معیارهای انتخاب نوع سیستم بسته بندی وسایل استریل


از آنجایی که بازار محصولات زیادی را ارائه می دهد، لازم است ابتدا کالایی را ارزیابی و انتخاب کرد که اکثر نیازها را برآورده می کند. هدف اصلی هر ماده بسته بندی نگهداری اشیاء، حفظ استریل بودن محتویات و ارائه یک شرایط آسپتیک است. در عین حال باید از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و برای مرکز صرفه جویی داشته باشد. معیارهای زیر می تواند هنگام انتخاب یک ماده بسته بندی مناسب و کارآمد مفید باشد.

تخلخل / نفوذپذیری

مواد بسته بندی باید امکان نفوذ و خروج عامل ضدعفونی کننده را از بسته بندی فراهم کند و در عین حال یک مانع باکتریایی بسیار موثر نیز ایجاد کند.

جریان هوا یا نفوذپذیری بر حسب لیتر در دقیقه برای هر 100 سانتی متر مربع بیان می شود. جریان هوا برای اطمینان از استریل بودن محتویات داخل بسته ضروری است. اندازه گیری کمتر معادل جریان هوای کمتر است و اندازه گیری بالاتر به این معنی است که نتیجه بهتر (استریل تر) خواهد بود.

به عنوان مثال، نفوذ خوب بخار و اکسید اتیلن، امکان دستیابی به شرایط استریلی بهتر در مواد را فراهم می کند. از طرف دیگر، کاغذهای کرافت، کرپ، کاغذ پوستی و سایر انواع مشابه بافته شده اند و اجازه جریان کافی بخار یا گاز مصرفی را نمی دهند.

یک آزمایش بسیار ساده این است که دود سیگار را از طریق یک پارچه غیربافته بیرون دهید و این تجربه را با یک تکه کاغذ تکرار کنید. این امکان مشاهده تفاوت ها را فراهم می کند.

استحکام

عواملی که برای اندازه گیری استحکام نوع خاصی از بسته بندی برای استریلیزاسیون باید در نظر گرفته شود، سه عامل مقاومت در برابر ترکیدگی، پارگی و سایش است.

مقاومت در برابر ترکیدن به سوراخ‌ها یا سوراخ‌های احتمالی ناشی از گوشه‌های سینی ابزار یا ابزار بسته‌بندی شده اشاره دارد.

مقاومت ترکیدگی از طریق آزمون Mullen Burst اندازه گیری می شود. این آزمایش از دستگاهی با دیافراگم لاستیکی گسترده 1 ¼ استفاده می کند که مواد را به تدریج به باد می کند تا اینکه به معنای واقعی کلمه ترکیده شود. فشار مورد نیاز بر حسب پوند بر اینچ مربع (PSI) اندازه گیری می شود. مقادیر بالاتر با مقاومت بهتر مواد مطابقت دارد.

مقاومت به پارگی به اندازه مقاومت در برابر ترکیدگی مهم نیست، زیرا تست های مقاومت به پارگی (تست الماندورف) فقط قدرتی را که برای انتشار پارگی لازم است اندازه گیری می کند، اما زمانی که پارگی قبلاً رخ داده است.

مقاومت در برابر سایش، از سوی دیگر، از دو جنبه بسیار مهم است: مقاومتی که ماده در برابر سایش ارائه می دهد و انتشار کمتر پرز یا ذرات ریز. اگر بسته‌بندی استریل‌سازی با اصطکاک فرسوده شود، مواد ضعیف شده و در برابر سوراخ‌ها و پارگی‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

پرز یا ذرات

محصول یا ماده ای که پرز آزاد نمی کند باید انتخاب شود. ریزذرات پرز باید در مناطقی که بیماران تحت عمل جراحی قرار می گیرند به حداقل برسد.

