تکامل ویروس کرونا و انتقال بیشتر از طریق هوا


به نظر می رسد ویروس تکامل یافته SARS‑CoV‑2 بیشتر از طریق هوا پخش می شود، اما ماسک ها میزان عفونت ناشی از ویروس را کاهش می دهند.

ذرات ریز آئروسل که در حین تنفس، صحبت و آواز خواندن در بین مردم پخش می شوند ممکن است بیشتر از قطرات بزرگ تر رطوبت حاوی ویروس کرونا باشند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که ویروس کرونا در حال تکامل است تا به راحتی در هوا پخش شود. اما یک خبر خوب نیز وجود دارد: ماسک ها می توانند  هنوز کمک کننده باشند.

محققان سنگاپوری گزارش دادند که حدود 85 درصد از RNA ویروس کرونا در تنفس بیماران مبتلا به کووید 19 در ذرات ریز آئروسل یافت شد که اندازه آنها کمتر از پنج میکرومتر بود. این یافته آخرین شواهدی است که نشان می دهد کووید 19 عمدتا از طریق هوا در قطرات ریز آیروسل منتقل می شود که ممکن است ساعت ها معلق بماند تا قطرات بزرگتری که به سرعت به زمین می افتند و سطوح را آلوده می کنند.

مشابه این نتیجه، دونالد میلتون در دانشگاه مریلند در کالج پارک و همکارانش دریافتند افرادی که نوع آلفای ویروس را حمل می کردند 18 برابر بیشتر حامل RNA ویروسی در آئروسل ها نسبت به افرادی که با نسخه های کمتر مسری ویروس آلوده بودند، داشتند. همچنین مشخص شد که ماسک های گشاد هم می توانند میزان آئروسل های حامل ویروس را تقریباً به نصف کاهش دهند.

بحث بر سر انتقال آئروسل تقریباً از آغاز همه گیری کووید 19 ادامه داشته است. سال گذشته، 200 دانشمند با نوشتن نامه ای به سازمان بهداشت جهانی از سازمان درخواست کردند تا انتشار ویروس از طریق آئروسل را تایید کند. در آپریل، WHO اطلاعات خود را در مورد انتقال از طریق آئروسل افزایش داد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده چند هفته قبل آئروسل را بعنوان محتمل ترین منبع انتشار اعلام کرده بود.

مطالعات قبلی بر روی میمون ها نیز نشان داده است که ویروس بیشتری در آئروسل های ریز نسبت به قطرات بزرگ وجود دارد. اما برخی کارشناسان می گویند هنوز شواهد مستقیمی مبنی بر انتشار ویروس به طور عمده در هوا وجود ندارد.

لینسی مار که ویروس ها را در هوا مطالعه می کند، می گوید: شواهد غیر مستقیم زیادی وجود دارد که نشان می دهد مسیر هوایی – تنفس انتشار ویروس غالب است. او یکی از 200 دانشمندی بود که سال گذشته به سازمان بهداشت جهانی نامه نوشت. او می گوید: “انتقال از طریق هوا” یک کلمه بارگذاری شده در محافل کنترل عفونت است. به همین دلایل، کارشناسان کنترل عفونت تمایلی به تایید انتقال ویروس کرونا در هوا بدون اثبات قوی ندارند.

بیشتر موارد کووید 19 در تماس های نزدیک خانگی بوده است. به سختی می توان تشخیص داد که آیا چنین عفونت هایی با آلودگی قطرات بزرگ منتقل شده اند یا با تنفس یک هوا. اما برای سایر موارد، مانند زمانی که مشتریان هنگام نشستن در رستوران با فردی مبتلا به کووید 19 آلوده می شوند، آئروسل ها واقعاً تنها توضیح برای این انتقال هستند.

مهندس مکانیک کووک وای تام از دانشگاه ملی سنگاپور سعی کرد مقدار ویروس آزاد شده از بیماران مبتلا به کووید 19 را هنگام تنفس، صحبت یا آواز خواندن را تعیین کرد. او می گوید: من این کار را برای تایید یا عدم تایید انتقال ویروس از آیروسل ها انجام دادم. او و همکارانش یک آزمایشگاه متحرک را به اتاق 22 بیمار منتقل کردند و از داوطلبان خواستند سر خود را به یک مخروط فلزی بزرگ بچسبانند.

محققان هم آئروسل و هم قطرات بزرگتری را که بیماران هنگام تنفس آرام به مدت 30 دقیقه بازدم یا هنگام خواندن آهنگ های ساده مانند آهنگ “تولدت مبارک” به مدت 15 دقیقه تولید کردند را جمع آوری کردند. دانشمندان هم آئروسل و هم قطرات بزرگ موجود در نمونه های هوا را برای RNA کرونا ویروس آزمایش کردند و تعداد نسخه های ژن پروتئین نوکلئوکپسید ویروس یا ژن N را محاسبه کردند. این برآورد میزان ویروس موجود در یک نمونه را نشان می دهد.

از بین 22 بیمار که برای علم خواندند، تنها 13 نفر سطح قابل تشخیص RNA ویروسی را منتشر کردند. به طور کلی، آواز خواندن سرشار از آئروسل های حاوی ویروس است، اما برخی افراد هنگام صحبت بیشتر تولید می کنند. تام می گوید این تفاوت ها ممکن است به میزان صدای داوطلبان مربوط باشد. برخی از افراد خجالتی بودند و ملایم تر می خواندند و برخی از افراد کاملاً مهار نشده بودند.

