کووید 19 عامل خطر برای دیابت جدید کودکان


به گفته محققان، واکسیناسیون برای پیشگیری از کووید19 یک امر کلیدی است. بر اساس داده های جدید CDC، کودکانی که تست کووید 19 آنها مثبت است، ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در آنها افزایش دهد.

با نگاهی به دو منبع داده مختلف، خطر ابتلای جدید به دیابت – از جمله دیابت نوع 1، نوع 2، و سایر انواع دیابت – برای مبتلایان به کووید 19 در مقایسه با کودکانی که تاکنون تست کووید آنها مثبت نشده است، به طور قابل توجهی بیشتر بود.

بروز دیابت در میان کودکان مبتلا به کووید 19 در مقایسه با کودکان بدون عفونت در هر دو پایگاه داده Health Verity (HR 1.31, 95% CI 1.20-1.44) و IQVIA healthcare (HR 2.66, 95% CI 1.98-3.56) به طور قابل توجهی بالاتر بود.

به نظر می رسد که این دیابت با عفونت مربوط به کووید 19 مرتبط باشد. برای تأیید این مطالعه، محققان گروه IQVIA را با موارد عفونت‌های تنفسی حاد غیر مرتبط با کووید (ARI) قبل از همه‌گیری مقایسه کردند. افراد مبتلا به کووید 19 در مقایسه با افراد مبتلا به سایر عفونت های تنفسی بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت جدید بودند.

تشخیص‌های جدید دیابت 166 درصد (IQVIA) و 31 درصد (HealthVerity) در میان بیماران مبتلا به کووید 19 بیشتر از افراد بدون کووید 19 در طول همه‌گیری و 116 درصد بیشتر احتمال دارد در بین مبتلایان به کووید 19 در مقایسه با سایر مبتلایان به ARI در دوره پیش از همه‌گیری رخ دهد.

این مطالعه تعجب آور نبود، زیرا تعدادی از مطالعات دیگر ارتباط بین عفونت SARS-CoV-2 و دیابت را در بزرگسالان نشان داده بود.

در حالی که مکانیسم دقیق این ارتباط هنوز مشخص نیست، محققان پیشنهاد کردند که ممکن است سلول‌های پانکراس را درگیر کند. کووید 19 ممکن است از طریق حمله مستقیم به سلول‌های پانکراس که گیرنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) را بیان می‌کنند، از طریق استرس هیپرگلیسمی ناشی از طوفان سیتوکین و تغییرات در متابولیسم گلوکز ناشی از عفونت، یا از طریق رسوب پیش دیابت به دیابت منجر شود.

آنها همچنین پیشنهاد کردند که استفاده از درمان استروئیدی در طول بستری شدن در بیمارستان برای کووید 19 نیز ممکن است حداقل تا حدی به “هیپرگلیسمی گذرا” کمک کند، اگرچه این احتمالاً علت اصلی نیست، زیرا تنها حدود 2٪ از کدهای وارد شده برای دیابت ناشی از دارو یا ناشی از مواد شیمیایی است.

محققان توضیح دادند که این یافته ها در نهایت نشان می دهد که پیشگیری چقدر مهم است و خاطرنشان کردند که واکسیناسیون برای همه کودکان و نوجوانان واجد شرایط کلیدی است. آنها همچنین تأکید کردند که چگونه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید کودکان بیمار خود را از نظر دیابت در ماه های بعد از عفونت کووید 19 تحت نظر بگیرند.

انتهای پیام/ 19 دی ماه 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

بینی یا گلو: چه چیزی برای آزمایش کووید بهتر است؟

تزریق واکسن کووید در بارداری عوارض جدی ندارد

شناسایی آنتی بادی های خنثی کننده Omicron

نحوه عملکرد آنتی بادی های مونوکلونال در برابر نوع Omicron

FDA درمان siRNA کاهش دهنده کلسترول را تایید کرد

×