بسته‌بندی استریل‌سازی که از موادی با پرز زیاد ساخته شده است یک خطر بالقوه برای بیماران است زیرا پرز به عنوان وسیله‌ای برای انتقال میکروارگانیسم‌ها عمل می‌کند. اگر پرز به بافت های حیاتی بیمار نفوذ کند، باعث واکنش به جسم خارجی می شود. اگر به جریان خون نفوذ کند می تواند باعث آمبولی شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، سایش یک منبع مهم پرز است. منبع دیگر استخراج مکانیکی عناصر فیبری است. به عنوان مثال، برداشتن نواری که بسته را می‌بندد باعث آزاد شدن پرز می‌شود. ایده آل ماده ای است که دارای ضریب صفر برای انتشار ریز ذرات یا پرز باشد.

دافعه

بسته بندی استریلیزاسیون باید دفع کننده مایعاتی مانند آب یا محلول نمک باشد. این به منظور جلوگیری از نفوذ مایعات و حفظ محتویات استریل است.

تست معمولی برای اندازه گیری درجه دافعه، تست Mason jar است که استفاده حیاتی را شبیه سازی می کند. ظرفیت نفوذ مایعات به داخل ماده با قرار دادن محلول نمکی در ظرف شیشه ای (Mason jar) و پوشاندن دهانه شیشه با مواد مورد بررسی آزمایش می شود. سپس بطری روی یک پایه شیشه ای معکوس می شود و زمان مورد نیاز مایع برای نفوذ به مواد اندازه گیری می شود.

مدت زمان طولانی تری که بر حسب دقیقه و ثانیه اندازه گیری می شود، معادل یک مانع محافظ کارآمدتر است. حداقل 30 دقیقه لازم است تا قابل قبول تلقی شود.

بسته بندی علاوه بر ضد آب بودن، باید مقاومت و دافع الکل ها را نیز نشان دهد. این جنبه باید در نظر گرفته شود زیرا محلول های رایج در بیمارستان ها حاوی الکل هستند.

یک روش بسیار رایج عبارت است از قرار دادن سه قطره محلول الکل روی مواد. پس از پنج دقیقه، مواد مشاهده می شود تا ببینیم آیا نفوذ وجود داشته است یا خیر. محلول اولیه نباید حاوی الکل باشد. سپس باید به ازای هر پنج دقیقه قرار گرفتن در معرض 10٪ الکل افزایش یابد.

دافع الکل در محلولی با بالاترین درصد الکل که در مدت پنج دقیقه به پارچه نفوذ نمی کند اندازه گیری می شود. محلول با الکل 70 درصد (محدوده 7) به مدت پنج دقیقه قابل قبول در نظر گرفته می شود.

حافظه

هنگامی که بسته استریل شد و آماده باز شدن در ناحیه استریل شد، فرآیند باز کردن باید هم آسان باشد و هم محتویات آن را حفظ کند.

همه بسته‌بندی‌ها دارای حافظه یا قابلیت ماندن در جایی هستند که قرار می‌گیرند. در طول باز شدن بسته‌بندی، قسمت‌های انتهایی بسته‌بندی باید در جایی که قرار می‌گیرند باقی بماند، بدون اینکه لبه‌ها روی محتوای بسته فرو بروند (حافظه بد).

سهولت دست زدن

مواد بسته بندی غیر بافته باید در تمام فرآیندهای مربوط به استفاده از آنها به راحتی قابل حمل باشند. این ماده باید نرم، انعطاف پذیر باشد و اجازه بسته بندی بدون مقاومت را بدهد. نرمی برای جلوگیری از تحریک پوست شخصی که بسته های زیادی را در روز کار می کند، مهم است. موادی که سخت هستند و انعطاف پذیری کمی دارند دارای لبه های تیز هستند که می تواند باعث بریدگی های کوچک شود که منبع آلودگی هم برای متخصص و هم برای بیمار است.

انتهای پیام/ سه شنبه 21 شهریور 1402

منابع

Sterilization manual for health centers. Silvia I. Acosta-Gnass,Valeska de.

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

اصول کلی بسته بندی تجهیزات پزشکی

تهیه و بسته بندی وسایل

تمیز کردن استریلایزر

شست و شو دهنده اولتراسونیک

بخش خدمات استریل مرکزی (CSSD)

×