انسفالوپاتی های اسفنجی شکل قابل انتقال در انسان و حیوانات


انسفالوپاتی های اسفنجی شکل قابل انتقال در انسان و حیوانات (Transmissible Spongiform Encephalopathies) به شکل های پراکنده، خانوادگی و اکتسابی بروز می کنند. شایع‌ترین شکل، بیماری کروتزفلد-جاکوب (CJD) است که نرخ مرگ و میر در سراسر جهان حدود 1 مورد در هر میلیون نفر در سال است و معمولاً افراد بین 55 تا 75 سال را مبتلا می‌کند. این بیماری معمولاً با یک زوال ذهنی پیشرونده شروع می شود که به زودی با بی ثباتی و کلافگی پیشرونده، زوال بینایی، انقباض عضلانی (میوکلونوس)، انواع دیگر علائم و نشانه های عصبی همراه می شود و اغلب با یک الکتروانسفالوگرافی دوره ای مشخص همراه است. بیمار معمولاً در مراحل پایانی لال و بی حرکت است و در بیشتر موارد مرگ در عرض چند ماه پس از شروع علائم رخ می دهد TSE ها همیشه کشنده هستند و هیچ درمان یا پیشگیری اثبات شده ای وجود ندارد.

بیماری های عصبی مشابه نیز به طور طبیعی در برخی از گونه های حیوانی (اسکرپی در گوسفند و بز، بیماری زوال مزمن در گوزن و آهوی شمالی)، یا در نتیجه قرار گرفتن گونه های حساس در معرض بافت های حیوانی آلوده (آنسفالوپاتی راسو قابل انتقال، انسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی، و اسفنجی شکل انسفالوپاتی در گربه های خانگی و انواع حیوانات در باغ وحش) رخ می دهد.

عوامل TSE مقاومت غیرمعمولی در برابر روش‌های معمولی ضدعفونی شیمیایی و فیزیکی نشان می‌دهند. آنها به اندازه کافی توسط اکثر ضدعفونی‌کننده‌های متداول یا اغلب تثبیت‌کننده‌های بافت غیرفعال نمی‌شوند، و برخی از عفونت‌ها ممکن است در شرایط استاندارد اتوکلاو بیمارستان یا مراکز بهداشتی درمانی (مثلاً 121 درجه سانتی‌گراد به مدت 15 دقیقه) باقی بمانند. آنها همچنین در برابر دوزهای بالای تابش یونیزه و فرابنفش بسیار مقاوم هستند و برخی از آنها برای مدت طولانی در محیط زنده می مانند.

دستورالعمل های کنترل عفونت توسط سازمان جهانی بهداشت برای انسفالوپاتی های اسفنجی شکل قابل انتقال ارائه شده است.

انتهای پیام/ شنبه 25 دی ماه 1400

منابع

WHO- WHO Infection Control Guidelines for Transmissible Spongiform Encephalopathies

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

ضد عفونی هوا

رفع آلودگی پسماندها و پسماند های آلوده

آلودگی میکروبی مواد ضدعفونی کننده

ضد عفونی در مراکز مراقب بهداشتی سرپایی و مراقبت های خانگی

خنثی سازی ضد عفونی کننده ها

×