قرص کووید 19 فایزر خطرات بیماری را تا 89 درصد کاهش می دهد


کمپانی فایزر اعلام کرد که قرص کووید ۱۹ این شرکت خطر بستری شدن در بیمارستان یا مرگ را تا ۸۹ درصد کاهش می‌دهد. این شرکت در یک کارآزمایی بالینی این دارو را در بزرگسالان مبتلا به این بیماری که در گروه‌های بهداشتی پرخطر بودند، آزمایش کرد.

این داروی خوراکی Paxlovid نام دارد. این دارو مشابه قرص جدیدی با نام Merck است که در بریتانیا تایید شده است. فایزر اعلام کرد که این دارو زمانی که در پنج روز پس از شروع اولین علائم کووید 19 تجویز شود، نتایج خوبی نشان می دهد.

بر اساس نتایج قوی این کارآزمایی، فایزر می‌گوید که ثبت نام افراد در آزمایش‌های بالینی بیشتر برای این قرص را متوقف می‌کند و در عوض نتایجی را که تاکنون داشته است برای دریافت مجوز استفاده اضطراری به سازمان غذا و داروی ایالات متحده ارسال می‌کند.

مدیر عامل فایزر گفت: «این داده‌ها نشان می‌دهد که داروی ضد ویروسی خوراکی ما، در صورت تأیید، پتانسیل نجات جان بیماران، کاهش شدت عفونت‌های کووید 19 و حذف بیماری حداکثر 9 مورد از هر ده بستری در بیمارستان را دارد.»

هر دو داروی ضد ویروس فایزر و مرک با تداخل در توانایی ویروس در تکثیر به ویروس کرونا حمله می کنند. این دارو مهار کننده پروتئاز است که با مهار آنزیمی که ویروس برای تکثیر خود در سلول انسان نیاز دارد، عمل می کند. مهار کننده پروتئاز برای درمان سایر پاتوژن های ویروسی مانند HIV و هپاتیت C استفاده می شود.

فایزر می‌گوید که قرص‌هایش با تجویز همزمان دوز کم ریتوناویر، دارویی که در رژیم‌های درمانی HIV/AIDS استفاده می‌شود، تاثیر گذار است. ریتوناویر به مهارکننده‌های پروتئاز مانند داروی فایزر کمک می‌کند تا مدت بیشتری در بدن انسان باقی بمانند و در مبارزه با ویروس مؤثرتر شوند.

مقامات در ایالات متحده و بریتانیا می گویند که قرص های موثر کووید 19 می توانند در مبارزه برای پایان دادن به بیماری همه گیر بازی را تغییر دهند، زیرا این قرص ها را می توان به راحتی در خانه تجویز کرد. کوکتل آنتی بادی Regeneron ابزاری کلیدی برای کارکنان پزشکی برای استفاده در افراد مبتلا به کووید-19 تبدیل شده است، اما درمان با آنتی بادی مونوکلونال به تزریق داخل وریدی یا یک سری تزریق نیاز دارد.

فایزر می گوید داروی آن ها می تواند برای کاهش شدت بیماری بیماران کووید 19 و همچنین برای کاهش احتمال ابتلا بزرگسالان پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا تجویز شود.

این شرکت هنگام اعلام نتایج آزمایش دارو گفت: «این دارو فعالیت ضد ویروسی قوی در شرایط آزمایشگاهی را در برابر انواع سویه نگران کننده در گردش و همچنین سایر کرونا ویروس های شناخته شده نشان داده است که پتانسیل آن را به عنوان درمانی برای انواع مختلف عفونت های کرونا ویروس نشان می دهد.

انتهای پیام/ شنبه 15 آبان 1400

منابع

CNBC News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

داروی ضد افسردگی فلووکسامین می تواند بیماران کووید 19 را از بیمارستان دور نگه دارد

تکامل ویروس کرونا و انتقال بیشتر از طریق هوا

افزایش شمار مبتلایان به سرماخوردگی و سایر بیماری های تنفسی با بازگشت کودکان به مدارس

کاهش 70% عفونت کرونا ویروس با داروی کلسترول

کووید 19: اثرات شناختی مداوم، افزایش در نشانگرهای زیستی آلزایمر

×