بررسی FDA برای در نظر گرفتن یکی از سویه های کووید در واکسن به روز شده


کارکنان FDA برای در نظر گرفتن یکی از سویه های کووید در واکسن به روز شده در یک سند مطالعاتی اعلام کردند که زیر سویه فرعی SARS-CoV-2 غالب در ایالت متحده KP.2 است.

اگرچه زیرشاخه‌های JN.1 تا بهار 2024 در ایالات متحده غالب بودند، نوع فرعی KP.2 اکنون به سویه غالب در گردش تبدیل شده است. “از آنجایی که فاصله آنتی ژنی بین زیر متغیرهای مشتق از JN.1 و JN.1 مانند زیر متغیرهای KP.2 زیاد نیست، ممکن است واکسن های ساخته شده علیه JN.1 به اندازه کافی در برابر KP.2 محافظت کنند. با این حال، تکامل بیشتر SARS-CoV-2 ممکن است منجر به واگرایی بیشتر از JN.1 شود، و ممکن است لازم باشد که به انتخاب نوع فرعی که در حال حاضر غالب است برای اطمینان از بهترین تطابق ممکن با تکامل بیشتر ویروس توجه شود.”

در سند توجیهی، کارکنان سازمان غذا و دارو تاریخچه مختصری از واکسن‌های کرونا ارائه کردند و خاطرنشان کردند که دو واکسن کووید – Modarna’s Spikevax و Pfizer’s Comirnaty- برای پیشگیری از COVID-19 در افراد 12 سال و بالاتر تأیید شده‌اند، در حالی که سه واکسن دیگر – یکی از  Moderna، یکی از Pfizer و دیگری از Novavax  – مجوز استفاده اضطراری برای پیشگیری از COVID در گروه‌های سنی مختلف دارند. نویسندگان این سند تاکید کردند که هر توصیه ای برای به روز رسانی ترکیب آنتی ژنی واکسن ها “باید زمان مورد نیاز برای تولیدکنندگان برای پیاده سازی و تحویل” واکسن جدید را در نظر بگیرد.

در سند توجیهی، کارکنان سازمان غذا و دارو تاریخچه مختصری از واکسن‌های کرونا ارائه کردند و خاطرنشان کردند که دو واکسن کووید – Moderna’s Spikevax و Pfizer’s Comirnaty – برای پیشگیری از COVID-19 در افراد 12 سال و بالاتر تأیید شده‌اند، در حالی که سه واکسن دیگر – یکی از Moderna، یکی از Pfizer و دیگری از Novavax – مجوز استفاده اضطراری برای پیشگیری از COVID در گروه‌های سنی مختلف دارند. نویسندگان این سند تاکید کردند که هر توصیه ای برای به روز رسانی ترکیب آنتی ژنی واکسن ها “باید زمان مورد نیاز برای تولیدکنندگان برای پیاده سازی و تحویل” واکسن جدید را در نظر بگیرد.

از زمان معرفی واکسن به روز شده 2023-2024، کووید-19 “با به دست آوردن جهش های اضافی، به تکامل خود ادامه داده است.” اگرچه مطالعات اثربخشی در دنیای واقعی نشان می‌دهد که واکسن‌های تایید شده همچنان به محافظت در برابر زیرشاخه‌های فرعی XBB که در حال حاضر در گردش هستند، ادامه می‌دهند، به نظر می‌رسد در سال‌های گذشته رابطه معکوس بین زمان پس از واکسیناسیون وجود داشته است. و اثربخشی واکسن، به‌طوری‌که به نظر می‌رسد اثربخشی واکسن کووید-۱۹ در برابر زیرشاخه‌های SARS-CoV-2 با گذشت زمان کاهش می‌یابد و تطبیق بهتر واکسن با سویه‌های در گردش با بهبود تیتر آنتی‌بادی خنثی‌کننده مرتبط است.

بر اساس این مشاهدات، کاهش اثربخشی واکسن‌های COVID-19  فرمول (2023-2024) در برابر COVID-19 ناشی از ویروس‌های نسل JN.1 گزارش شده است. «داده‌های موجود نشان می‌دهد که به‌روزرسانی فرمول فعلی واکسن‌های COVID-19 برای مطابقت بیشتر با ویروس‌های نسل JN.1 در حال گردش برای فصل پیش‌بینی‌شده ویروس تنفسی 2024-2025 در دنیا ضروری است.

ویروس همچنان در حال تکامل است. تکامل SARS-CoV-2 همچنان پیچیده است و غیرقابل پیش بینی باقی می ماند. هیچ نشانه ای مبنی بر کند شدن تکامل SARS-CoV-2 وجود ندارد، اگرچه به نظر می رسد ایمنی عوارض بالینی شدید را کاهش می دهد، به ویژه در جمعیت های جوان تر. عوامل ذاتی ویروسی، از جمله میزان جهش و پتانسیل نوترکیب، امکان افزایش قابلیت انتقال و سازگاری را ایجاد می کنند. در عین حال، پاسخ های ایمنی میزبان و سایر عوامل به انتخاب انواع کمک می کنند. از آنجایی که انتظار می رود ویروس از JN.1 به تکامل خود ادامه دهد، TAG-CO-VAC استفاده از دودمان JN.1 تک ظرفیتی را به عنوان آنتی ژن در فرمولاسیون های آینده واکسن های کووید 19 توصیه می کند.

انتهای پیام/ سه شنبه 15 خرداد 1403

منابع

Medpage Today

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

دستورالعمل جدید CDC برای جلوگیری از انتشار عفونت در مدارس

راهنمای جدید کاهش عفونت‌های جریان خون ناشی از استفاده از کاتتر

WHO استفاده گسترده از آنتی بیوتیک ها را در بیماران بستری با کووید 19 گزارش می دهد

داروهای سرطان ممکن است درمان سل را بهبود بخشد

کلاس جدیدی از آنتی بیوتیک ها

×