ویروس سین سیشیال تنفسی (RSV)


ویروس سین سیشیال تنفسی یا RSV یک ویروس تنفسی رایج است که معمولاً علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی ایجاد می کند. اکثر افراد در یک یا دو هفته بهبود می یابند، اما RSV می تواند جدی باشد. نوزادان و افراد مسن بیشتر احتمال دارد به RSV شدید مبتلا شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. واکسن هایی برای محافظت از افراد مسن در برابر RSV شدید در دسترس هستند. محصولات آنتی بادی مونوکلونال برای محافظت از نوزادان و کودکان در برابر RSV شدید در دسترس هستند.

در بزرگسالان و کودکان بزرگتر و سالم، علائم ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) خفیف است و معمولا شبیه سرماخوردگی است. اقدامات خودمراقبتی معمولاً تنها چیزی است که برای تسکین هر گونه ناراحتی لازم است.

RSV می تواند باعث عفونت شدید در برخی افراد، از جمله نوزادان 12 ماهه و کوچکتر (نوزادان)، به ویژه نوزادان نارس، بزرگسالان مسن، افراد مبتلا به بیماری قلبی و ریوی، یا هر فردی با سیستم ایمنی ضعیف (ضعف ایمنی) شود.

علائم

افراد آلوده به RSV معمولاً طی 4 تا 6 روز پس از آلوده شدن علائم را نشان می دهند. علائم عفونت RSV معمولاً عبارتند از

  • آبریزش بینی
  • کاهش اشتها
  • سرفه کردن
  • عطسه کردن
  • تب
  • خس خس سینه

این علائم معمولاً به صورت مرحله‌ای ظاهر می‌شوند و نه به یکباره. در نوزادان بسیار جوان مبتلا به RSV، تنها علائم ممکن است تحریک پذیری، کاهش فعالیت و مشکلات تنفسی باشد. تقریباً همه کودکان تا دو سالگی دچار عفونت RSV می‌شوند.

مراقبت

داروهای ضد ویروسی به طور معمول برای مبارزه با عفونت توصیه نمی شود. اکثر عفونت های RSV خود به خود در یک یا دو هفته از بین می روند. با این حال، RSV می تواند باعث بیماری شدید در برخی افراد شود.

اقداماتی را برای تسکین علائم انجام دهید

  • تب و درد را با داروهای کاهش دهنده تب و مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن کنترل کنید. (هرگز به کودکان آسپرین ندهید.)
  • مایعات کافی بنوشید. برای افراد مبتلا به عفونت RSV نوشیدن مایعات کافی برای جلوگیری از کم آبی (از دست دادن مایعات بدن) مهم است.
  • قبل از دادن داروهای سرماخوردگی بدون نسخه به کودک خود با پزشک خود صحبت کنید. برخی از داروها حاوی موادی هستند که برای کودکان مفید نیستند.

RSV می تواند مشکلات سلامتی جدی تری ایجاد کند

RSV همچنین می‌تواند باعث عفونت‌های شدیدتر مانند برونشیولیت، التهاب راه‌های هوایی کوچک در ریه، ذات‌الریه و عفونت ریه‌ها شود. این شایع ترین علت برونشیولیت و ذات الریه در کودکان زیر 1 سال است.

بزرگسالان سالم و نوزادان آلوده به RSV معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. اما برخی از افراد مبتلا به عفونت RSV، به ویژه بزرگسالان مسن و نوزادان کمتر از 6 ماه، در صورت داشتن مشکل تنفسی یا کم آبی، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. در شدیدترین موارد، ممکن است فرد به اکسیژن اضافی، یا مایعات IV (اگر نتواند به اندازه کافی بخورد یا بنوشد)، یا لوله گذاری (که یک لوله تنفسی از طریق دهان وارد شود و تا راه هوایی وارد شود) با تهویه مکانیکی ( ماشینی برای کمک به فرد برای تنفس) نیاز داشته باشد. در بیشتر این موارد، بستری شدن در بیمارستان تنها چند روز طول می کشد.

انتهای پیام/ 30 مرداد 1402

منابع

Centers for Disease Control and Prevention

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

چرا علائم غیر معمول در آخرین موارد آبله میمون وجود دارد؟

آنچه پزشکان باید در مورد آبله میمون بدانند

تهیه و بسته بندی وسایل

تمیز کردن استریلایزر

شست و شو دهنده اولتراسونیک

×