخت) در نواحی معمول مراقبت از بیمار نیاز به تمیز کردن منظم دارند، زمانی که کثیفی و آلودگی اتفاق می‌افتد، و زمانی که بیمار از مرکز مرخص می‌شود. تمیز کردن منظم سطوح و ضد عفونی کردن، در صورت نیاز، نیز برای محافظت از کارکنان در معرض بالقوه توصیه می شود. تمیز کردن دیوارها، پرده‌های پنجره‌ها در صورت کثیف شدن مشهود توصیه می‌شود. مه‌پاشی مواد ضدعفونی‌کننده برای کنترل عمومی عفونت در مناطق معمولی مراقبت از بیمار توصیه نمی‌شود. علاوه بر این، پارافورمالدئهد، که زمانی در این برنامه استفاده می شد، دیگر توسط EPA برای این منظور ثبت نشده است. کنترل عفونت، بهداشت صنعتی و ناظران خدمات محیطی باید روش‌های تمیز کردن، مواد شیمیایی مورد استفاده و مسائل ایمنی را ارزیابی کنند تا تعیین کنند که آیا هنگام تمیز کردن اتاق به جابجایی موقت بیمار نیاز است یا خیر.

تمیز کردن و ضد عفونی فوق العاده کف در مراکز مراقبت بهداشتی بی دلیل است. مطالعات نشان داده‌اند که ضدعفونی کردن کف‌ها هیچ مزیتی نسبت به تمیز کردن منظم مواد شوینده/آب ندارد و تأثیری حداقلی بر بروز عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی ندارد. علاوه بر این، کف‌های تازه تمیز شده به سرعت از میکروارگانیسم‌های موجود در هوا و آنهایی که از کفش‌ها، چرخ‌های تجهیزات و مواد بدن منتقل می‌شوند، دوباره آلوده می‌شوند. با این وجود، موسسات مراقبت‌های بهداشتی یا شرکت‌های نظافتی طرف قرارداد ممکن است استفاده از مواد شوینده/ضدعفونی‌کننده ثبت شده توسط EPA را برای تمیز کردن سطوح کم‌لمس (مثلاً کف‌ها) در مناطق مراقبت از بیمار انتخاب کنند. روش‌های تمیز کردن کف‌های غیر متخلخل عبارتند از: شستشوی مرطوب و جاروبرقی مرطوب، گردگیری خشک با مواد الکترواستاتیک و اسپری کردن. روش هایی که حداقل غبار و ذرات معلق در هوا یا پراکندگی گرد و غبار را در مناطق مراقبت از بیمار تولید می کنند ترجیح داده می شوند. یکی دیگر از مخزن میکروارگانیسم ها در فرآیند تمیز کردن ممکن است محلول های رقیق شوینده ها یا ضدعفونی کننده ها باشد، به خصوص اگر محلول کار در یک ظرف کثیف تهیه شده باشد، برای مدت طولانی نگهداری شود، یا به اشتباه تهیه شده باشد. باسیل‌های گرم منفی (مانند Pseudomonas spp. و Serratia marcescens) در محلول‌های برخی ضدعفونی‌کننده‌ها (مانند فنولیک‌ها و ترکیبات آمونیوم چهارتایی) شناسایی شده‌اند. از استفاده از محلول‌های تمیزکننده آلوده، به‌ویژه از بطری‌های اسپری آئروسل کم‌مصرف یا با تجهیزاتی که ممکن است در حین کار آئروسل تولید کنند، به‌ویژه در مناطق پرخطر بیماران باید اجتناب شود. تهیه محلول تمیزکننده تازه کافی برای تمیز کردن روزانه، دور ریختن محلول باقیمانده و خشک کردن ظرف به حداقل رساندن درجه آلودگی باکتریایی کمک می کند. ظروف توزیع کننده مایع بر خلاف دستگاه های اسپری نازل (مانند بطری های مایع ظرفشویی به اندازه کوارت) می توانند برای اعمال مواد شوینده/ضدعفونی کننده روی سطوح و سپس برای تمیز کردن پارچه هایی با حداقل تولید آئروسل استفاده شوند. در صورت وجود، ممکن است از محلول شوینده/ضدعفونی کننده از پیش مخلوط شده و آماده مصرف استفاده شود.

انتهای پیام/ یکشنبه 1 خرداد 1401

منابع

Centers for Disease Control and Prevention (CDC)- Guidelines for Environmental Infection Control in Health-Care Facilities

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

تمیز کردن مکان های مراقبت از بیمار – نظافت تجهیزات پزشکی

خدمات محیطی –  اصول پاکسازی و ضد عفونی سطوح محیطی

راهبردهای کنترل آلودگی میکروبی ناشی از آب

بیماری های عفونی منتقله از آب در مراکز بهداشتی درمانی- عفونت های باکتریایی گرم منفی

بیماری های عفونی منتقله از آب در مراکز بهداشتی درمانی – بیماری لژیونر

×