امید زیادی به واکسن کووید 19 در ایران وجود دارد


تهران – آخرین دستاوردهای محققان ایرانی در زمینه تولید واکسن کووید 19 در جلسه ای با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت و نمایندگان ارشد سازمان بهداشت جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزیر بهداشت در حاشیه این نشست گفت ایران به زودی به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در تولید واکسن ویروس کرونا شناخته خواهد شد.

وی توضیح داد که واکسن در چندین شرکت ایرانی، از جمله در بخش دارویی ستاد اجرای فرمان امام، فازهای اول و دوم را با موفقیت پشت سر گذاشته و فاز سوم را طی می کند.

روش آزمایش واکسن قبل از تأیید نهایی به پنج مرحله تقسیم می شود: مرحله 1، فاز II ، I و III و مرحله 2.

احمد المنضری، مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی گفت: “همه ما از شنیدن دستاوردهای علمی محققان ایرانی تعجب کردیم.”

روشهای مختلفی برای تولید واکسن در چندین کشور در سراسر جهان انجام می شود، اما یکی از روش هایی که در ایران دنبال می شود کاملاً جدید و منحصر به فرد است و امیدواریم محققان با استفاده از سلول های بنیادی و سلول درمانی، موفقیت نهایی را کسب کنند.

کریستوف هملمن، نماینده WHO در ایران گفت، “ما از پیشرفت های علمی و دارویی در ایران خوشحال هستیم و واقعیت این است که در ایران از همه روش ها و سیستم ها برای ساخت واکسن استفاده می شود که نشان می دهد محدودیت های سیاسی هیچ تاثیری در پیشرفت علمی ایران ندارد.”

واکسیناسیون گسترده تا سپتامبر 2021

مصطفی قانعی، مقام مسئول در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت که واکسن کووید 19 تولید داخل احتمالاً در مهر ماه سال آینده (به تاریخ 23 سپتامبر 2021) به همه مردم تزریق خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ واکسن ایرانی اجازه ورود به فاز انسانی را ندارد، گفت: وقتی سازمان غذا و دارو مجوز کار بالینی واکسن را صادر کند، پیشرفت بیشتری حاصل می شود.

وی تأکید کرد: همه واکسن ها در مرحله پیش بالینی هستند و امید است حداقل 4 واکسن فاز 3 آزمایش انسانی را در سپتامبر 2021 آغاز کنند.

اکنون که واکسن های ویروس کرونا در جهان تولید شده و مرحله سوم آزمایشات بالینی سپری شده است، عوارض جانبی احتمالی تقریباً قطعی است و ایران از عوارض جانبی که روند کار را تسریع می کند آگاه خواهد شد، وی همچنین گفت: “واکسن های تولید شده در ایران همان تولیدات چین، هند، ایالات متحده و … است. “

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، گفته است كه در ایران، 12 گروه در تلاشند تا واكسن ویروس كرونا را تولید كنند كه سه گروه آزمایش حیوانی را پشت سر گذاشته اند.

انتهای پیام/ دوشنبه 10 آذر 1399

منابع

TehranTimes- Iran’s Leading International daily

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

انکوباتور نشانگر زیستی فرآیند استریلیزاسیون (۳۲۱۰-۱۴ RRS)

شرکت روشن رای سپاهان

آزمایش واکسن

واکسن مادرنا برای COVID-19

کنترل عفونت های بیمارستان

استاندارد اعتبار بخشی ملی بیمارستان های ایران

×