میزان کلی ویروس که افراد تولید می کردند بسیار متفاوت بود. دانشمندان قبلاً می دانستند که برخی از افراد بیشتر از دیگران به انتشار ویروس می پردازند، از جمله برخی از افرادی که در رویدادهای فراگیر دخیل هستند. در این مطالعه جدید، تفاوت ها به دلیل علائم نبوده است، برخی از افراد بدون علامت بیشتر از افرادی که تب، سرفه یا آبریزش بینی دارند، ویروس بیشتری ایجاد کرده اند.

فقط یک عامل بر میزان انتشار ویروس تأثیر می گذارد. به گفته محققان، افرادی که در مراحل اولیه عفونت بودند، بیشتر ویروس تولید می کردند. این با داده های مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات و سایر مطالعات انسانی که نشان می دهد افراد در هفته اول پس از ابتلا به ویروس کرونا بیشتر مسری هستند موافق است.

تاکنون، ویروس شناسان متقاعد نشده اند که انتقال آئروسل راه اصلی انتشار کووید 19 است. آنها می گویند: ما به شواهد طلایی نیاز داریم.

اندرو پکوز، ویروس شناس در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز که در هیچ یک از این مطالعات شرکت نکرده است، می گوید RNA ویروسی می تواند بقایای ویروس های مرده باشد که نمی توانند باعث عفونت شوند. در صورت عدم وجود ویروس عفونی، اهمیت آئروسل ها در انتقال هنوز کمی نامشخص است.

مطالعه گروه مریلند ممکن است این شواهد را ارائه دهد. در این مطالعه، افرادی که مبتلا به ویروس کرونا بدون علامت یا خفیف بودند، حروف ABC یا تولدت مبارک را در دستگاهی مشابه خواند. در این مطالعه، افراد آلوده این فعالیت ها را یک بار در حالی که از ماسک استفاده می کردند و یک بار نیز بدون استفاده از ماسک انجام دادند.

محققان دریافتند که حدود 45 درصد از ذرات ریز آئروسل حاوی RNA ویروسی هستند، همچنین 31 درصد از آئروسل های درشت بزرگتر از 5 میکرومتر و 65 درصد قطرات به نام فومیت که از سواب تلفن های موبایل داوطلبان جمع آوری شده است.

علاوه بر این، افزایش مقدار سویه آلفا در آئروسل ها ممکن است نشان دهد که ویروس کرونا به سمت گسترش کارآمدتر از طریق هوا پیش می رود. این مطالعه از ماه می 2020 تا آپریل 2021 انجام شد، قبل از اینکه نوع دلتا در ایالات متحده شروع به افزایش کند.

اما آمار داده ها نشان می دهد که ویروس کرونا در حال گسترش به سمت انتشار کارآمدتر در هوا است. اگرچه در این مطالعه تنها چهار بیمار آلوده به سویه ی آلفا مورد بررسی قرار گرفتند، اما این افراد به طور مداوم بیشتر از افراد آلوده به انواع دیگر ویروس منتشر کردند. او می گوید: “این نتایج همراه با مشاهدات اپیدمیولوژیک در مورد گسترش آلفا، و در حال حاضر دلتا، این ایده را تأیید می کند که این گونه ها در انتقال از طریق آئروسل ها پیش می روند.

ماسک هایی که داوطلبان در مطالعه مریلند استفاده می کردند، گشاد بودند. آنها از یک ماسک پارچه ای خانگی تک لایه در اوایل تحقیق استفاده کردند و در طول از ماسک های پارچه ای تجاری دو لایه، ماسک های دوتایی، ماسک های جراحی و یک ماسک KN95 در نهایت استفاده کردند. به طور متوسط​، ماسک ها تعداد آئروسل های درشت حاوی ویروس را در مقایسه با بدون ماسک 77 درصد کاهش دادند. و آئروسل های مملو از ویروس به طور متوسط ​​48 درصد کاهش یافت، اگرچه این کاهش از 3 تا 72 درصد متغیر بود. ماسک ها در برابر انواع سویه ی آلفا به همان اندازه خوب عمل کردند که برای انواع دیگر. مطالعات قبلی نشان داده بود که ماسک های مناسب ماسک هایی هستند که محکم به صورت می چسبند و شکافی در قسمت بالا، پایین یا کناره ها باقی نمی گذارد تا ویروس عبور نکند. اگر همه از ماسک استفاده کنند، ممکن است میزان تماس کروناویروس را تا 96 درصد کاهش یابد. آخرین نتایج نشان می دهد که ماسک ها می توانند میزان انتشار ویروس را در افراد کاهش دهند، اگرچه در صورت پوشیدن شل و روی صورت ، ویروس کرونا همچنان می تواند عبور کند. با غلبه انواع جدیدتر و مسری تر از انواع سویه مورد مطالعه ما، توجه بیشتر به بهبود تهویه، فیلتراسیون، بهداشت هوا و استفاده از ماسک های و با کیفیت و … برای کنترل بیماری همه گیر اهمیت فزاینده ای خواهد داشت. محققان نوشتند این امر به ویژه در مکان هایی با نرخ واکسیناسیون پایین بسیار مهم است.

انتهای پیام/ شنبه 30 مرداد 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

افزایش شمار مبتلایان به سرماخوردگی و سایر بیماری های تنفسی با بازگشت کودکان به مدارس

کاهش 70% عفونت کرونا ویروس با داروی کلسترول

تیم CDC: با ظهور خطرات نوع دلتا ” جنگ تغییر کرده است“

کووید 19: اثرات شناختی مداوم، افزایش در نشانگرهای زیستی آلزایمر

تقویت کننده های واکسن کووید 19 برای افراد دارای نقص سیستم ایمنی

×