زیر سویه BA.2.12.1: نگران کننده است، اما نیازی به وحشت نیست


یک زیر سویه جدید از امیکرون به سرعت در نیویورک و سایر بخش های شمال شرق آمریکا در حال گسترش است. کارشناسان در مواجهه با زیر سویه BA.2.12.1 احتیاط را توصیه می کنند و می گویند تعدادی از عوامل در افزایش آن نقش دارند. اما آنها همچنین در مورد هراس از این بیماری هشدار می دهند.

از 20 آپریل، BA.2.12.1 بیش از 75 درصد از موارد شناسایی شده و  توالی یابی شده در مرکز نیویورک را تشکیل می دهد. تعدادی از عوامل در ظهور زیرمجموعه های امیکرون نقش دارند.

اما فقط نیویورک درگیر نیست. سایر ایالت ها در سراسر شمال شرق شاهد افزایش مشابهی در نسبت موارد فرعی هستند و در سراسر کشور، BA.2.12.1 از 3.5 درصد موارد کمی بیش از یک ماه قبل به نزدیک به 30 درصد موارد در هفته گذشته افزایش یافته است.

پری هالکیتیس، رئیس دانشکده راتگرز گفت: آنچه در حال حاضر می بینیم نسخه ای از ویروس است که بسیار بیشتر از نسخه های قبلی ویروس قابل انتقال است، اما احتمال کمتری دارد که باعث بیماری شدید شود.

هالکیتیس گفت: هیچ یک از اینها عجیب نیست. آنچه مشکل ساز است سرعت انتشار آن است و سرعتی که به نظر می رسد در حال انتشار است، به نظر من، ارتباطی با ویروس دارد، اما بیشتر به رفتار انسان ها مربوط می شود.

او توضیح داد که افراد موارد احتیاطی خود در برابر کرونا را کاهش داده اند. آن‌ها در مکان‌های عمومی ماسک نمی پوشند، به تجمعات بسیار بزرگ می روند، و تقویت نشده‌اند و آنتی‌بادی‌هایشان در حال کاهش است. همه اینها در ترکیب با هم ما را در موقعیتی قرار می دهد که در حال حاضر می بینیم.

وی افزود، با این حال، میزان بستری شدن و مرگ و میر به اندازه موج های قبلی وجود نداشته است.

BA.2.12.1 در تعدادی از کشورهای مختلف شناسایی شده است.

با این حال، به دلیل شیوع آن به ویژه در مرکز نیویورک، وزارت بهداشت همچنان توصیه می کند که ساکنان همه شهرستان های آنجا بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون، در محیط های سرپوشیده عمومی از ماسک استفاده کنند. این وزارت همچنین به توصیه خود ادامه داده است که همه افراد به طور کامل واکسینه شوند و در صورت واجد شرایط بودن، آن را تقویت کنند. پوشیدن ماسک در محیط های داخلی عمومی را در نظر بگیرید. آزمایش پس از قرار گرفتن در معرض، علائم یا مسافرت؛ در خانه بمانید و در صورت ابتلا به کووید مثبت با یک پزشک در مورد درمان ها مشورت کنید. و تهویه هوا را بهبود بخشید.

وقتی در مورد انتقال و شدت BA.2.12.1 سؤال شد، اشاره شد که هیچ مدرکی دال بر افزایش شدت بیماری توسط این زیر سویه ها وجود ندارد. وقتی نرخ انتقال در محیط جامعه بالا است، استفاده از ماسک برای کاهش سرعت انتشار ویروس مفید است.

این مهم است که به یاد داشته باشیم که ویروس اینجا باقی مانده است و به جهش ادامه خواهد داد. در عین حال نیازی به وحشت در مواجه با این اخبار نیست.

انواع مختلف جهش و تغییر همیشه رخ می دهند. به عنوان مثال، در هر فصل آنفولانزا یک ویروس آنفولانزای جدید وجود دارد. این اتفاق جدیدی نیست و لزوماً ویروس را خطرناک‌تر نمی‌کند – ممکن است یا نباشد، به همین دلیل است که باید به مقامات بهداشت عمومی گوش دهیم.

تشخیص و افزایش شیوع BA.2.12.1 جای تعجب ندارد. واقعیت این است که ویروس همچنان در بین جمعیت به گردش در می‌آید و هرگز در جمعیت ناپدید نمی‌شود تا زمانی که به نقطه‌ای برسیم که همه در جهان واکسینه شوند یا آنتی‌بادی داشته باشند و مصونیت گله‌ای داشته باشیم.

همچنین یادآوری این نکته مهم است که تعدادی از افراد هستند که در خانه آزمایش می‌کنند و توالی ژنتیکی ویروس خود را دریافت نمی‌کنند، بنابراین تشخیص نسبت واقعی این نوع فرعی از موارد فعلی دشوار است.

اگر مردم می‌خواهند ایمن بمانند، و می‌خواهند از سلامت و اطرافیان خود محافظت کنند، کارهایی وجود دارد که می‌توانند انجام دهند. از ازدحام زیاد خودداری کنند، ماسک خود را بپوشند، تقویت‌کننده‌های خود را استفاده کنند. هالکیتیس گفت: فقط استراتژی های بهداشت عمومی را رعایت کنید. اما نترسید.

یکشنبه 10 اردیبهشت 1401

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

ترکیب آنتی بادی کووید توانایی پیشگیری خود را ثابت می کند

یک موج BA.2 می تواند ویرانی نابرابر ایجاد کند

FDA اولین آزمایش تنفسی را برای کووید 19 تأیید می کند

تعداد مبتلایان کووید به طرز محسوسی در حال کاهش است

راه های انتقال بیماری های منتقل شونده از طریق هوا

×