بیماری های عفونی منتقله از آب در مراکز بهداشتی درمانی- عفونت های باکتریایی گرم منفی


سایر باکتری های گرم منفی موجود در آب آشامیدنی نیز می توانند باعث عفونت های باکتریایی گرم منفی مرتبط با مراقبت های بهداشتی شوند. ارگانیسم‌های فرصت‌طلب مهم بالینی در آب لوله‌کشی شامل سودوموناس آئروژینوزا، گونه سودوموناس، بورخولدریا سپاسیا، رالستونیا پیکتی، استنوتروفوموناس مالتوفیلیا و گونه اسفنگوموناس می‌باشند. بیماران دچار نقص سیستم ایمنی در معرض بیشترین خطر ابتلا به عفونت هستند. شرایط پزشکی مرتبط با این عوامل باکتریایی از کلونیزاسیون مجاری تنفسی و ادراری تا عفونت های عمیق و منتشر که می تواند منجر به ذات الریه و باکتریمی جریان خون شود، متغیر است. کلونیزاسیون توسط هر یک از این ارگانیسم ها اغلب قبل از ایجاد عفونت است. استفاده از آب لوله کشی در مراکز مراقبت های پزشکی (به عنوان مثال، در مراقبت مستقیم از بیمار، به عنوان رقیق کننده محلول ها، به عنوان منبع آب برای ابزار و تجهیزات پزشکی، و در طول مراحل نهایی گندزدایی ابزار) خطر بالقوه ای برای قرار گرفتن در معرض این باکتری ها را دارد. بیماران بیمار شده همچنین می توانند به عنوان منبع آلودگی، به ویژه برای محیط های مرطوب و تجهیزات پزشکی (مانند ونتیلاتور) عمل کنند.

علاوه بر گونه های لژیونلا، سودوموناس آیروژینوزا و گونه های سودوموناس از نظر بالینی باکتری های گرم منفی و مرتبط‌ترین پاتوژن‌های مرتبط با مراکز مراقبت‌های بهداشتی هستند که از آب شناسایی شده‌اند. این سویه ها و سایر باکتری های گرم منفی و غیر تخمیری حداقل نیازهای غذایی را دارند (یعنی این موجودات می توانند در آب مقطر رشد کنند) و می توانند شرایط فیزیکی مختلفی را تحمل کنند. این ویژگی ها برای موفقیت این ارگانیسم ها به عنوان پاتوژن های مرتبط با مراکز مراقبت های بهداشتی حیاتی هستند. اقدامات برای جلوگیری از گسترش این موجودات و سایر باکتری های گرم منفی موجود در آب شامل بهداشت دست، استفاده از دستکش، اقدامات احتیاطی و از بین بردن مخازن محیطی بالقوه آلوده است.

دو پاتوژن باکتریایی گرم منفی دیگر که می توانند در محیط های مرطوب تکثیر شوند عبارتند از گونه آسینتوباکتر و گونه انتروباکتر. سویه های هر دو جنس می توانند عفونت های خون، ذات الریه، و عفونت های دستگاه ادراری در میان بیمارانی که از نظر پزشکی در معرض خطر هستند، به ویژه آنهایی که در بخش مراقبت های ویژه و بخش های درمان سوختگی هستند، ایجاد کنند.

عفونت های ناشی از گونه های اسینتوباکتر نشان دهنده یک مشکل بالینی مهم است. بیماران و کارکنان مراقبت های بهداشتی به طور قابل توجهی در آلودگی محیطی سطوح و تجهیزات با گونه های آسینتوباکتر و انتروباکتر نقش دارند.

انتهای پیام/ پنج شنبه 8 اردیبهشت 1401

منابع

Centers for Disease Control and Prevention (CDC)- Guidelines for Environmental Infection Control in Health-Care Facilities

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

بیماری های عفونی منتقله از آب در مراکز بهداشتی درمانی – بیماری لژیونر

راه های انتقال بیماری های ناشی از آب

اصول پاکسازی و ضد عفونی سطوح محیطی

سیستم های گرمایش، تهویه مطبوع و چرخش هوا در مراکز بهداشتی درمانی

راه های انتقال بیماری های منتقل شونده از طریق هوا

×