واکسن Johnson & Johnson کووید 19 می تواند یک تغییر دهنده بازی باشد


اطلاعات اولیه واکسن ویروس کرونا درباره آزمایشات مرحله آخر ارزیابی دوز های 1و 2 غول داروسازی Johnson & Johnson منتشر شد که نشان دهنده پاسخ ایمنی و پایدار در بین داوطلبان آزمایشی است. طبق یافته های منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند، بیش از 90٪ از شرکت کنندگان در آزمایش 29 روز پس از یک بار دریافت یک دوز واکسن، آنتی بادی را تولید کرده اند. این رقم در بین شرکت کنندگان 18 تا 55 سال به 100 درصد افزایش یافت. داوطلبان آزمایشی حداقل 71 روز پس از واکسیناسیون پاسخ ایمنی مداوم داشتند.

این شرکت گفت، نتایج مربوط به پاسخ های ایمنی برای بزرگسالان بالای 65 سال در اواخر این ماه منتشر می شود. دکتر جانت نشیوات همیار پزشکی فاکس نیوز، گفت: واکسن با یک دوز مصرف می تواند، یک بازی بزرگ باشد. واکسن های مجاز قبلی از فایزر/ بیون تک و مادرنا هر دو به دو دوز نیاز دارند. در حالی که اولین دوز J & J باعث ایجاد پاسخ ایمنی شد، دوز تقویت کننده سطح آنتی بادی ها را بیش از دو برابر افزایش داد. این نتیجه گیری ممکن است در کارآزمایی های مرحله آخر روشن تر شود.

واکسن J&J چگونه کار می کند؟

واکسن J & J’s از همان نوع فناوری “وکتور-ویروسی” استفاده می کند که در واکسن آسترازنکا و دانشگاه آکسفورد و همچنین واکسن Sputnik V  روسیه استفاده شده است. در همه این موارد، ویروس های دیگر – به طور معمول آدنو ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند، چه در انسان و چه در سایر پستانداران – مهندسی می شوند تا مواد ژنتیکی پروتئین “اسپایک” اصلی Sars-Cov-2 را وارد  بدن کند. این باعث می شود که سیستم ایمنی بدن پاسخی به پروتئین اسپایک و همچنین سایر قسمت های ناقل آدنو ویروس که استفاده می شود، ایجاد کند.

با توجه به نتایج منتشر شده آیا می توانیم به زودی انتظار تأیید این واکسن را داشته باشیم؟

در حالی که داده های ایمونولوژیک عالی به نظر می رسند، برای فهمیدن اثر واکسن در پیشگیری از بیماری و شاید حتی مهمتر، مشخصات ایمنی آن در گروه متنوع زیادی از افراد، یک آزمایش بزرگ در فاز III مورد نیاز است. یک تفاوت مهم در مورد آزمایش J&J  این است که هدف اصلی آن تعیین میزان خوب بودن واکسن در خطر بیماری متوسط تا شدید است. در سایر آزمایشات فقط بیماری شدید به عنوان یک نتیجه ثانویه مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین آزمایش فاز III J&J مستقیماً به این سوال پاسخ خواهد داد که بیماری شدید تا چه حد کاهش یافته است.

با فرض مثبت بودن داده های فاز III، چگونه در گسترش واکسیناسیون نقش دارد؟

 جامعه جهانی اگر آزمایش فاز سه J&J به همان میزان کارآیی که انتظار داریم گزارش شود باید خوشحال شوند. این کمک زیادی به تلاش برای واکسیناسیون می کند و می تواند بازی را تغییر دهد. این یک واکسن تک شات است که می تواند برخلاف فایزر- بیون تک و مادرنا، که به درجات مختلف انجماد نیاز دارند، در دمای یخچال ذخیره و حمل شود.

انتهای پیام/ یکشنبه 28 دی 1399

منابع

Foxnews

THE Print

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

آزمایش واکسن

چگونه فرآیند استریلیزاسیون نظارت می شود؟

FDA استفاده از دومین واکسن کووید 19 مادرنا را مجاز کرد

واکسن آسترازنکا کووید 19 برای استفاده اضطراری در انگلیس مجاز شد

×