ترکیب واکسن های کووید 19 و چگونگی تاثیر آن ها


در یک آزمایش بالینی در بریتانیا، انواع ترکیب تقویت کننده واکسن های کووید 19 بررسی شد.

محققان بریتانیایی دریافتند که استراتژی تقویت‌کننده «ترکیب و تطبیق» با انواع واکسن‌های مختلف کووید 19 ایمن بوده و پاسخ ایمنی بدن را پس از واکسن‌های سری اولیه با واکسن‌های فایزر یا آسترازنکا تقویت می‌کند.

ساول گزارش داد، علاوه بر فایزر و آسترازنکا، این مطالعه پاسخ‌های ایمنی و پروفایل‌های ایمنی قابل قبولی را در بین پنج واکسن دیگر در صورت استفاده به عنوان تقویت‌کننده پس از تزریق سری اولیه دو دوز فایزر، مادرنا، آسترازنکا، جانسون و جانسون، نواواکس، والنوا یا CureVac نشان داد.

فاوست در بیانیه ای گفت: داده های عوارض جانبی نشان می دهد که هر هفت واکسن برای استفاده به عنوان دوز سوم بی خطر هستند، با سطوح قابل قبولی از عوارض جانبی التهابی مانند درد محل تزریق، درد عضلانی، خستگی. دوز تقویت‌کننده‌ در مطالعه چند ماه پس از تزریق سری اولیه واکسن ها داده شد.

FDA تقویت کننده های هترولوگ “ترکیب و تطبیق” را در ماه اکتبر تأیید کرد. با این حال، این تصمیم بر اساس داده‌های پیش‌چاپی گرفته شد که توسط همتایان بررسی نشده بود. CDC در حال حاضر توصیه می کند که همه بزرگسالان یک دوز تقویت کننده واکسن کووید را حداقل 6 ماه پس از سری اولیه دو دوز فایزر یا مادرنا یا حداقل 2 ماه پس از واکسن اولیه جانسون و جانسون دریافت کنند.

گروه فاوست مرحله دوم کارآزمایی COV-BOOST را در بزرگسالان 30 سال به بالا انجام دادند که حداقل 70 روز پس از واکسن آسترازنکا یا 84 روز پس از واکسن فایزر بودند و سابقه ابتلا به کووید 19 تایید شده آزمایشگاهی نداشتند. آنها به سه گروه تقسیم شدند و هر گروه به طور تصادفی به دو گروه واکسن یا کنترل تقسیم شدند.

گروه A نواواکس، نصف دوز نواواکس، آسترازنکا یا دارونما (واکسن MenACWY) دریافت کرد.

گروه B فایزر، Valneva، نصف دوز Valneva، جانسون و جانسون یا دارونما دریافت کردند.

گروه C مادرنا، CureVac، نصف دوز Pfizer یا دارونما دریافت کردند.

از 1 ژوئن تا 30 ژوئن، 2878 شرکت کننده شرایط لازم برای شرکت در آزمون را داشتند. آنها بر اساس سن به گروه های 30 تا 69 و 70 سال به بالا تقسیم شدند. میانه سن در گروه سنی جوانتر 51 تا 53 سال و در گروه سنی بزرگتر 76 تا 78 سال بود. تقریباً همه سفیدپوست بودند.

جای تعجب نیست که واکنش زایی در بزرگسالان 30 تا 69 سال در مقایسه با افراد 70 سال به بالا بیشتر بود. خستگی و سردرد شایع ترین واکنش های سیستمیک بودند. جالب توجه است، آنهایی که در گروه فایزر  بودند که دوز تقویت کننده از واکسن های مادرنا، CureVac، آسترازنکا یا جانسون و جانسون را دریافت کرده بودند، واکنش‌های موضعی و سیستمیک بیشتری را نسبت به سایر واکسن‌ها و کنترل گزارش کردند.

از 912 شرکت‌کننده، 1306 عارضه نامطلوب گزارش شد، از جمله 20 عارضه جانبی که طی 14 روز پس از مصرف سومین دوز رخ داد، که شش مورد از آنها احتمالا مربوط به واکسن بودند. 24 عارضه جانبی جدی وجود داشت و 21 شرکت‌کننده آزمایش PCR مثبت برای SARS-CoV-2 را گزارش کردند، بدون اینکه بستری شوند.

تیترهای آنتی بادی در همه شرکت‌کنندگان در 28 روز پس از واکسیناسیون در مقایسه با گروه کنترل برای IgG ضد اسپایک  افزایش یافت، با افزایش‌هایی که از 1.3 برای نصف دوز Valneva تا 11.5 برای مادرنا به دنبال تزریق اولیه فایزر متغیر بود.

در بررسی پاسخ سلول های T، گروه فاوست خاطرنشان کردند که اثرات تقویت کننده سلول های T نواواکس و نصف دوز نواواکس در افرادی که فایزر در مقابل سری اولیه آسترازنکا دریافت کرده بودند، کمتر بود و افزودند: میانگین هندسی پاسخ های سلول T در نیمی از گروه نواواکس به طور قابل توجهی بالاتر از گروه کنترل نبود.

آنها گفتند که ارتباط خوبی برای همه واکسن‌ها بین سنجش شبه خنثی‌کننده علیه انواع وحشی و دلتا کووید 19 در روزهای 0 و 28 وجود دارد.

آنها نوشتند: واکسن‌هایی که آنتی‌بادی‌هایی را علیه نوع وحشی تولید می‌کنند، به نظر می‌رسد که دلتا را به طور مؤثری در شرایط آزمایشگاهی به میزان ثابت، اما کمی کمتر خنثی می‌کنند، که استراتژی سلامت عمومی فعلی برای استفاده از واکسن‌های نوع وحشی برای کنترل اپیدمی غالب دلتا را تأیید می‌کند.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که نصف دوز از واکسن‌ها کاهش کمتری در ایمنی‌زایی با استفاده از تولید آنتی بادی های ضد اسپایک IgG و خنثی‌کننده دارند.

محققان اعلام کردند در حال مطالعه دو مورد از واکسن‌ها در افرادی هستند که بعد از ۷ تا ۸ ماه دوز سوم را دریافت کرده‌اند، اگرچه نتایج تا سال جدید در دسترس نخواهد بود.

انتهای پیام/ جمعه 12 آذر 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

پانل FDA از قرص کووید مولنوپیراویر مرک حمایت می کند

آنچه باید در مورد نوع جدید کووید 19 omicron بدانید

ارتباط اختلالات روانپزشکی و مرگ و میر بالاتر کووید 19

چرا تعداد کمی از افراد در جنوب صحرای آفریقا مبتلا به کووید 19 هستند؟

واکسن جدید تیم تحقیقاتی HIV را در میمون ها می کشد

×