کلاس جدیدی از آنتی بیوتیک ها


افشای عملکرد درونی باکتری های مقاوم به دارو، از توسعه کلاس جدیدی از آنتی بیوتیک های مورد نیاز خبر می دهد.

داروی تجربی که اکنون در کارآزمایی‌های بالینی قرار دارد، رویکرد جدیدی برای شکست دادن عفونت‌های کشنده A. baumannii دارد. همکاری بین دانشمندان تحقیقات پایه و صنعت داروسازی باعث پیشرفت دران زمینه شد.

دانیل کان، شیمیدان دانشگاه هاروارد، بیشتر دوران حرفه ای خود را صرف مطالعه اصول اولیه چگونگی رشد باکتری ها و فرار از حمله کرده است.

آزمایشگاه او علاقه خاصی به باکتری های گرم منفی دارد که دارای غشای خارجی هستند که بسیاری از آنتی بیوتیک ها نمی توانند از آن عبور کنند.

از جمله این باکتری ها می توان به Acinetobacter baumannii یا CRAB مقاوم به کارباپنم اشاره کرد. این باکتری که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان “اولویت حیاتی” برای توسعه آنتی بیوتیک تعیین شده است، هر ساله صدها بیمار بدحال را در ایالات متحده، معمولاً در بیمارستان ها، با ایجاد عفونت های غیرقابل درمان خون، ریه یا مجاری ادراری در ایالات متحده می کشد. کان و همکارانش که با همکاری با آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پایه و صنعت داروسازی تقویت شده‌اند، در تلاش هستند تا کلاس جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای مبارزه با ابر میکروب A. baumannii – و شاید سایرین – معرفی کنند.

چنین دستاوردی مزایای قابل توجهی برای سلامت انسان خواهد داشت. در بیش از 50 سال گذشته هیچ آنتی بیوتیک جدیدی برای باکتری های گرم منفی معرفی نشده است و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که توسعه آنتی بیوتیک های جدید برای مقابله با تهدید جهانی مقاومت آنتی بیوتیکی “ناکافی” باقی مانده است.

به دنبال راهی برای عبور از غشاء

غشاها با مولکول های بزرگ چربی و کربوهیدرات به نام لیپوپلی ساکارید (LPS) پر شده اند که به عنوان زره محافظ عمل می کنند.

باکتری ها مولکول های LPS را در داخل سیتوپلاسم خود جمع می کنند قبل از اینکه آنها را به غشای بیرونی خود منتقل کنند. کان می‌خواست بداند چگونه باکتری‌ها این انتقال را تنظیم می‌کنند، تا حدی به این دلیل که دانشمندان مدت‌ها گمان می‌کردند که فرآیند چند مرحله‌ای می‌تواند اهداف جدیدی برای آنتی‌بیوتیک‌های آینده فراهم کند. در سال 2010 تیم کان برای اولین بار مکانیزمی را برای نحوه مدیریت انتقال LPS توسط باکتری های گرم منفی ارائه کرد.

بررسی یک آنتی بیوتیک جدید بالقوه

در همین حال، شرکت بین‌المللی بیوتکنولوژی Roche برای توسعه نوع جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌های موثر علیه عفونت‌های این باکتری کار می‌کرد.

این شرکت شواهد ژنتیکی داشت که معتقد بود یکی از آنتی‌بیوتیک‌های بالقوه A. baumannii را با ایجاد اختلال در مطالعات آزمایشگاهی سیستم های حمل و نقل LPS کشته است. هیچ داروی دیگری در بازار در حال حاضر هدف از بین بردن باکتری ها از طریق این سیستم را ندارد.

Roche در اواخر سال 2020 با محققان هاروارد تماس گرفت تا آنچه را که این ترکیب به نام zosurabalpin انجام می‌داد تایید کند.

دان یک رهبر جهانی شناخته شده در این زمینه است و همکاری بین دو تیم به منظور اعتبار بخشیدن به هدف و مکانیسم عمل zosurabalpin و همچنین به دست آوردن بینش بیشتر در مورد فرآیند بیولوژیکی اساسی حمل و نقل LPS انجام شد.

در دو مقاله Nature در ژانویه 2024، آنها گزارش دادند که کلاس جدید آنتی‌بیوتیک‌های Roche بر روی مکانیسم انتقال LPS اثر می‌گذارد و جزئیاتی از نحوه انجام این کار zosurabalpin ارائه کردند.

کان گفت: بسیار هیجان‌انگیز بود که بتوانم از همه ابزارهایی که افراد گروه من در دو دهه گذشته توسعه داده‌اند برای کشف سریع مکانیسم اثر ترکیب Roche استفاده کنم.

آزمایشگاه‌های Kahne و Kruse نشان دادند که zosurabalpin با اتصال به یک پاکت که بخشی از پل پروتئین و همچنین خود مولکول LPS را در بر می‌گیرد، انتقال LPS به سطح سلول را مختل می‌کند. این تلاش شامل حل هفت ساختار پروتئینی بود.

آنها دریافتند که این ترکیب باعث تجمع LPS در قسمت نامناسب باکتری می شود – LPS را در داخل ناقل آن گیر می کند، غشای سلول را ضعیف می کند و در نهایت سلول را از بین می برد.

انتهای پیام/ یکشنبه 19 فروردین 1402

منابع

Harvard Medical School

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

رژیم غذایی و کمک به مدیریت کووید طولانی مدت

واکسن‌های نسل بعدی کووید ۱۹

15 دقیقه ورزش روزانه و کاهش آسیب نشستن در طولانی مدت در طول روز

سرطان دهانه رحم

شکر را برای نجات زندگی ها قطع کنیم؟

×