آنچه باید در مورد نوع جدید کووید 19 omicron بدانید


مقامات بهداشت جهانی گفتند که در حال نظارت بر نوع جدیدی از کووید 19 هستند که برای اولین بار در بوتسوانا شناسایی شد، و سازمان بهداشت جهانی روز جمعه گفت که سویه جدید، موسوم به omicron، نوعی نگرانی است.

WHO این نوع جدید را B.1.1.529 نامید و با استناد به تعداد بالای جهش ها و نشانه های اولیه مبنی بر گسترش ویروس در آفریقای جنوبی، از کشورها خواست نظارت را افزایش دهند. آژانس جهانی بهداشت گفت که هنوز مشخص نیست که این نوع بیشتر قابل انتقال است یا باعث بیماری جدی‌تر می‌شود یا بر واکسن‌ها تأثیر می‌گذارد. و اینکه چنین مطالعاتی زمان می برد.

دانشمندان تاکنون 87 مورد از دیده شدن نوع جدید را تأیید کرده اند. 77 مورد در آفریقای جنوبی، 6 مورد در بوتسوانا، دو مورد در هنگ کنگ، و یک مورد در اسرائیل و بلژیک، اگرچه صدها مورد دیگر مورد انتظار است.

این نوع جهش‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند، به ویژه در رابطه با افزایش احتمال انتقال و فرار احتمالی از پاسخ ایمنی. ما در حال حاضر به طور قطع اطلاعات کافی در مورد این جهش را نمی دانیم.

کشورهایی از جمله اتحادیه اروپا، بریتانیا و بخش‌هایی از آسیا و آمریکا سفر از آفریقای جنوبی را ممنوع کرده بودند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) همچنین با بیانیه ای که B.1.1.529 را یک جهش نگران کننده (VOC) نامید، پس از جلسه گروه مشاوره فنی آنها در مورد تکامل ویروسSARS-CoV-2  (TAG-VE) صحبت کرد.

این گروه نوشت: “این نوع دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها نگران کننده هستند.” شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر ابتلا به عفونت مجدد با این نوع در مقایسه با سایر VOCها است.

آفریقای جنوبی اولین بار روز چهارشنبه Omicron را به WHO گزارش کرد و خاطرنشان کرد که عفونت های کووید 19 همزمان با تشخیص نوع B.1.1.529، به شدت افزایش یافته است.

در بیانیه آمده است که این نوع برای اولین بار در بوتسوانا شناسایی شد، اما به آفریقای جنوبی گسترش یافت، جایی که برای اولین بار در 9 نوامبر شناسایی شد.

گزارشی از Nature اشاره کرد که Omicron حاوی بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک است و این تغییرات “با افزایش عفونت و توانایی فرار از آنتی بادی های مسدود کننده عفونت مرتبط است.” علاوه بر این، همه 77 نمونه ویروس از استان گوتنگ آفریقای جنوبی از 12 تا 20 نوامبر از نوع B.1.1.529 بودند.

نگرانی بزرگ جهانی انتقال پذیری است، ما انواع فرار ایمنی دیگری مانند بتا و لامبدا داشته ایم که هرگز از بین نرفتند. سوال اصلی: کم و بیش قابل انتقال است و آیا می تواند با دلتا رقابت کند؟

سایر سؤالات بی پاسخی که توسط متخصصان ذکر شده است شامل این سؤال است که آیا این نوع باعث بیماری شدیدتر می شود، که باید با جمع آوری اطلاعات بیشتر بررسی شود.

انتهای پیام/ شنبه 6 آذر 1400

منابع

abc News

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می دهیم

ارتباط اختلالات روانپزشکی و مرگ و میر بالاتر کووید 19

چرا تعداد کمی از افراد در جنوب صحرای آفریقا مبتلا به کووید 19 هستند؟

واکسن جدید تیم تحقیقاتی HIV را در میمون ها می کشد

واکسن‌های کووید 19 شما را نابارور نمی‌ کنند

در دسترس بودن واکسن کووید ۱۹ فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله

×