افزایش شمار مبتلایان به سرماخوردگی و سایر بیماری های تنفسی با بازگشت کودکان به مدارس


با بازگشت کودکان به مدرسه، افزایش شمار مبتلایان به سرماخوردگی و سایر بیماری های تنفسی را شاهد خواهیم بود. بیماری های تنفسی با علائم مشابه کووید 19 می تواند به ویژه مختل کننده باشد.

از آنجا که بازگشایی مدارس در پاییز امسال از سر گرفته می شود، والدین و مدیران ممكن است مجبور شوند بیش از حد معمول با شیوع سرماخوردگی و سایر بیماری های تنفسی فصلی برخورد كنند. به نظر می رسد این شیوع برای کودکان مدرسه ای خطرناک نیست، اما می تواند برای خواهر و برادرهای جوان آسیب پذیرتر یا اقوام مسن مشکل ساز باشد و از آنجا که علائم این بیماری ها اغلب علائم کووید 19 را نشان می دهد، می تواند برای حاضر بودن دانش آموزان در مدرسه چالش بر انگیز باشد.

ویروس های تنفسی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزای معمولی می شوند، معمولاً در ماه های سردتر گردش می کنند. اما سرماخوردگی و آنفولانزای در سال گذشته عملاً وجود نداشت. برخی از ویروس های سرماخوردگی مانند رینوویروس ها و انتروویروس ها هر چند در سطوح کاهش یافته، همچنان در حال گسترش هستند. با این حال، آنفولانزا و ویروس سینسیشیال تنفسی یا RSV در سطح پایینی قرار دارند، این یک اثر ناخواسته ولی موثر از اقدامات احتیاطی پاندمی کووید 19 مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی بود. دیگر عوامل بیماری زای تنفسی که باعث علائم سرماخوردگی می شوند، مانند آدنوویروس ها و ویروس های پاراآنفلوانزا، زمستان سال گذشته نیز فصل های بسیار ملایمی داشتند و میزان مرگ و میر ناشی از آن ها در پایین ترین سطح خود قرار داشت.

الن فاکسمن، ایمونولوژیست در دانشکده پزشکی ییل، ​​می گوید: در طول همه گیری کروناویروس تغییرات عظیمی در گردش آنچه ما ویروس های رایج تنفسی و ویروس های تنفسی فصلی می دانیم ایجاد شده است. RSV و آنفولانزا تقریباً در طول همه گیری کووید ناپدید شده اند.

اما مسئله نگران کننده این است که این غیبت تاثیری بیشتر از حد معمول ایجاد کرده است که افراد را در برابر این ویروس های تنفسی شایع آسیب پذیر می کند. هنگامی که افراد به مدت یک یا دو سال به ویروس ها مبتلا نمی شوند، مصونیت در برابر آن ها کاهش می یابد. این امر باعث می شود آن دسته از افراد، از جمله بچه های سن مدرسه، در ماه های آینده بیشتر بیمار شوند.

حفظ اقدامات احتیاطی کووید 19 مانند استفاده از ماسک در محل می تواند به جلوگیری از افزایش این ویروس های تنفسی دیگر کمک کند. بدون این اقدامات احتیاطی در زمستان آینده، کارشناسان احتمال می دهند که میزان بالای RSV و سایر ویروس های تنفسی رایج محتمل باشد.

یک سری سرماخوردگی های بی پایان برای مدرسه آزاردهنده و احتمالاً مختل کننده خواهد بود، زیرا این ویروس ها اغلب علائمی مانند آبریزش بینی و سرفه را شبیه به برخی علائم کووید 19 ایجاد می کنند. این بدان معناست که بچه ها ممکن است مجبور شوند مدرسه را به طور موقت ترک کنند تا منتظر نتایج آزمایش کووید 19 باشند. علاوه بر این، این کودکان می توانند این عفونت ها را به افراد بسیار جوان یا سالخورده خانواده منتقل کنند.

ایان بار، ویروس شناس مرکز همکاری مرجع و تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در مورد آنفولانزا در موسسه دوهرتی در ملبورن می گوید: بچه ها به مدرسه می روند و ویروس ها را برای خانواده و کودکان کوچکتر به خانه می آورند.

