کووید 19: اثرات شناختی مداوم، افزایش در نشانگرهای زیستی آلزایمر


یافته های اولیه از یک کنسرسیوم بزرگ بین المللی نشان داد که اختلال شناختی با آنوزمیای مداوم در بزرگسالان مسن بهبود یافته از SARS-CoV-2 ارتباط دارد. یافته ها ارتباط اختلال شناختی مربوط به آلزایمر و آنوزمی (نا بویایی) مداوم را نشان می دهد.

در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر 2021 (AAIC)، که به طور مجازی و در دنور برگزار شد، شدت اختلال شناختی به طور معنی داری با شدت اختلال عملکرد بویایی در افراد مبتلا به کووید 19 ارتباط داشت، اما با حدت کووید 19 مرتبط نیست.

در تحقیقات دیگر ارائه شده در AAIC، نشانگرهای بیولوژیکی آسیب مغزی، التهاب عصبی و بیماری آلزایمر با وجود علائم عصبی در بیماران کووید 19 ارتباط زیادی دارد.

محققین گفتند در مورد روند بیماری با کووید 19 چیزی نمی دانیم.

آن ها گفتند: زوال عقل ممکن است پیشرفت کند، یا با گذشت زمان ثابت بماند یا حتی بهبود یابد.

عملکرد بویایی و اختلال شناختی مزمن را پس از عفونت SARS-CoV-2 در 233 فرد مسن از کوه های آند آرژانتین ارزیابی کردند، و آنها را با 64 گروه کنترل بدون سابقه کووید مقایسه کردند. شرکت کنندگان بین 3 تا 6 ماه پس از عفونت SARS-CoV-2 مورد مطالعه قرار گرفتند. میانگین سنی شرکت کنندگان 67 سال و میانگین تحصیلات 35/9 سال یادگیری رسمی بود.

بیش از نیمی از مردم مشکلات مداوم و شدیدی را با فراموشی نشان دادند. تقریباً یک چهارم دارای مشکلات اضافی در زمینه شناخت، از جمله عملکرد زبان و عملکرد اجرایی بودند. اختلال شناختی آنوسمی حداقل برای 3 تا 6 ماه ادامه داشت.

محققین خاطر نشان كردند: در این مطالعه ما فقط یك گروه سنی، افراد بالای 60 سال را بررسی می كنیم. تاکنون، ما نشانگرهای زیستی التهاب یا آسیب مغزی را بررسی نکرده ایم، اگرچه نمونه های پلاسما را برای انجام این کار داریم. ما در حال بررسی یک گروه قومی خاص (آمریکایی ها) هستیم. ما داده های تصویربرداری نداریم و فقط داده های طولی داریم، اگرچه ما 1 سال دیگر افراد مشابه را پیگیری خواهیم کرد.

ما در حال مشاهده ارتباطات واضح بین کووید 19 و مشکلات شناختی ماه ها پس از عفونت هستیم. ضروری است که ما برای درک بیشتر تأثیرات عصبی طولانی مدت کووید 19 به مطالعه این جمعیت و سایر افراد در سراسر جهان برای مدت زمان طولانی ادامه دهیم.

رسیدن به نشانگرهای زیستی آلزایمر

ویسنایفسکی و همکارانش نشانگرهای زیستی پلاسما را به طور کامل tau (t-tau)، نورو فیلامنت نور (NfL)، پروتئین اسید فیبریلاری گلایال (GFAP)، هیدرولاز کربوکسیل ترمینال یوبی کویتین L1 (UCH-L1) و گونه های بتا آمیلوئید (Aβ40، Aβ42) و تاو فسفریله شده (ptau-181) – شاخص های آسیب در مغز، التهاب عصبی و بیماری آلزایمر – در بیماران ارزیابی کووید 19 ارزیابی کردند.

محققان نمونه های پلاسما را از 310 بیمار بستری شده در دانشگاه نیویورک لانگون بهداشت ارزیابی کردند. همه از نظر SARS-CoV-2 مثبت بودند: 158 نفر علائم عصبی داشتند و 152 نفر این علائم را نداشتند. افراد با علائم عصبی جدید سن بیشتری داشتند (متوسط ​​سن 71 در مقابل 63).

شایعترین علامت عصبی سردرگمی ناشی از انسفالوپاتی سمی-متابولیکی (TME) بود که 51٪ از تشخیص های عصبی جدید را تشکیل می داد.

در میان افرادی که در ابتدا از نظر شناختی طبیعی بودند، محققان سطح بالاتری ازt-tau ،NfL ،GFAP ، ptau-181 و UCH-L1 را در بیماران کووید 19 مبتلا به TME در مقایسه با بیماران کووید 19 بدون TME یافتند. تفاوت معنی داری در Aβ1-40 وجود نداشت، اما نسبت ptau / Aβ42 تفاوت معنی داری در بیماران مبتلا به TME نشان داد.

Tau،NfL ، UCH-L1 و GFAP نیز به طور معنی داری با مارکرهای التهاب، از جمله پپتید واکنش پذیر C ارتباط دارند. ویسنایفسکی خاطرنشان کرد، این ممکن است اختلال در سد خونی مغزی مرتبط با التهاب را که همراه با آسیب عصبی یا گلیال است، نشان دهد.

وی گفت: این یافته ها نشان می دهد که بیمارانی که مبتلا به کووید 19 بودند ممکن است علائم و آسیب شناسی مربوط به آلزایمر را تسریع کنند، اما این به وضوح نیاز به پیگیری طولانی تر دارد.”

کاهش شناختی و سلامت پس از کووید

در مطالعه از گروه واوگیوس، که همچنین بخشی از کنسرسیوم جهانی SARS-CoV-2 بود، محققان 2 ماه پس از ترخیص، در 32 بیمار خفیف تا متوسط کووید 19 که قبلاً در بیمارستان بستری بودند، اختلال شناختی و اقدامات بهداشتی را مطالعه کردند. شرکت کنندگان میانگین سنی 62 سال داشتند و قبل از عفونت SARS-CoV-2 هیچ سابقه بیماری نورودژنراتیو یا سکته مغزی نداشتند.

انتهای پیام/ جمعه 8 مرداد 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

تقویت کننده های واکسن کووید 19 برای افراد دارای نقص سیستم ایمنی

HIV و کووید 19

چرا برخی از افراد پس از واکسن کووید 19 دچار عوارض جانبی می شوند؟

جهش ها و ویروس کرونا

کوکتل آنتی بادی میزان مرگ و میر را در بیماران جدی کووید کاهش می دهد

×