عوامل موثر بر اثربخشی فرآیند ضد عفونی


کمیت و محل میکروارگانیسم ها: با افزایش بار زیستی، مدت زمانی که یک ضدعفونی کننده برای عمل نیاز دارد نیز افزایش می یابد. بنابراین، تمیز کردن دقیق سطوح ابزار ضروری است. این امر به ویژه در مورد ابزارهایی با اجزای متعدد صدق می کند که باید قسمت به قسمت جدا شوند و تمیز شوند.

مقاومت میکروارگانیسم ها در برابر عوامل شیمیایی: این در درجه اول به طیف عمل روش یا عامل مورد استفاده اشاره دارد. غلظت عوامل این به قدرت بالقوه هر عامل برای ایجاد عمل مورد انتظار اشاره دارد. غلظت ها با توجه به عوامل ضد عفونی کننده متفاوت است و در برخی موارد می تواند به اثر مضر بر روی مواد (خوردگی) مرتبط باشد.

عوامل فیزیکی و شیمیایی: برخی از ضدعفونی‌کننده‌ها دمایی را مشخص می‌کنند که باید در آن استفاده شود تا اثربخش باشند. سطح pH عملکرد ضد عفونی کننده ها را بهبود می بخشد.

مواد آلی: وجود مواد آلی مانند سرم، خون، چرک، مدفوع یا سایر مواد آلی می‌تواند باعث غیرفعال شدن عملکرد برخی از ضدعفونی‌کننده‌ها و کاهش اثربخشی آنها شود.

مدت زمان قرار گرفتن در معرض: هر روش و عامل ضد عفونی با زمان مشخصی همراه است که برای دستیابی به نتیجه مطلوب لازم است. وجود مواد خارج سلولی یا بیوفیلم: بسیاری از میکروارگانیسم ها توده های ضخیمی از سلول ها و مواد خارج سلولی یا بیوفیلم ها را تولید می کنند که مانعی در برابر فرآیند ضد عفونی می کنند. به همین دلیل، مواد ضدعفونی کننده باید ابتدا بیوفیلم ها را اشباع کنند تا میکروارگانیسم های موجود در آنها از بین برود.

انتهای پیام/ شنبه 5 اسفند 1402

منابع

Sterilization manual for health centers

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

عوامل مؤثر بر اثربخشی استریلیزاسیون

مقاومت میکروارگانیسم ها در برابر استریل کردن

دستورالعمل های اساسی برای ضدعفونی و استریلیزاسیون

تکنیک های باز کردن بسته بندی استریل

برچسب زدن مشخصات بسته استریل

×