نوع دلتا (B.1.617) SARS-CoV-2


کجا و چه زمانی کشف شد؟

نوع دلتا (B.1.617) SARS-CoV-2 برای اولین بار در ماهاراشترا، هند، در ماه اکتبر شناسایی شد و سبب بهار ویرانگر عفونت کرونا در هند شد.

نوع هندی SARS CoV-2، دقیق تر B.1.617 نامیده می شود، یک نوع ویروس کرونا است که سهم بزرگی در موج دوم عفونت در هند داشته و در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله انگلیس گسترش یافته است. شواهد فزاینده ای نشان می دهد که سرعت انتشار آن از نسخه B.1.1.7 از انگلستان یا انواع دیگر سریعتر است.

الان کجاست؟

نوع دلتا حداقل در 62 کشور از جمله ایالات متحده، انگلستان، آفریقای جنوبی، اوگاندا، ایران و کنیا گزارش شده است.

چه چیزی آن را متفاوت می کند؟

به نظر می رسد این نسخه از ویروس کرونا نسبت به نسخه اصلی قابل انتقال تر است و شامل چندین جهش در پروتئین سنبله است که ممکن است به ویروس کمک کند تا از پاسخ ایمنی بدن فرار کند.

سه زیرگروه قابل توجه از B.1.617 وجود دارد. یکی از بیشترین نگرانی ها B.1.617.2 است که برای اولین بار در هند در دسامبر سال 2020 کشف شد. تا اوایل ماه مارس که نسخه اصلی گزارش شد، نادر بود. این سویه در بسیاری از کشورهای دیگر گسترش یافته است، و در برخی از آنها به سرعت در حال افزایش است. در انگلستان، این سویه جدید نسبت به B.1.1.7 شیوع بیشتری یافته است، اگرچه تعداد موارد کلی همچنان پایین است.

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد B.1.617.2 کشنده تر است یا علائم متفاوتی با B.1.1.7 دارد. برخی شواهد نشان می دهد که ممکن است واکسن ها در برابر آن تأثیر کمتری داشته باشند، اما این امر هنوز نامشخص است.

یک زیرگروه دیگر بنام B.1.617.1 نیز اولین بار در هند در دسامبر سال 2020 کشف شد. در اواخر مارس نیمی از توالی های گزارش شده شامل توالی B.1.617.1 بود، اما این نسبت در آپریل کاهش یافت. این سویه نیز در بسیاری از کشورهای دیگر نیز کشف شده است، اما فقط بخش بسیار کمی از موارد را تشکیل می دهد.

B.1.617.1 “جهش مضاعف هندی” خوانده شده است ، اما این اصطلاح گمراه کننده است زیرا در مقایسه با انواع قدیمی تر، حدود 15 جهش دارد. “جهش مضاعف” به این واقعیت اشاره دارد که دارای دو جهش خاصی در پروتئین سنبله خارجی ویروس است. این دو جهش، معروف به L452R و E484Q، ممکن است آنتی بادی های موجود در نسخه های قدیمی یا واکسن های موجود را کم اثر کند، اما این هنوز تایید نشده است. (B.1.617.2 فاقد جهش E484Q است و جهش های دیگری نیز دارد که در B.1.617.1 وجود ندارد).

جهش های E484Q و L452R فقط مربوط به B.1.617.1 نیست. انواع دیگری با هر دو جهش قبلاً در سایر نقاط جهان یافت شده است.

برخی از ویروسهای B.1.617.1 دارای جهش اضافی به نام V382L در پروتئین سنبله هستند. این همان معنای اصطلاح “جهش سه گانه” است. این جهش در جای دیگری نیز یافت شده است و هیچ مدرکی وجود ندارد که این ویروس های “جهش یافته سه گانه” با سرعت بیشتری گسترش یافته یا کشنده تر باشند.

آیا واکسن ها جواب می دهند؟

ماریا ون کرخوو، سرپرست فنی پاسخ ویروس کرونا به سازمان بهداشت جهانی، در ماه می به خبرنگاران گفت، یک مطالعه پیش از تحقیق نشان می دهد که ممکن است واکسن ها در برابر این نوع تأثیر کمتری داشته باشند. وی افزود که بررسی بیشتر در مورد این موضوع لازم است.

اما در ماه ژوئن، آنتونی اس. فائوچی، متخصص ارشد بیماری های عفونی گفت که به نظر می رسد هر دو نوع واکسن های موجود – mRNA و انواع ویروسی آدنوویروس – در برابر این نوع بسیار موثر هستند. در انگلیس، که در حال حاضر نوع غالب است، بیشتر موارد جدید در میان افرادی است که واکسینه نشده اند.

انتهای پیام/ چهارشنبه 2 تیر 1400

منابع

Washington Post

Newscientist

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

کووید و افزایش خطر لخته در افراد مبتلا به IBD

بازدارنده JAK و مرگ و میر در کووید 19

محافظت 90٪ واکسن کووید 19 نواواکس در برابر بیماری علامت دار

ویروس کووید 19 می تواند باعث دیابت شود

Aduhelm داروی جدید درمان آلزایمر

×