ارتباط اختلالات روانپزشکی و مرگ و میر بالاتر کووید 19


افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تقریباً چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید 19 بودند.

به گفته محققان، در حالی که افراد مبتلا به برخی اختلالات روانپزشکی کمتر درمعرض مثبت شدن آزمایش کووید 19 بودند، اما همچنان با مرگ و میر بالاتری نسبت به جمعیت عمومی مواجه هستند.

محققان در مقایسه با نرخ مثبت 11.91 درصدی کووید 19 در جمعیت عمومی در سال 2020، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی یا اختلالات خلقی نرخ مثبت کمتری (9.86٪ هر کدام) را مشاهده کردند.

در عین حال، آزمایش مثبت افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی با نرخی مشابه با جمعیت عمومی بدون شرایط روانی خاص (11.17٪) بود.

گروه Teixeira خاطرنشان کردند، اگرچه مطالعات قبلی گزارش داده بودند که بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی پیش از سایر افراد در معرض افزایش خطر ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 هستند، داده‌های ما این موضوع را تأیید نکرد و در واقع خلاف آن را نشان داد.

محققان توضیح دادند: «این امکان وجود دارد که بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی عمده – اسکیزوفرنی و اختلالات خلقی – که از نظر اجتماعی گوشه‌گیرتر هستند، کمتر در معرض این ویروس قرار می‌گیرند، که این موضوع نرخ مثبت کمتری را در مطالعه فعلی توضیح می‌دهد. از طرف دیگر، نرخ مثبت پایین‌تر نشان‌دهنده کاهش واقعی خطر عفونت نیست، بلکه تعداد تست‌های کمتر را نشان می‌دهد.

با وجود این، افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی دارای مرگ و میر به طور قابل توجهی بالاتری هستند. به طور خاص، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که آزمایش آنها مثبت بود، تقریباً چهار برابر بیشتر از جمعیت عمومی در مدلی که برای جمعیت‌شناسی و بیماری‌های همراه تنظیم شده بود، شانس مرگ بر اثر کووید 19 داشتند (به ترتیب 8٪ در مقابل 2٪؛ نسبت شانس تعدیل شده).

با نگاهی فراتر از کووید 19، در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که آزمایش آنها منفی بود، همچنان نرخ مرگ و میر بالاتری نسبت به جمعیت عمومی در سراسر سال 2020 مشاهده کردند (به ترتیب 3.5٪ در مقابل 1.4٪)، حتی پس از تطبیق با عوارض مزمن پزشکی و سیگار کشیدن.

گروه Teixeira با استفاده از داده‌ های پایگاه ‌داده پرونده الکترونیکی سلامتی Optum COVID-19، 2535098 بزرگسال (62.4٪ سفیدپوست، 9.2٪ سیاه‌پوست) را شناسایی کردند که از فوریه تا دسامبر 2020 برای کووید 19 آزمایش شده بودند. از این میان، 3350 نفر مبتلا به اسکیزوفرنی، 26610 مبتلا به اختلالات خلقی و 18550 نفر دارای اختلالات اضطرابی بودند. میانگین سنی در کل جمعیت 44 سال و 62 درصد زن بودند.

به طور کلی، 12 درصد از گروه مرجع در مقایسه با 31 درصد از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، دارای سواب کووید 19 مثبت در یک مرکز بستری بودند.

محققان تأکید کردند: این بیماران [مبتلا به اسکیزوفرنی] ظاهراً کمتر به دنبال آزمایش در کلینیک‌های سرپایی یا مکان‌های اختصاصی هستند، احتمالاً در هنگام ارائه علائم مرتبط، تحت آزمایش‌های کووید 19 قرار می‌گیرند.

نرخ بیماری های مزمن پزشکی نیز در بین افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی در مقایسه با گروه مرجع متفاوت بود. برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، چاقی 8-15٪ کمتر از گروه های مقایسه بود، در حالی که وضعیت فعلی سیگار کشیدن برای همه گروه های روانپزشکی بالاتر از گروه مرجع بود.

به استثنای چاقی، تقریباً تمام بیماری‌های مزمن با احتمال بیشتری برای مرگ در میان افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی مانند موارد زیر مرتبط است:

فشار خون (aOR 1.79, 95% CI 1.53-2.09)

بیماری ایسکمیک قلب (aOR 1.53, 95% CI 1.36-1.73)

دیابت (aOR 1.43, 95% CI 1.23-1.66)

دود (aOR 1.26, 95% CI 1.20-1.32)

Teixeira و همکارانش در مقایسه یافته های خود با مطالعات قبلی که تأثیر کووید 19 را بر مبتلایان به اختلالات روانپزشکی بررسی کردند، از خوانندگان خواستند روش هایی را که نمونه برداری در مراحل مختلف همه گیری می تواند بر نتایج تأثیر بگذارد را در نظر داشته باشند.

این گروه خاطرنشان کرد یکی از محدودیت های اصلی این مطالعه، ماهیت داوطلبانه پایگاه داده بود که می تواند منجر به از دست رفتن داده ها شود.

انتهای پیام/ چهارشنبه 3 آذر 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

چرا تعداد کمی از افراد در جنوب صحرای آفریقا مبتلا به کووید 19 هستند؟

واکسن جدید تیم تحقیقاتی HIV را در میمون ها می کشد

واکسن‌های کووید 19 شما را نابارور نمی‌ کنند

در دسترس بودن واکسن کووید ۱۹ فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله

قرص کووید 19 فایزر خطرات بیماری را تا 89 درصد کاهش می دهد

×