قرص کووید مرک در بیماران پرخطر کارایی متوسطی را نشان داد


اثربخشی قرص کووید مرک در طول آزمایش MOVe-OUT کاهش یافت. داده‌های کارآزمایی محوری برای قرص ضد ویروسی کووید ۱۹ مولنوپیراویر، کاهش اثربخشی را که بازبینان و مشاوران FDA را نگران کرده بود، نشان داد.

گزارش محققین درباره این قرص، یک تجزیه و تحلیل موقت از کارآزمایی فاز II/III MOVe-OUT نشان داد که با یک دوره 5 روزه در عرض 5 روز پس از شروع علائم در بزرگسالان سرپایی، اما پرخطر و واکسینه نشده، کارایی قابل توجهی داشت.

بستری شدن در بیمارستان و مرگ تا روز 29 در مقایسه با دارونما (7.3٪ در مقابل 14.1٪، 0.001 = P) در نیمه اول بیماران تصادفی تقریباً نصف شد.

با این حال، این مزیت 6.8 درصدی تنها به 3.0 درصد در تجزیه و تحلیل کامل همه 1433 شرکت کننده تصادفی قبل از اینکه کارآزمایی به دلیل اثربخشی زودهنگام متوقف شود، کاهش یافت (6.8٪ مولنوپیراویر در مقابل 9.7٪ دارونما، 0.001 = P).

این داروی مولکولی کوچک دارای فعالیت طیف گسترده ای در برابر ویروس های RNA مانند SARS-CoV-2 با افزایش نرخ جهش ویروسی است تا جایی که ویروس دیگر نمی تواند تکثیر شود و از طریق به اصطلاح فاجعه خطای ویروسی می میرد.

ریچارد ویتلی، MD، از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، در سرمقاله همراه خاطرنشان کرد: داروهای خوراکی در مبارزه با کووید 19 ضروری خواهند بود، اگرچه واکسن ها روش اصلی محافظت باقی می مانند. این به ویژه برای کشورهای در حال توسعه صادق است، زیرا داروساز مرک اعلام کرده است که پتنت ها را از طریق WHO برای تولید عمومی به اشتراک خواهد گذاشت.

تجزیه و تحلیل FDA از داده‌های منتشر شده قبل از جلسه پانل مشاوره در 30 نوامبر برای بررسی مجوز استفاده اضطراری (EUA) نشان داد که نتایج متوسط ​​باید با پتانسیل جهش‌زایی و تراتوژنیک دارو سنجیده شود.

کمیته مشورتی با اختلاف 13 بر 10 به اتحادیه اروپا رأی مثبت داد، اما حتی آنهایی که رأی مثبت دادند، نگرانی‌های مربوط به ایمنی و کارایی متوسط ​​را تأیید کردند.

ویتلی اشاره کرد که نوع غالب در گردش ویروس و توضیحات بالقوه دیگری نیز برای کاهش اثر دارو وجود دارد.

در کارآزمایی، تجزیه و تحلیل مولنوپیراویر را برای بیمارانی که شواهدی از عفونت قبلی SARS-CoV-2 داشتند، آنهایی که بار اولیه ویروسی پایینی داشتند، و آنهایی که دیابت داشتند، نشان نداد.

در میان تقریباً نیمی از بیمارانی که توالی ویروسی آنها در دسترس بود، مولنوپیراویر در برابر انواع دلتا، گاما و مو فعال به نظر می رسید که در آن زمان در گردش بودند. Omicron هنوز در زمان آزمایش ظاهر نشده بود.

نکته مهم، این کارآزمایی فقط شامل بیماران مبتلا به کووید 19 خفیف تا متوسط، تایید شده آزمایشگاهی و حداقل یک عامل خطر برای پیشرفت به بیماری شدید (شامل سن بالای 60 سال، چاقی، دیابت یا بیماری قلبی عروقی) بود.

در حالی که تولید کننده موظف بود که درمان دوسوکور با مولنوپیراویر یا دارونما ظرف 5 روز پس از شروع عفونت یا علائم شروع شود، این امر در 7/47 درصد از شرکت‌کنندگان در عرض 72 ساعت رخ داد.

ویتلی تاکید کرد، ما باید تلاش کنیم تا درمان در طی 72 ساعت در همه بیماران آغاز شود، همانطور که در مطالعات آنفولانزا نشان داده شده است. وی خاطرنشان کرد: کارآزمایی‌های فاز دوم مولنوپیراویر نیز در بیمارانی که علائم بیش از 3 تا 5 روز داشتند یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند، اثربخشی کمتری را نشان داده است.

با توجه به اینکه این دارو در سلول های تخمدان همستر چینی جهش زا است، زنان باردار نیز از کارآزمایی MOVe-OUT حذف شدند. در حالی که ویتلی به “مجموعه ای از داده ها اشاره کرد که به نگرانی های مربوط به جهش زایی و سمیت ژنتیکی بالقوه مولنوپیراویر اشاره می کند”، بازبینان FDA با توجه به خطرات سمیت برای جنین و  استخوان سازی و غضروف، استفاده از این دارو را برای افرادی که در دوران شیردهی یا برای کودکان هستند توصیه نکردند.

در آزمایشات، عوارض جانبی و موارد مرتبط با درمان در بین گروه‌ها مشابه بود. شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با رژیم دارویی شامل اسهال (1.7٪ با مولنوپیراویر در مقابل 2.1٪ با دارونما)، تهوع (1.4٪ در مقابل 0.7٪)، و سرگیجه (1.0٪ در مقابل 0.7٪) بود.

یک داروی خوراکی دیگر پیشتاز در رقابت برای تولید و موثر در برابر کووید 19 در شرایط سرپایی، مهارکننده پروتئاز فایزر، nirmatrelvir است. رمدسیویر (Veklury) گیلاد، یک درمان داخل وریدی، در شرایط سرپایی نیز موفقیت آمیز بوده است و نسخه خوراکی آن در حال توسعه است.

ویتلی نوشت: «داده‌های هر دو دارو نیازمند بررسی های بیشتر هستند. در دسترس بودن داروها با مکانیسم‌های اثر متفاوت، فرصتی را برای ایجاد درمان‌های ترکیبی فراهم می‌کند که به طور بالقوه هم افزایی داشته و کمتر به مقاومت منجر می‌شوند.

انتهای پیام/ شنبه 27 آذر 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

آزمایش واکسن های کووید 19 در سال 2021. این چیزی است که ما یاد گرفتیم

آیا ویروس ها زنده هستند، زنده نیستند یا چیزی در این بین؟ و این موضوع چرا اهمیت دارد؟

مشاهدات پزشکان آفریقایی در مورد سویه omicron در مقایسه با نوع دلتا

Omicron زنگ خطری برای سازندگان واکسن کووید 19 است

ChAdOx1 با CAR و PF4 برای ترومبوز همراه با سندروم ترومبوسیتوپنی ارتباط دارد

×