واکسن ها می توانند از نیم میلیون مرگ مرتبط با مقاومت ضد میکروبی در سال جلوگیری کنند


در سراسر جهان سالانه 4.95 میلیون مرگ مرتبط با مقاومت ضد میکروبی (AMR) وجود دارد. کشورهای با درآمد کم و متوسط بار عفونت های مقاوم به دارو را به دوش می کشند. AMR، زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند و دیگر به درمان‌های موجود پاسخ نمی‌دهند. مقاومت ضد میکروبی در سال 2019 توسط WHO به عنوان یکی از ده تهدید جهانی برای سلامت عمومی توصیف شد – تهدیدی که علم در حال تلاش برای کاهش آن است.

یک مطالعه جدید منتشر شده در BMJ Global Health نشان می‌دهد که با استفاده مؤثر از واکسن‌های موجود و توسعه مداوم واکسن‌های جدید برای مقابله با عوامل بیماری‌زای اولویت‌دار، می‌توان سالانه جان بیش از نیم میلیون نفر را نجات داد. این مطالعه بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون در کاهش و مهار گسترش AMR تاکید می کند.

این مطالعه توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، موسسه بین المللی واکسن، کره (IVI) و دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن انجام شد. نویسندگان از داده‌های سال 2019 برای مدل‌سازی تأثیر بالقوه 15 واکسن جدید و موجود علیه پاتوژن‌ها در فهرست پاتوژن‌های اولویت‌دار باکتریایی WHO استفاده کردند.

آنها دریافتند که اگر واکسن‌ها برای جمعیت‌های کلیدی استفاده شود، نه تنها می‌توان جان نیم میلیون نفر را نجات داد، بلکه از 28 میلیون سال زندگی تعدیل‌شده با ناتوانی (DALYs) جلوگیری کرد، به این معنی که تعداد سال‌های از دست رفته به دلیل ناتوانی یا کاهش طول عمر در نتیجه عفونت در سناریویی که هفت مورد از واکسن‌ها برای جمعیت‌های وسیع‌تر استفاده می‌شد، از ۱.۲ میلیون مرگ و میر اضافی و ۳۷ میلیون DALY جلوگیری می‌شد.

بر اساس این مطالعه، بیشترین کاهش بار در مناطق آفریقا و جنوب شرق آسیا که در حال حاضر دو سوم بار AMR قابل پیشگیری با واکسن را تشکیل می دهند، احساس می شود. چنین معرفی‌ها و افزایش‌هایی به‌ویژه در کاهش بار AMR مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (TB) و استرپتوکوک پنومونیه که در این مناطق با آن مواجه هستند، مؤثر خواهد بود. در سال 2021، نسبت افراد مبتلا به سل که مبتلا به سل مقاوم به دارو بودند، 3.6 درصد در میان موارد جدید و 18 درصد در میان افرادی که قبلاً درمان شده بودند، بود.

واکسن ها در کنار سایر اقدامات برای پیشگیری، تشخیص و درمان عفونت ها – از جمله اطمینان از دسترسی به آب بهداشتی و بهداشت، به ویژه در مراکز بهداشتی، برنامه های پیشگیری و کنترل عفونت؛ و اطمینان از دسترسی و استفاده مناسب از ابزارها و داروهای تشخیصی ضروری از جمله آنتی بیوتیک ها ابزار ارزشمندی در کاهش شیوع AMR هستند. واکسن ها به کاهش عفونت در بین جمعیت های واکسینه شده و واکسینه نشده و همچنین کاهش نیاز به استفاده از داروهای ضد میکروبی کمک می کنند و در نتیجه خطر را کاهش می دهند. این به نوبه خود به کاهش خطر ظهور و گسترش سویه های مقاوم کمک می کند.

سیستم های بهداشتی در سرتاسر COVID-19 با فشار قابل توجهی مواجه بودند. بازیابی سیستم‌های ایمن‌سازی و سرمایه‌گذاری در گسترش استفاده از واکسن‌های جدید و موجود به جمعیت‌های در معرض خطر، بخشی ضروری از تلاش‌های مستمر است. پیش‌بینی می‌شود که AMR بین سال‌های 2014 تا 2050 هزینه‌ای معادل 100 تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی هزینه داشته باشد و ما زمانی را برای استفاده از پتانسیل تلاش‌های واکسیناسیون گسترده برای جلوگیری از گسترش AMR تلف نمی‌کنیم.

انتهای پیام/ جمعه 24 شهریور 1402

منابع

WHO.int

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

FDA واکسن Abrysvo را برای افراد باردار برای جلوگیری از RSV در نوزادان تایید کرد.

ویروس سین سیشیال تنفسی (RSV)

چرا علائم غیر معمول در آخرین موارد آبله میمون وجود دارد؟

آنچه پزشکان باید در مورد آبله میمون بدانند

تهیه و بسته بندی وسایل

×