واکسن Sputnik V روسیه 91.6٪ در برابر کووید 19 موثر است


 طبق تجزیه و تحلیل موقت نتایج آزمایش فاز 3 واکسن Sputnik V روسیه پس از انتقاد از این کمپانی در سال گذشته برای استفاده زودهنگام از واکسن، 91.6٪ در برابر کووید 19 علامت دار و 100٪ در برابر بیماری شدید و متوسط ​​موثر است.

یافته های اولیه در لنست در روز سه شنبه منتشر شد. این داده ها بر اساس نتایج جمع آوری شده از 19،866 شرکت کننده است، که در حدود سه چهارم افراد (14،964) دو دوز واکسن دریافت کرده و به یک چهارم (4902) دارونما داده شده است.

16 مورد از علائم کووید 19 در گروه واکسن 21 روز پس از دریافت اولین دوز واکسن توسط شرکت کنندگان تأیید شد. شصت و دو مورد در گروه دارونما پیدا شد، که بر این اساس اثربخشی برابر با 91.6٪ است.

این کارآزمایی شامل 2،144 فرد بالای 60 سال بود و یک تجزیه و تحلیل فرعی که روی این گروه انجام شد، نشان داد که واکسن به خوبی در این افراد قابل تحمل است و دارای اثر مشابه 91.8٪ است.

این تیم همچنین اثر واکسن را در برابر بیماری شدید و متوسط ​​کووید 19 تجزیه و تحلیل کرد. 21 روز پس از اولین دوز هیچ مورد شدید یا متوسطی از بیماری در گروه واکسینه شده گزارش نشد، در حالی که 20 مورد در گروه دارونما گزارش شد.

عوارض جانبی جدی نیز نادر بود و هیچ یک از آنها با واکسیناسیون مرتبط نبودند. بر اساس مطالعه، اکثر عوارض جانبی گزارش شده از جمله درد در محل تزریق، علائم آنفولانزا و سطح انرژی پایین خفیف بود.

این تجزیه و تحلیل فقط موارد علامت دار کووید 19 را شامل می شود، و به گفته محققان تحقیقات بیشتری برای درک اثر واکسن در برابر انتقال بدون علامت کووید 19 و مدت زمان محافظت ممکن است انجام شود.

اکثر شرکت کنندگان در این آزمایش نیز سفیدپوست بودند، بنابراین برای تأیید نتایج در سایر گروه های اخلاقی، تحقیقات بیشتری لازم است.

دکتر اینا دولزیکوا، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت که تجزیه و تحلیل نشان می دهد این واکسن “دارای اثربخشی بالا، ایمنی زایی و مشخصات تحمل خوب در شرکت کنندگان 18 سال به بالا” است.

دولزیکوا در مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا روسیه کار می کند که این واکسن را تولید کرده است.

به افرادی که در این آزمایش قرار داشتند، آزمایش دوم PCR Covid-19 داده شد. آنها در صورت اعلام علائم عفونت تنفسی، آزمایش بیشتری انجام دادند.

واکسن Sputnik V یک واکسن ناقل آدنو ویروسی دو دوزه است. این واکسن با استفاده از دو آدنو ویروس مختلف برای هر دوز، با دوزهایی که به فاصله 21 روز تزریق می شوند، تهیه شده است. با استفاده از این نوع واکسن ها، ویروس آدنو ویروس تغییر می یابد تا بتواند قطعه ای از مواد ژنتیکی را از ویروس عامل کووید 19 به بدن منتقل کند. این واکسن سلول ها را وادار به القا تولید پروتئین تاج موجود بر روی ویروس کرده و پاسخ ایمنی بدن را القا کند. این روشی مشابه واکسن های تولید شده توسط آسترازنکا و Johnson & Johnson است.

نویسندگان می گویند که استفاده از وکتور آدنوویروس متفاوت برای واکسیناسیون ممکن است به ایجاد پاسخ ایمنی قوی تر کمک کند.

دانشمندان می گویند، یکی از مزایای واکسن های آدنو ویروسی این است که نیازی به نگهداری و انتقال آنها در دمای بسیار سرد نیست.

این واکسن قبلاً در روسیه، بلاروس، صربستان، آرژانتین، بولیوی، الجزایر، ونزوئلا، پاراگوئه، ترکمنستان، مجارستان، امارات، ایران، گینه، تونس، ارمنستان و سرزمین های فلسطین تایید شده است. Sputnik V تاکنون برای بیش از 2 میلیون نفر در سراسر جهان تزریق شده است.

روسیه سال گذشته هنگامی که Sputnik V را برای استفاده عمومی در ماه آگوست تصویب کرد – قبل از اینکه آزمایش های مهم مرحله 3 انجام شود، انتقادات محافل علمی را به همراه داشت.

انتهای پیام/ چهارشنبه 15 بهمن 1399

منابع

CNN News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

واکسن نواواکس کووید 19 موثر است، اما در برابر سویه های جدید کمتر

واکسن تک دوز Johnson & Johnson در برابر بیماری شدید کووید 19 85% موثر است

8 راه کاهش استرس در طول پاندمی کووید 19

ماسک ها می توانند پاندمی را پایان دهند

اثر بخشی واکسن مادرنا در برابر سویه های جدید ویروس کرونا

×