دریافت دوز تقویت کننده در زمان ابتلا به کووید چقدر بد است؟


افرادی که واکسن تقویت کننده خود را دریافت کردند ممکن است ندانند که آلوده به کووید 19 شده اند. این افراد برای عوارض جانبی واکسن آماده بودند – خستگی، درد، شاید حتی تب. چیزی که انتظارش را نداشتند بیماری بود که روزها طول بکشد و یک آزمایش آنتی ژن سریع مثبت برای کووید 19 داشته باشند.

این افراد احتمالا در روزهای قبل از تزریق با افراد آلوده در تماس بوده اند. و در زمان تزریق دوز تقویت کننده علائم خیلی کمی داشته اند.

خوشبختانه به نظر می رسد که عفونت در این افراد خفیف باشد. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی فردی در حالی که قبلاً به SARS-CoV-2 آلوده شده است واکسن تقویت کننده دریافت می‌کند؟

امش آدالجا، پزشک متخصص بیماری های عفونی در دانشکده عمومی جان هاپکینز، گفت: چه قبل از شروع یا بلافاصله پس از تزریق تقویت کننده ناخواسته به ویروس آلوده شوید، عفونت ممکن است علائم ایجاد کند، اما احتمالاً با اثرات تقویت کننده تداخل ندارد.

او گفت: من گمان می‌کنم که این تأثیر عمده‌ای نخواهد داشت، جز اینکه ممکن است شما با علائم بیشتری از واکسن و عفونتی که همزمان دارید، دست و پنجه نرم کنید. این می تواند ناخوشایندتر از حالت عادی باشد.

بر اساس مطالعه‌ای که در JAMA Internal Medicine منتشر شده است، در واقع، احتمال ابتلای شما به SARS-CoV-2 تا 6 روز پس از تزریق واکسن تقویت‌کننده تقریباً به همان اندازه بدون تقویت‌کننده است. دکتر بنجامین تن اوور، استاد بخش میکروبیولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه گروسمن، گفت: اگر فقط یک روز قبل از ابتلا به کووید تقویت کننده خود را دریافت کرده اید، در واقع انگار اصلا آن را تزریق نکرده اید و هیچ گونه تاثیری در جلوگیری از ابتلا ندارد.

هنگامی که برای تزریق واکسن تقویت کننده مراجعه می کنید، کارکنان سایت واکسیناسیون ممکن است از شما بپرسند که آیا علائم کووید 19 را احساس می کنید یا خیر. این به این دلیل نیست که عفونت و تقویت کننده با هم تعامل دارند، بلکه بیشتر برای محافظت از همه افراد در محل واکسیناسیون است. با این حال، دکتر سیمون وایلدز، پزشک بیماری‌های عفونی در South Shore Health در ساوت ویموث، ماساچوست، گفت که اگرچه عفونت نزدیک یا در حوالی زمان واکسیناسیون غیرمعمول یا مضر نیست، اما منطقی‌تر است که منتظر ماند تا علائم کامل از بین برود، سطوح آنتی بادی بعد از عفونت کاهش یابد و سپس یک تقویت کننده دریافت کند.

CDC در ابتدا توصیه کرد که تا 90 روز پس از عفونت برای واکسینه شدن صبر کنید. اما دستورالعمل‌ها از آن زمان تغییر کرده است. طبق دستورالعمل های به روز شده، افراد مبتلا به کووید 19 که علائم دارند باید منتظر بمانند تا پس از بهبودی از بیماری خود و رعایت معیارهای قطع قرنطینه، واکسینه شوند.

علیرغم اینکه هم عفونت و هم واکسن به طور بالقوه منجر به علائمی می شود که در پاسخ به ویروس رخ می دهد، پاسخ ایمنی به واکسن، از جمله تقویت کننده، و پاسخ ایمنی به خود ویروس، فرآیندهای متفاوتی هستند.

پاسخ ایمنی به واکسن‌های mRNA

پس از دریافت اولین تزریق، چند سلول در بدن mRNA تزریق شده را دریافت می‌کنند و شروع به اجرای آنچه در مقایسه با یک برنامه نرم‌افزاری برای تولید گلیکوپروتئین سنبله ویروس SARS-CoV-2 است، می‌کنند. او گفت: سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن این ساختار بسیار عجیب و غریب را روی سطح سلول‌های ماهیچه‌ای در شانه‌ی شما می‌بینند و پاسخی به آن را مدیریت می‌کنند، و این پاسخ مدتی طول می‌کشد.

او افزود: در آن 2 تا 3 هفته که پاسخ ایمنی پس از واکسن قوی‌تر می‌شود، سلول‌های ارائه‌دهنده آنتی‌ژن به سیستم ایمنی شما می‌آموزند که چگونه این پروتئین خارجی را که در این مورد، اسپایک است، تشخیص دهد.

mRNA ای که وارد بازوی شما می شود همچنین به سیستم ایمنی می آموزد که پروتئین اسپایک خارجی را از طریق ایمونوگلوبولین G در سلول های عضلانی تشخیص دهد – اما نه در مخاط، جایی که از ایمونوگلوبولین A استفاده می کند. بدون این ایمنی مخاطی، SARS-CoV-2 می تواند سیستم تنفسی فوقانی را پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آلوده کند، اما در بیشتر موارد، در یک فرد واکسینه شده نمی تواند بیشتر از این اتفاق بیفتد.