آنفولانزا و RSV جدی ترین ویروس های تنفسی فصلی هستند، به ویژه برای افراد بسیار جوان و افراد مسن. CDC تخمین می زند که RSV معمولاً سالانه حدود 58000 کودک زیر 5 سال را در بیمارستان بستری می کند و شایع ترین علت ذات الریه در کودکان زیر یک سال است. همچنین بیش از 177000 بزرگسال 65 ساله و بالاتر را در بیمارستان بستری می کند. CDC تخمین می زند که ویروس های آنفلوانزا به طور معمول سالانه حدود 36000 نفر را در ایالات متحده می کشند و تقریبا نیم میلیون نفر را در بیمارستان بستری می کنند.

با توجه به وقفه ناشی از همه گیری در این بیماری ها، در حال حاضر جمعیت بیشتری از مردم در معرض ابتلا به RSV هستند و این باعث شیوع غیرمعمول و خارج از فصل این بیماری در برخی نقاط شده است. ایالت های متعدد در استرالیا در ماه های تابستان پیک های RSV خارج از فصل را مشاهده کردند که حتی بزرگتر از پیک های زمستانی بود.

با توجه به سیستم نظارت ملی تنفسی و ویروسی روده ای CDC، در ایالات متحده، تشخیص RSV بیشتر از بهار در حال افزایش بوده است. در اواخر مارس، حدود 100 مورد در هفته در سیستم نظارت وجود داشت. در هفته منتهی به 24 ژوئیه، بیش از 3100 کشف هفتگی وجود داشت. این هنوز بسیار کمتر از فصل عادی RSV است. به عنوان مثال، موارد در 24 دسامبر در هفته در دسامبر سال 2019 به حداکثر رسید. اما کارشناسان می گویند زمان تعیین کننده است. به ندرت پیش می آید که اکثر این بیماری های تنفسی در تابستان در گردش باشند.

شیوع کوتاه و شدید RSV در تابستان – مانند مواردی که در دسامبر 2020 در غرب استرالیا مشاهده شد – بعداً منجر به افزایش کمتری می شود. اما مکان هایی که سطح RSV و سایر ویروس های تنفسی فصلی در ماه های گرم پایین می مانند، می توانند در فصل پاییز و زمستان با جهشی بزرگتر از حد معمول گسترش پیدا کنند.

البته یک استثناء بزرگ در پیش بینی وجود دارد: اگر ویروس کرونا در زمستان گسترده باشد، ممکن است این ویروس های دیگر را همچنان پایین نگه دارد. در این زمان نیز پدیده ای به نام تداخل ویروسی وجود دارد – هنگامی که یک ویروس تنفسی باعث کاهش انتشار ویروس های دیگر می شود. این امر به دو طریق ممکن است اتفاق بیفتد: با بیمار کردن افراد و ماندن آنها در خانه – حذف آنها از جمعیت نسبت به مواردی که در مدرسه یا محل کار خاصی آلوده هستند – یا با تقویت مستقیم سیستم ایمنی افراد آلوده برای مقابله با سایر عفونت های ویروسی. فاکسمن می گوید: هنگامی که یک ویروس در بدن وجود دارد، حالت دفاعی عمومی ضد ویروسی در بدن افزایش می یابد. بنابراین شما می توانید پیش بینی کنید که برای مدت معینی پس از ابتلای فرد به یک عفونت ویروسی، ممکن است در برابر ابتلا به عفونت ویروسی دیگر مقاوم تر باشد. با این وجود، این سناریو به معنای سطوح نسبتاً بالای موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور است – دقیقاً چیزی نیست که بتوان به آن امیدوار بود.

انتهای پیام/ دوشنبه 25 مرداد 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می دهیم.

کاهش 70% عفونت کرونا ویروس با داروی کلسترول

تیم CDC: با ظهور خطرات نوع دلتا ” جنگ تغییر کرده است“

کووید 19: اثرات شناختی مداوم، افزایش در نشانگرهای زیستی آلزایمر

تقویت کننده های واکسن کووید 19 برای افراد دارای نقص سیستم ایمنی

HIV و کووید 19

×