واکسن‌های نسل بعدی کووید ۱۹


واکسن‌های فعلی کووید 19 جان 20 میلیون نفر را در سراسر جهان نجات داده‌اند، اما با وجود اینکه محافظت قوی در برابر بیماری‌های شدید دارند، به طور قابل اعتمادی از عفونت و انتقال جلوگیری نمی‌کنند.

با استفاده از یک رویکرد جدید، پزشکان-دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد گزارش دادند که ممکن است بتوان حفاظت در برابر عفونت SARS-CoV-2 را با تحویل مستقیم واکسن به دستگاه تنفسی – محل اولیه ورود برای ویروس، بهبود بخشید. در مقابل، واکسن‌های کنونی کووید 19  به عضله تحویل داده می‌شوند و با تحریک توسعه آنتی‌بادی و دفاع سلولی برای جلوگیری از علائم و بیماری شدید کار می‌کنند.

به گفته محققان، اگر این رویکرد جدید در انسان تایید شود، می‌تواند طراحی واکسن‌های مبتنی بر استنشاقی را که از نقطه‌ای که ویروس وارد بدن می‌شود محافظت می‌کند و در نتیجه به جای کاهش علائم و محافظت در برابر بیماری‌های جدی، در برابر عفونت مقاومت می‌کند.

واکسن‌های کووید ۱۹ مسیر همه‌گیری را تغییر داده و جان میلیون‌ها نفر را نجات داده‌اند، اما محافظت قابل‌توجهی در برابر ابتلا به عفونت ایجاد نمی‌کنند. دلیل اینکه نسل فعلی واکسن‌های SARS-CoV-2 ممکن است عفونت را دفع نکند ممکن است این باشد که پاسخ‌های ایمنی قوی مخاطی را در درگاه ورود ویروس ایجاد نمی‌کنند.

در این مطالعه، نشان داده شد که استراتژی‌های ایمن‌سازی جدید می‌تواند به طور قابل‌توجهی ایمنی مخاطی را در نخستی‌های غیرانسانی افزایش دهد و کارایی محافظتی را بهبود بخشد.

باروش و همکارانش 40 ماکاک رزوس بالغ را با واکسن Ad26 COVID-19 (جانسون و جانسون) که با تزریق در عضله تزریق می‌شود، آماده کردند – مانند شلیک گلوله‌ای که معمولاً بزرگسالان در بازو دریافت می‌کنند. نزدیک به یک سال بعد، حیوانات یک تقویت کننده دریافت کردند.

سه گروه یک دوز از واکسن Ad26 را در عضله؛ در بینی توسط اسپری بینی؛ یا در مسیر تنفس، نای توسط نبولایزر یا استنشاقی دریافت کردند. گروه چهارم دوز واکسن mRNA دو ظرفیتی (Pfizer-BioNTech) را در بینی دریافت کردند. یک گروه ساختگی هیچ تقویت کننده ای دریافت نکردند.

سپس حیوانات در معرض دوز بالایی از ویروس قرار گرفتند. محققان از خون، مایعات بینی و ریه آنها نمونه برداری کردند تا پاسخ های ایمنی را بررسی کنند. گروهی که تقویت کننده Ad26 را با نبولایزر یا استنشاقی دریافت کردند، تقریباً محافظت کامل در برابر SARS-CoV-2 داشتند و در مقایسه با حیواناتی که اسپری بینی یا شات در بازو دریافت می کردند، ایمنی مخاطی بالاتری داشتند.

در مقابل، تقویت داخل بینی mRNA بی اثر بود و نشان می‌دهد که احتمالاً برای تحویل مؤثر واکسن‌های mRNA توسط نبولایزر یا استنشاق، به فرمول‌های بهبود یافته نیاز است. به گفته محققان، در مجموع، این یافته‌ها نشان می‌دهد که استراتژی‌های ایمن‌سازی جدید که بر بهبود دفاع در محل ورود ویروس تمرکز دارد، می‌تواند ایمنی مخاطی را تقویت کرده و محافظت در برابر عفونت SARS-CoV-2 و همچنین در برابر سایر عفونت‌های ویروسی را بهبود بخشد.

انتهای پیام/ 17 بهمن 1402

منابع

Harvard Medical School

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

15 دقیقه ورزش روزانه و کاهش آسیب نشستن در طولانی مدت در طول روز

سرطان دهانه رحم

شکر را برای نجات زندگی ها قطع کنیم؟

کووید 19 و داروی Paxlovid

HIV و ایدز

×