پاسخ ایمنی به SARS-CoV-2

اگر دقیقاً در زمان تقویت کننده آلوده شده باشید، نه تنها ایمنی مخاطی را از دست داده اید، بلکه از مزایای فرآیند یادگیری سلول های ایمنی در هفته های پس از واکسیناسیون نیز بی بهره هستید. تن اوور گفت: هرچه زمان بین تقویت کننده شما و مشاهده یک ویروس واقعی در بدن شما بیشتر باشد، وضعیت بهتری خواهید داشت، زیرا به سیستم ایمنی خود زمان بسیار بیشتری برای کشف فضاها و راه های مختلف برای متوقف کردن ویروس داده اید.

اما اگر اتفاقاً دچار عفونت شدید و بهبود پیدا کردید، فرآیند یادگیری ایمنی به گونه‌ای اصلاح می‌شود که واکسن mRNA نمی‌تواند آن را القا کند. وی خاطر نشان کرد: وقتی آلوده می‌شوید، آنچه اتفاق می‌افتد این است که ویروس اکنون شروع به کشتن سلول‌ها و تخریب سلول‌ها و ایجاد آشفتگی عظیم و ایجاد التهاب می‌کند. اما همچنین به سیستم ایمنی شما اجازه می‌دهد تا اجزای دیگر مانند پروتئین نوکلئوکپسید را تشخیص دهد. که بر خلاف پروتئین های سنبله داخل ویروس است.

چگونه می توان تفاوت بین این دو را تشخیص داد

آدالجا گفت که اگرچه تب، درد عضلانی، و سردرد می تواند با هر دو سناریو پاسخ ایمنی همراه باشد، اما عوارض جانبی واکسن تا حدی از علائم یک عفونت پیشرفته قابل تشخیص است.

آدالجا توضیح داد: علائم تنفسی فوقانی یک سرنخ خواهد بود. اینها شامل گلودرد، احتقان و از دست دادن چشایی و بویایی است.

وی افزود: و بعد از آن جنبه دیگر اگر طولانی شود. در حالی که عوارض جانبی تقویت کننده ممکن است فقط یک یا دو روز طول بکشد، طولانی شدن بیماری احتمالاً به معنای عفونت است.

وایلدز گفت: اگر علائم را برای بیش از 72 ساعت دارید، اکیداً توصیه می کنیم که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید و آزمایش دهید، زیرا نباید از این مرحله فراتر رود.

ایمنی ترکیبی

از آنجایی که بدن پس از عفونت چنین سیستم پاسخگویی قوی ایجاد می کند، ایمنی در برابر عفونت می تواند بسیار محافظت کننده باشد – اما با واکسیناسیون حتی بیشتر از این محافظت می شود. در مطالعه‌ای در نیچر، محققان دریافتند که افراد واکسینه شده با عفونت قبلی، SARS-CoV-2 را بهتر از همتایان واکسینه‌شده‌شان بدون عفونت قبلی خنثی می‌کنند. یک مطالعه پیش از چاپ در اسرائیل نشان داد که ایمنی ترکیبی ممکن است بیشتر از ایمنی ناشی از واکسن دوام بیاورد، اما هر دو با گذشت زمان کاهش می‌یابند.

بنابراین، ایمنی هیبریدی چه مدت از عفونت مجدد جلوگیری می کند؟ آدالجا گفت: اگر [ایمنی طبیعی] با یک نوع دلتا اتفاق بیفتد، ممکن است در برابر نوع Omicron کافی نباشد. اما باز هم، تقویت کننده ممکن است در برابر آن نیز کافی نباشد. بنابراین، من فکر می کنم این یک سوال باز است.

وایلدز خاطرنشان کرد: اگر مصونیت کافی از یک عفونت طبیعی به تنهایی وجود داشت، ما از تزریق واکسن در این افراد حمایت نمی‌کردیم. اما مسئله این است که آنچه اتفاق می افتد این است که افراد مختلف سطوح مختلفی از آنتی بادی ها را تولید می کنند.

انتظار چه چیزی

در هر صورت، عفونتی که قبل از تزریق واکسن تقویت کننده رخ می دهد، احتمالاً خفیف است. این البته به عوامل دیگری بستگی دارد: سن، بیماری های همراه و وضعیت نقص ایمنی. به گفته کارشناسان، هنوز امکان ابتلا به یک بیماری جدی و انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.

نکته اصلی این است که درست قبل یا بلافاصله پس از امکان تزریق یک تزریق تقویت کننده، یک عفونت پیشرفت ایجاد می کند، و ایمنی ترکیبی حاصل از آن محافظت بیشتری ایجاد می کند. و مانند همه پاسخ‌ها به ویروس، از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

کارشناسان تاکید کردند، اما مهم‌ترین نکته این است که در وهله اول واکسن زده شود و در مواقعی که مقتضی است، تقویت‌کننده دریافت شود.

وایلدز گفت: فقط تقویت کننده خود را دریافت کنید. من می‌خواهم مطمئن شوم که داده‌ها واضح هستند: واکسن دو دوز در برابر نوع Omicron که در حال حاضر وجود دارد، مؤثر نخواهد بود.

انتهای پیام/ 29 آذر 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

قرص کووید مرک در بیماران پرخطر کارایی متوسطی را نشان داد

آزمایش واکسن های کووید 19 در سال 2021. این چیزی است که ما یاد گرفتیم

آیا ویروس ها زنده هستند، زنده نیستند یا چیزی در این بین؟ و این موضوع چرا اهمیت دارد؟

مشاهدات پزشکان آفریقایی در مورد سویه omicron در مقایسه با نوع دلتا

Omicron زنگ خطری برای سازندگان واکسن کووید 19 است

×