کووید و افزایش خطر لخته در افراد مبتلا به IBD


محققان در یک مطالعه متقاطع دریافتند، مردان مسن مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) پس از ابتلا به کووید 19 احتمال بیشتری برای ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی (Venous Thromboembolism (VTE)) دارند. بیمارانی که از قبل تحت ضد انعقاد خون ها قرار داشتند، خطر افزایش لخته خون را نداشتند.

برای بیماران IBD در سیستم بهداشتی VA، عفونت SARS-CoV-2 با هشت برابر افزایش احتمال ابتلا به VTE همراه بود. با این حال، هنگامی که به بیماران داروهای ضد انعقادی داده شود، ارتباط معنی داری بین کووید 19 و VTE در این گروه وجود ندارد.

یک مطالعه کوچک از زمان پیش از پاندمی کووید 19 نشان داد که بیماران IBD در مقایسه با جمعیت عمومی در معرض خطر دو تا سه برابر افزایش VTE هستند. تحقیقات دیگر نشان داده است که خطر ابتلا به VTE برای بیماران غیر بستری که IBD فعال دارند، حتی 16 برابر است. داده های متا آنالیز نشان داد که VTE با خطر مرگ و میر بالاتری برای بیماران در بیمارستان همراه است.

برای بیمارانی که با کووید 19 شدید بستری شده اند، اما برای ابتلا یا مشکوک بودن آن ها به VTE شک وجود دارد، انجمن هماتولوژی آمریکا استفاده از ضد انعقاد ها را به عنوان ترومبوپروفیلاکسی توصیه می کند.

با این حال، هیچ مطالعه ای خطر ابتلا به VTE را برای بیماران IBD که مبتلا به کووید 19 هستند ارزیابی نکرده است. محققان گفتند، بیماری زایی VTE در IBD پیچیده و چند عاملی است، كه می تواند با عفونت کووید 19 بیشتر پیچیده شود.

در بیماران مبتلا به عفونت هایی مانند کووید 19، اختلال عملکرد اندوتلیال ناشی از روند عفونی تولید ترومبین را افزایش می دهد و فیبرینولیز را خاتمه می دهد، که به نوبه خود باعث افزایش حالت انعقاد خون می شود. اگرچه این مکانیسم ها به طور کامل توسط عوامل خطر سنتی VTE قابل توضیح نیستند، دلیل آن این است که ابتلا به SARS-CoV-2 می تواند یک خطر اضافی را به اضافه خطر در بیماران مبتلا به IBD افزایش دهد.

به طور کلی ، 428 شرکت کننده در این مطالعه وجود داشت، با میانگین سنی 69 سال. تقریباً همه مرد بودند و حدود 80٪ آنها سفید پوست بودند، با 54٪ تشخیص کولیت اولسراتیو و 46٪ بیماری کرون. نیمی از بیماران 5-آمینوسالسیلیک اسید مصرف می کردند.

شایعترین شرایط از پیش موجود در بین شرکت کنندگان فشار خون (58٪)، دیابت شیرین (31٪) و آریتمی (20٪) بود. مصرف ضد انعقادی مزمن در 31٪ بیماران گزارش شده است.

13.6٪ از شرکت کنندگان درگیر کووید 19 بودند. در این میان، 21 نفر قبل از تجربه VTE در طی 30 روز به ویروس مبتلا شدند. علاوه بر این، 5.1٪ از بیماران IBD به دلیل عفونت کووید 19 در بیمارستان بستری بودند.

نویسندگان خطر VTE را در بیمارانی که قبل از عفونت کووید 19 از داروهای ضد انعقاد خون استفاده نمی کردند، بیشتر نشان دادند.

محدودیت های این مطالعه شامل طراحی گذشته نگر و حذف موارد VTE تشخیص داده شده در خارج از سیستم بهداشت VA است. نویسندگان گفتند که این تنها منبع داده ممکن است و جمعیت بیشتر و متنوع تری از بیماران می تواند صحت یافته ها را افزایش دهد.

انتهای پیام/ شنبه 29 خرداد 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

بازدارنده JAK و مرگ و میر در کووید 19

محافظت 90٪ واکسن کووید 19 نواواکس در برابر بیماری علامت دار

ویروس کووید 19 می تواند باعث دیابت شود

Aduhelm داروی جدید درمان آلزایمر

محافظت پروبیوتیک ها از بیماران با اضافه وزن و سرفه و عطسه

×