آلزایمر و 10 نشانه اولیه آن


روز جهانی آلزایمر، که هر 21 سپتامبر برگزار می شود، یک تلاش جهانی برای افزایش آگاهی و به چالش کشیدن پیرامون بیماری آلزایمر و سایر بیماری های زوال عقل است. بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تأثیر این بیماری وحشتناک قرار دارند.

10 نشانه اولیه آلزایمر و زوال عقل

از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند ممکن است از علائم آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل باشد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که باعث کاهش حافظه، تفکر و مهارت های استدلال می شود. 10 علامت و نشانه هشدار دهنده وجود دارد. اگر متوجه هر یک از آنها شدید، آنها را نادیده نگیرید و یک قرار ملاقات با پزشک خود تعیین کنید.

از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند

یکی از شایع ترین نشانه های بیماری آلزایمر، به ویژه در مراحل اولیه، فراموش کردن اطلاعات است. موارد دیگر عبارتند از فراموش کردن تاریخ ها یا رویدادهای مهم، پرسیدن سؤالات مشابه، و نیاز روزافزون به تکیه کردن به وسایل کمکی حافظه (مانند یادداشت های یادآوری یا دستگاه های الکترونیکی) یا اعضای خانواده برای کارهایی که قبلاً به تنهایی انجام می دادند.

یک تغییر معمولی مرتبط با سن چیست؟

گاهی اوقات فراموش کردن نام ها یا قرار ملاقات ها، اما به یاد آوردن آنها بعدا.

چالش در برنامه ریزی یا حل مشکلات

برخی از افرادی که به دلیل آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل با تغییراتی در حافظه خود زندگی می کنند ممکن است تغییراتی را در توانایی خود برای توسعه و پیروی از یک برنامه یا کار با اعداد تجربه کنند. آنها ممکن است در پیروی از یک دستور العمل آشنا یا پیگیری صورت حساب های ماهانه مشکل داشته باشند. آنها ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشند و انجام کارها بسیار بیشتر از قبل طول بکشد.

یک تغییر معمولی مرتبط با سن چیست؟

مرتکب اشتباهات گاه به گاه هنگام مدیریت امور مالی یا صورت حساب های خانگی.

مشکل در انجام وظایف آشنا

افرادی که با تغییرات حافظه ناشی از آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل زندگی می کنند، اغلب انجام وظایف روزانه را دشوار می دانند. گاهی اوقات آنها ممکن است در رانندگی به یک مکان آشنا، نوشتن یک لیست مواد غذایی یا به خاطر سپردن قوانین یک بازی مورد علاقه دچار مشکل شوند.

یک تغییر معمولی مرتبط با سن چیست؟

گهگاه برای استفاده از تنظیمات مایکروویو یا ضبط یک برنامه تلویزیونی به کمک نیاز دارید.

سردرگمی با زمان یا مکان

افرادی که مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل هستند ممکن است تاریخ، فصول و گذر زمان را از دست بدهند. آنها ممکن است در درک چیزی اگر بلافاصله اتفاق نیفتد، مشکل داشته باشند. گاهی اوقات ممکن است فراموش کنند که کجا هستند یا چگونه به آنجا رسیده اند.

یک تغییر معمولی مرتبط با سن چیست؟

در مورد روز هفته گیج می شوید اما بعداً متوجه می شوید.

مشکل در درک تصاویر بصری و روابط فضایی

برخی از افرادی که مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل هستند ممکن است تغییرات بینایی را تجربه کنند. این ممکن است منجر به مشکل در تعادل یا مشکل در خواندن شود. آنها همچنین ممکن است در قضاوت مسافت و تعیین رنگ یا کنتراست مشکل داشته باشند که باعث مشکلات رانندگی می شود.

یک تغییر معمولی مرتبط با سن چیست؟

تغییرات بینایی مربوط به آب مروارید.

مشکلات جدید با کلمات در گفتار یا نوشتن

افرادی که مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل هستند ممکن است در پیگیری یا پیوستن به مکالمه مشکل داشته باشند. آنها ممکن است در وسط مکالمه متوقف شوند و ایده ای برای ادامه دادن نداشته باشند یا ممکن است حرف را تکرار کنند. آنها ممکن است با واژگان مشکل داشته باشند، در نامگذاری یک شی آشنا مشکل داشته باشند یا از نام اشتباهی استفاده کنند.

