ضد عفونی برونکوسکوپ ها


برونکوسکوپ ها، منابع نور و موچین ها باید قبل از شروع عمل بازرسی شوند تا عملکرد یا وضعیت صحیح آنها تایید شود.

برونکوسکوپ باید قبل از اولین معاینه در روز و بلافاصله پس از هر معاینه ضدعفونی سطح بالا (HLD) دریافت کند.

تمام قطعات قابل جدا شدن باید برای تمیز کردن مکانیکی جدا شوند. داخل و خارج برونکوسکوپ باید به شدت با شوینده آنزیمی تمیز شود.

کانال ها باید برس زده شوند. قطعاتی که برداشته شده اند باید در مدت زمانی که به مواد شوینده استفاده شده بستگی دارد در یک شوینده آنزیمی خنثی غوطه ور شوند. سر برونکوسکوپ که غیرقابل غوطه وری است باید با گاز آغشته به مواد شوینده تمیز شود.

ضدعفونی برونکوسکوپ ها باید از طریق غوطه وری کامل دستگاه در ظرفی با محلول گلوتارآلدهید 2% بدون سورفکتانت (با دقت ویژه در پر کردن کانال های کاری) به مدت 20 دقیقه انجام شود.

در مورد آندوسکوپ‌های غیرقابل شناور، می‌توان از یک لوله سخت استفاده کرد که امکان غوطه‌ور شدن کل قسمت متحرک را فراهم می‌کند. دستگاه باید از طریق کانال با استفاده از سرنگ آسپیره شود در حالی که سرنگ متصل به کانال آسپیراسیون است. این تضمین می کند که کانال آن در طول کل دوره ضد عفونی در تماس با گلوتارآلدهید باشد.

فعالیت محلول گلوتارآلدئید باید کنترل شود و ظروف باید به اندازه کافی برچسب گذاری شوند تا تاریخ فعال سازی تایید شود. شستشو باید با آب معمولی فراوان (یا ترجیحاً آب استریل مقطر، محلول فیزیولوژیکی نباید استفاده شود) در قسمت بیرونی پوشش و کانال های آن انجام شود.

خشک کردن نهایی با اکسیژن یا هوای فشرده فیلتر شده انجام می شود. در پایان روز، برونکوسکوپ باید (ترجیحاً آویزان) در مکانی خشک و عاری از گرد و غبار نگهداری شود.

فورسپس بیوپسی یا فورسپس جسم خارجی باید با مواد شوینده آنزیمی شسته شود و سپس در اتوکلاو استریل شود.

برس های مربوط به مطالعات سیتولوژی و باکتریولوژیک باید دور ریخته شوند. در طول مطالعه، منبع نور باید با یک ورقه پلاستیکی یکبار مصرف پوشانده شود تا از تماس با مواد بیولوژیکی جلوگیری شود. پس از آن، باید با یک تکه گاز آغشته به مواد شوینده تمیز شود.

توصیه:

زمانی که معاینه در یک بیمار با سیستم ایمنی ضعیف انجام می شود، غوطه ور شدن برونکوسکوپ در گلوتارآلدهید به مدت 60 دقیقه توصیه می شود.

با توجه به اینکه زمان مورد نیاز برای فعالیت بسته به مقدار معاینات انجام شده متغیر است، نظارت مکرر pH گلوتارآلدهید توصیه می شود. مدت زمان تخمینی آن 14 روز است.

کنترل معمول باکتریولوژیک برونکوسکوپ توصیه نمی شود، مگر در موارد مشکوک به عفونت متقاطع. در این موارد بهترین روش جداسازی باکتریولوژیکی برس زدن کانال است. در صورتی که آلودگی مداوم کانال برونکوسکوپ تایید شود، پس از شستشوی کامل باید با اکسید اتیلن استریل شود.

انتهای پیام/ پنج شنبه 13 اردیبهشت 1402

منابع


Sterilization manual for health centers

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

ضدعفونی آندوسکوپ

ضدعفونی اتوماتیک

مراحل ضدعفونی سطح بالا – خشک کردن نهایی

مراحل ضد عفونی سطح بالا – شستشوی عامل ضد عفونی کننده

مراحل ضد عفونی سطح بالا – استفاده از ضدعفونی کننده

×