واکسن فایزر کووید 19 احتمالاً در برابر انواع جدید ویروس کار می کند


یک مطالعه جدید نشان می دهد که واکسن فایزر- بیون تک کووید 19 احتمالاً از بیماران در برابر دو نوع ویروس کووید 19 محافظت می کند: یکی ویروسی که به سرعت در انگلیس و دیگری در آفریقای جنوبی در گردش است.

از زمان ظهور این سویه های جدید، دانشمندان ابراز اطمینان کرده اند که واکسن های مجاز شده در حال حاضر علیه این ویروس ها کار می کنند- اما هشدار دادند که برای اطمینان مطالعات بیشتری لازم است.

اکنون، در مطالعه ای که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، محققان فایزر و واحد پزشکی دانشگاه تگزاس دریافتند که به نظر می رسد این واکسن در برابر یکی از جهش هایی که باعث تمایز ویروس در انگلستان و آفریقای جنوبی شده است، عمل می کند.

به نظر می رسد انتقال هر دو نوع جدید – نتیجه خطاهایی در کپی برداری تصادفی در کد ژنتیکی ویروس – آسان تر است، اما کشنده نیست. محققان با کار در آزمایشگاه، نسخه ویروس کرونا را دستکاری کردند تا شامل یک خطای خاص در کپی برداری شود که احتمال می رود انواع ویروس انگلیسی و آفریقای جنوبی را مسری تر کند.

آنها سپس ویروس دستکاری شده را بر روی نمونه های خون از 20 نفر که داوطلب آزمایش بالینی فایزر بودند و هر دو دوز واکسن را دریافت کردند، آزمایش کردند و دریافتند که آنتی بادی های ضد ویروس هنوز قادر به خنثی کردن ویروس اصلاح شده هستند.

اگرچه آزمایش آنها در یک آزمایشگاه انجام شده است، اما این اطمینان را می دهد که افرادی که با واکسن فایزر ایمن شده اند نیز احتمالاً در برابر انواع جدید ویروس در زندگی واقعی محافظت می شوند. برخی از آنتی بادی های تولید شده توسط واکسن ممکن است با یک جهش ضعیف شود، اما برخی دیگر فعال باقی بمانند، ولی همچنان در برابر انواع مختلف ویروس محافظت می کند.

مطالعات دیگری نیز در حال انجام است تا تأیید کند که سایر واکسن ها – از جمله واکسن مادرنا، مجاز در ایالات متحده و دیگری واکسن آسترازنکا/ آکسفورد ، مجاز در انگلیس و هند – نیز بر خلاف انواع جدید ویروس کار خواهند کرد.

انتهای پیام/ شنبه 20 دی 1399

منابع

abc News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می دهیم

محافظت چند ساله واکسن مادرنا در برابر کووید 19

کرونا ویروس جهش پیدا کرده است. این برای ما به چه معناست؟

بریتانیا برای استفاده اضطراری از واکسن فایزر- بیون تک مجوز صادر کرد

متخصصان FDA می گویند واکسن مادرنا احتمالاً تا پایان هفته مجوز خواهد گرفت

اشعه UV-C و کووید 19

×