واکسن کووید 19 برای بیمار مبتلا به بیماری نادر؟ بهترین حدس بله است


– پزشکان واکسیناسیون کووید 19 را در بیشتر گروه ها، از جمله افراد مبتلا به فشار خون ریوی، ترجیح می دهند.

با جمع آوری اطلاعات محدود آزمایشات واکسن فایزر/ بیون تک و مادرنا، پزشکان می گویند که مزایای این واکسن ها احتمالاً بیشتر از خطرات آن برای افراد مبتلا به فشار خون ریوی و سایر بیماری های نادر است.

تام مادوکس، کارشناسی ارشد، از BJC HealthCare و دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس گفت: “واقعیت این است که افرادی که بیماری های نادر دارند هرگز به اندازه کافی آزمایش های مختلف در رابطه با واکسن نخواهند داشت.”

وی گفت، بدون این داده های مهم، پزشکان و محققان فقط می توانند یک قیاس منطقی بکنند که واکسن کووید 19 در افراد مبتلا به فشار خون ریوی چگونه عمل می کند. “از چگونگی عملکرد بیماری چه می فهمیم؟ عفونت چگونه کار می کند؟ واکسن چگونه کار می کند؟ آیا چیزی وجود دارد که باعث بدتر شدن واکسن در بیماری شود؟ آیا عوارض جانبی دارد؟” سوالاتی هستند که به طور دقیق نمی توان به انها جواب داد.

مادوکس در مصاحبه ای گفت: نحوه کار واکسن های mRNA، نحوه فشار خون ریوی، واقعا هیچ چیز به نظر ما مشکل ساز نمی شود. من هیچ دلیلی نمی بینم که باور داشته باشم، واکسیناسیون برای افراد مبتلا به پرفشاری خون ریوی خطرناک است، همچنین هیچ دلیلی بر این باور نیست که این واکسیناسیون به همان اندازه هم کارآمد باشد.

به طور کلی، عوارض اولیه مرتبط با واکسیناسیون کووید 19 علائم گذرا مانند آنفلوانزا است. واکنشهای شدید آلرژیک دیده شده اما به ندرت اتفاق می افتد.

بر این اساس، هر دو واکسن دارای مجوز FDA فایزر/ بیون تک و مادرنا در افرادی که به اجزای واشامل آلرژی شناخته شده به اجزای واکسن به عنوان موارد منع مصرف – نه فشار خون ریوی ، کسن واکنش آلرژیک دارند نباید تجویز شود و در افراد دارای فشار خون ریوی منع مصرف وجود ندارد.

در حقیقت، CDC افراد مبتلا به فشار خون ریوی را در اولویت بندی واکسیناسیون فاز 1c قرار داده است، با توجه به اینکه فشار خون ریوی – شامل چندین بیماری که با هم تخمین می زنند 1 درصد از جمعیت جهانی را شامل می شود – به عنوان یکی از بیماری های قلبی شناخته می شود که باعث افزایش ابتلای افراد به بیماری و عفونت شدید SARS-CoV-2 می شود.

پیتر لیری، دکترای مرکز پزشکی دانشگاه واشنگتن، در نامه ای به MedPage Today گفت: ما کاملاً معتقدیم که بیماران مبتلا به فشار خون ریوی (PAH) یک گروه پرخطر هستند و ما برای بیماران خود واکسیناسیون را توصیه می کنیم. با این وجود، داده های واکسن mRNA مربوط به جمعیت مبتلا به فشار خون ریوی کم است.

مادوکس هشدار داد: به طور کلی، واکسن زدن برای بیماران مبتلا به فشار خون ریوی منطقی است، اما آنها قطعاً باید با پزشکان خود مشورت کنند.

بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون یا داروهایی که بر سیستم ایمنی بدن آنها تأثیر می گذارد، مصرف می کنند، توصیه می شود قبل از واکسیناسیون با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند؛ با این حال، به نظر من، در اکثر قریب به اتفاق موارد، فواید واکسیناسیون بسیار بیشتر از خطرات آن است.

انتهای پیام/ جمعه 3 بهمن 1399

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

ارتباط بین گروه خونی و کووید 19

واکسن Johnson & Johnson کووید 19 می تواند یک تغییر دهنده بازی باشد

جهش های کووید 19 باعث نگرانی های جهانی می شود

واکسن سینوواک چینی بسیار کمتر از آنچه در ابتدا در برزیل ادعا شده بود، موثر بود

واکسن فایزر کووید 19 احتمالاً در برابر انواع جدید ویروس کار می کند

×