شیوع مرموز جهانی هپاتیت به آسیا و کانادا


ژاپن گزارش داد که کودک مبتلا به بیماری حاد کبدی (هپاتیت) با منشا ناشناخته شناسایی شده است و کانادا نیز در حال بررسی موارد مشابه است که در حال حاضر نزدیک به 200 مورد در سراسر جهان ثبت شده است.

یک بیماری مرموز کبدی که کودکان را در ده‌ها کشور در سراسر جهان مبتلا کرده است به آسیا رسیده است و یک مورد در ژاپن گزارش شده است.

مورد هپاتیت حاد – یا التهاب کبد – با منشأ ناشناخته در ژاپن در 21 آپریل توسط مقامات محلی در مورد کودکی که آزمایش آدنوویروس – که علت احتمالی آن در سراسر جهان در حال بررسی است – و کووید 19 منفی بود، اعلام شد. وزارت بهداشت این کشور بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که بیمار پیوند کبد نداشته است.

آژانس بهداشت عمومی کانادا روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حال بررسی گزارش‌های مربوط به هپاتیت حاد شدید با منشا ناشناخته در کودکان خردسال است. تعداد موارد یا مکان آنها را فاش نکرده است.

تاکنون در سراسر جهان، 190 مورد مرموز هپاتیت حاد در کودکان گزارش شده است که 140 مورد از آنها در اروپا، عمدتا در بریتانیا (110 مورد) گزارش شده است. موارد بیشتری در اسرائیل و ایالات متحده یافت شده است. هفده کودک آنقدر بیمار شدند که نیاز به پیوند کبد داشتند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده هفته گذشته در یک هشدار بهداشتی سراسری اعلام کرد که اولین موارد در ایالات متحده در ماه اکتبر در آلاباما شناسایی شد. اولین موارد در بریتانیا در ژانویه ثبت شد.

روز شنبه، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که حداقل یک مورد مرگ در ارتباط با شیوع این بیماری گزارش شده است. آژانس بهداشت سازمان ملل گفت این موارد در کودکان بین یک ماهه تا 16 سال گزارش شده است. سازمان بهداشت جهانی نگفت که این مرگ در کدام کشور رخ داده است.

هپاتیت معمولاً توسط یکی از چندین ویروس هپاتیت مسری ایجاد می شود، اما این موارد در کودکان مبتلا یافت نشده است. زردی، اسهال و درد شکم از جمله علائم گزارش شده است.

یکی از تئوری هایی که توسط آژانس امنیت سلامت بریتانیا بررسی می شود این است که عدم قرار گرفتن در معرض آدنوویروس رایج – که معمولاً باعث ناراحتی معده و سرماخوردگی می شود – در طول همه گیری ویروس کرونا منجر به بیماری شدیدتر در بین کودکان شده است. از 53 مورد آزمایش شده در بریتانیا، 40 مورد (75٪) علائم عفونت آدنوویروس را نشان دادند.

مدیر بهداشت عمومی اسکاتلند، جیم مک منامین، گفت که کار در حال آزمایش هستند تا بفهمند که آیا یک آدنوویروس جهش یافته باعث بیماری شدیدتر شده است یا اینکه می‌تواند «همراه» با یک ویروس دیگر، از جمله احتمالاً Sars-CoV-2، مشکلاتی را ایجاد کند.

مقامات بریتانیا گفتند “هیچ ارتباطی” بین این موارد و واکسن کووید 19 وجود ندارد، زیرا هیچ یک از کودکان مبتلا به هپاتیت واکسن کووید 19 را تزریق نکرده بودند.

آندریا آمون، مدیر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری در استکهلم، گفت: تاکنون هیچ ارتباطی بین موارد مبتلا و سفر افراد وجود ندارد.

آمون گفت که این بیماری در کودکانی که قبلا سالم بودند ظاهر شد.

انتهای پیام/ چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401

منابع

The Guardian

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

یر سویه BA.2.12.1: نگران کننده است، اما نیازی به وحشت نیست

ترکیب آنتی بادی کووید توانایی پیشگیری خود را ثابت می کند

یک موج BA.2 می تواند ویرانی نابرابر ایجاد کند

FDA اولین آزمایش تنفسی را برای کووید 19 تأیید می کند

تعداد مبتلایان کووید به طرز محسوسی در حال کاهش است

×