درمان با Tenofovir خطر عفونت شدید کووید در HBV را کاهش می دهد


در مطالعه ای کوچک در اسپانیا محققی گزارش کرد، درمان با Tenofovir خطر عفونت شدید کووید 19 را در میان بیماران مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن کاهش می دهد.

در مطالعه بانک اطلاعاتی بزرگسالان مبتلا به HBV که قبلاً روی تنوفوویر (Biktarvy) یا entecavir در 28 بیمارستان اسپانیا انجام شده بودند، بیماران درمان شده با تنوفوویر 6٪ کمتر در معرض ابتلا به کووید 19 شدید در مقایسه با افرادی 36٪ از افراد مبتلا که entecavir دریافت کردند، بودند.

خطر بستری شدن در ICU نیز با 0٪ در بین افرادی که تحت درمان با تنوفوویر و 10٪ در بین افراد تحت درمان با entecavir بود. بعلاوه، 3٪ از بیماران تحت تنوفوویر در مقابل 20٪ از entecavir به استفاده از دستگاه اکسیژن نیاز داشتند. میانگین روزهای بستری در بیمارستان با کووید 19 به ترتیب 3.1 در مقابل 10.8 بود، در حالی که میزان مرگ به ترتیب 5/1٪ در مقابل 10٪ بود (08/0 = P).

وی گفت: بر اساس داده های ما می توان نتیجه گرفت که تنوفوویر در بیماران مبتلا به عفونت مزمن ویروس هپاتیت B دارای اثر محافظتی در برابر کووید 19 شدید است.

اما دیوید برنشتاین، از مرکز بیماریهای کبدی ساندرا اطلس باس در Northwell Health در مورد این مطالعه گفت: من به دلایل زیر نتیجه گیری آنها را فعلا تایید نمی کنم. اولاً، اندازه نمونه بسیار کم است تا از نظر بالینی معنی دار باشد. ثانیا، و مهمتر از همه، گروهی که با entecavir تحت درمان قرار گرفتند، به میزان قابل توجه بالاتری بیماری های زمینه ای داشتند، که این نشان می دهد همه اینها خطر عواقب نامطلوب از عفونت کووید را افزایش می دهد.

من بر این باورم که دلیل شدید تر شدن عفونت کووید 19 در بیماران تحت درمان با entecavir نتیجه بیماری های زمینه ای اساسی آن ها بود و هیچ ارتباطی با هپاتیت B نداشت.

در طی کنفرانس مطبوعاتی EASL، مونوز فرض کرد که فعالیت tenofovir علیه آنزیم پلیمراز SARS-CoV-2 یا اثرات ضد التهابی یا تعدیل سیستم ایمنی به طور کلی، می تواند دلیلی بر اثربخشی خوب دارو در این بیماران باشد.

Muñoz توضیح داد که در اوایل سال 2020، وی بیماران HIV را مشاهده کرد که تحت تیمار های ضد رترو ویروسی، از جمله تنوفوویر بودند، و آنها با شیوع کمتر، و همچنین شدت کمتر کووید 19 ظاهر شدند.

وی اظهار داشت: “هدف مطالعه ما تجزیه و تحلیل شدت و بروز کووید 19 در بیماران مزمن HBV در درمان با تنوفوویر یا entecavir و همچنین مقایسه ای بین هر دو روش درمانی بود.

Muñoz و همکارانش از فوریه 2020 تا نوامبر 2020، 4366 بیمار مبتلا به HBV را شناسایی کردند که 2.5٪ از آنها HBV و کووید 19 داشتند. عفونت کووید 19 با آزمایش مثبت PCR و عفونت شدید یا وجود ذات الریه شدید، سندرم دیسترس حاد تنفسی یا شوک سپتیک تایید شد.

به گفته نویسندگان، در مقایسه با بیماران تحت درمان با تنوفوویر، افراد تحت درمان با entecavir به طور قابل توجهی میزان چاقی، دیابت، کاردیوپاتی ایسکمیک و فشار خون شریانی بیشتر دارند. روشی برای شدت بیشتر فیبروز پیشرفته در بیماران entecavir وجود داشت. Muñoz گزارش داد، خطر عفونت با کووید 19 در دو گروه مشابه بود، اما خطر عوارض شدید در بیماران تحت درمان با entecavir بیشتر بود.

در تجزیه و تحلیل سن، جنس، چاقی، بیماری های زمینه ای و فیبروز در نظر گرفته شد، درمان با تنوفوویر با کاهش خطر نسبی 83 درصدی ابتلا به کووید 19 شدید همراه بود.

انتهای پیام/ سه شنبه 8 تیر 1400

منابع

MEDPAGE Today

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

×