یک موج BA.2 می تواند ویرانی نابرابر ایجاد کند


هفته‌ها پس از آنکه اکثر کشور ها در مسیر «بازگشت به حالت عادی» قرار دادند، در آمریکا دوباره با افزایش موارد ناشی از نوع بسیار قابل انتقال BA.2 Omicron و پایان دادن به اقدامات بهداشت عمومی مواجه هستیم. برخی از مناطق و شهرها، مانند واشنگتن و نیویورک، شاهد افزایش شدید موارد جدید روزانه هستند.

ایالات متحده به وضوح در مکان بسیار متفاوتی نسبت به زمانی که با اولین موج مواجه شدیم، قرار دارد. ما اکنون واکسن‌های ایمن و بسیار مؤثری داریم که خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید 19 را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهند. ما آزمایش‌های سریع و داروهای ضد ویروسی جدید قدرتمندی مانند nirmatrelvir/ ritonavir (Paxlovid) داریم که می‌تواند افراد آسیب‌پذیر را از بیمارستان دور نگه دارد.

در نتیجه، این خطر وجود دارد که اگر BA.2 منجر به موجی شود، می تواند ویرانی نابرابر به بار آورد. ما نگران هستیم که تقویت‌کننده‌های فراوان و دسترسی سریع و آسان به ضد ویروس‌ها برای افراد ثروتمند باشد، و برای افراد عادی دی دسترس نباشد.

آخرین موج، که توسط نوع Omicron انجام شد، آمریکایی ها را به طور نابرابر تحت تأثیر قرار داد، الگویی که احتمالاً تکرار می شود. سهم آمریکایی‌هایی که در طول موج Omicron به دلیل ویروس کرونا کشته شدند، 63 درصد بیشتر از سایر کشورهای ثروتمند و بزرگ بود و اوج مرگ و میر روزانه از اوج افزایش ناشی از نوع خطرناک‌تر دلتا بیشتر بود. مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان به طور مساوی پخش نشد: بزرگسالان سیاه پوست با نرخ چهار برابر بزرگسالان سفیدپوست در اوج Omicron در بیمارستان بستری شدند. کودکانی که برای واکسینه شدن بسیار کم سن و سال بودند، در بیمارستان بستری شدند و از هر پنج مرگ و میر ناشی از کووید در میان کودکان، یک مورد در طول موج Omicron رخ داد.

کمتر از 70 درصد از افراد 65 ساله یا مسن‌تر واکسینه شده و تقویت‌کننده دریافت کرده‌اند و کمتر از 80 درصد از ساکنان خانه‌های سالمندان تقویت شده‌اند.

درمان‌های ضد ویروسی تنها در صورتی جان افراد را نجات می‌دهند که به افرادی که بیشتر به آن‌ها نیاز دارند دسترسی پیدا کنند. در مکان‌هایی که عرضه مشکلی ندارد، از این درمان‌ها کم استفاده می‌شود در حالی که داده‌های اولیه تفاوت‌های نژادی را در درمان نشان می‌دهد. شکاف های درمان با دسترسی ضعیف روزافزون به آزمایش تشدید می شود. بسیاری از جوامعی که به شدت آسیب دیده بودند، حتی قبل از شروع بسته شدن سایت‌های آزمایشی در سراسر کشور، دسترسی ضعیفی به آزمایش‌های محلی و خانگی داشتند. جوامع روستایی در مرگ و میر ناشی از کووید 19 از جوامع شهری پیشی گرفته اند. با این حال، دسترسی محدود به آزمایش، کاهش داروخانه ها، و موانع حمل و نقل، دسترسی را در مناطق روستایی و شهری محروم می کند.

برای غلبه بر همه این موانع، ایالات متحده باید به طور عمدی سیستم هایی را طراحی کند تا آزمایش و درمان را برای افراد و جوامعی که در معرض بالاترین خطر قرار دارند، ارائه دهد.

انتهای پیام/ دوشنبه 29 فروردین 1401

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

FDA اولین آزمایش تنفسی را برای کووید 19 تأیید می کند

تعداد مبتلایان کووید به طرز محسوسی در حال کاهش است

راه های انتقال بیماری های منتقل شونده از طریق هوا

کنترل عفونت های محیطی در مراکز بهداشتی درمانی

ضد عفونی در واحد همودیالیز

×