یک تغییر معمولی مرتبط با سن چیست؟

گاهی اوقات در یافتن کلمه مناسب مشکل دارید.

جاگذاری نادرست اشیا و از دست دادن توانایی بازیابی مراحل

فردی که مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل است ممکن است چیزها را در مکان های غیر معمول قرار دهد. آنها ممکن است چیزهایی را از دست بدهند و برای یافتن دوباره آن دچار مشکل شوند. او ممکن است دیگران را به دزدی متهم کند، مخصوصاً با پیشرفت بیماری.

یک تغییر معمولی مرتبط با سن چیست؟

گاه به گاه اشیا را در جای نادرست قرار دهید و برای یافتن آنها تلاش کنید.

کاهش یا قضاوت ضعیف

افراد مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل ممکن است تغییراتی را در قضاوت یا تصمیم گیری تجربه کنند. برای مثال، ممکن است هنگام در پرداخت مالی و استفاده از پول دچار مشکل شوند یا به نظافت یا تمیز نگه داشتن خود توجه کمتری داشته باشند.

یک تغییر معمولی مرتبط با سن چیست؟

هر چند وقت یکبار گرفتن یک تصمیم اشتباه، مانند بی توجهی به تعویض روغن خودرو.

کناره گیری از کار یا فعالیت های اجتماعی

فردی که مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل است ممکن است تغییراتی را در توانایی نگه داشتن یا دنبال کردن مکالمه تجربه کند. در نتیجه، آنها ممکن است از سرگرمی ها، فعالیت های اجتماعی یا سایر فعالیت ها کناره گیری کنند. آنها ممکن است در هماهنگی با یک تیم یا فعالیت مورد علاقه مشکل داشته باشند.

یک تغییر معمولی مرتبط با سن چیست؟

گاهی احساس بی‌علاقگی به تعهدات خانوادگی یا اجتماعی.

تغییر در خلق و خو و شخصیت

افراد مبتلا به آلزایمر یا سایر بیماری های زوال عقل ممکن است تغییرات خلقی و شخصیتی را تجربه کنند. آنها می توانند گیج، مشکوک، افسرده، ترسناک یا مضطرب شوند. آنها ممکن است به راحتی در خانه، با دوستان یا زمانی که خارج از منطقه امن خود هستند ناراحت شوند.

یک تغییر معمولی مرتبط با سن چیست؟

ایجاد روش های بسیار خاص برای انجام کارها و تحریک پذیر شدن در صورت مختل شدن یک روال طبیعی.

تشخیص زودهنگام اهمیت دارد.

اگر متوجه یک یا چند نشانه در خود یا شخص دیگری شدید، دانستن اینکه چه کاری باید انجام دهید دشوار است. طبیعی است که در مورد بحث درباره این تغییرات با دیگران احساس عدم اطمینان یا عصبی بودن کنید. ابراز نگرانی در مورد سلامتی خود ممکن است آنها را “واقعی”تر جلوه دهد. یا ممکن است از ناراحت کردن کسی با به اشتراک گذاشتن مشاهدات در مورد تغییرات در توانایی ها یا رفتار او ترس داشته باشید. با این حال، اینها نگرانی های بهداشتی قابل توجهی هستند که باید توسط پزشک ارزیابی شوند، و مهم است که برای کشف آنچه در حال رخ دادن است، اقدام کنید.

انتهای پیام/ پنجشنبه 30 شهریور 1402

منابع

 Alzheimer’s Association

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

پروبیوتیک ها برای درمان مولتیپل اسکلروزیس (MS)

واکسن ها می توانند از نیم میلیون مرگ مرتبط با مقاومت ضد میکروبی در سال جلوگیری کنند

FDA واکسن Abrysvo را برای افراد باردار برای جلوگیری از RSV در نوزادان تایید کرد.

ویروس سین سیشیال تنفسی (RSV)

چرا علائم غیر معمول در آخرین موارد آبله میمون وجود دارد؟

×