شست و شو دهنده اولتراسونیک


در شست و شو دهنده اولتراسونیک، نیروی الکتریکی به یک موج صوتی با فرکانس بالا تبدیل می شود و توسط مبدل هایی که در زیر سینک قرار دارند به مایع منتقل می شود. امواج صوتی با فرکانس بالا به ارتعاشات مکانیکی تبدیل می شوند. دو نوع موج تولید می شود: فشار بالا و فشار کم. امواج کم فشار از طریق محلول جریان می یابد و باعث تشکیل میلیون ها حباب میکروسکوپی 0.001 میلی متری روی سطح و حفره های دستگاه می شود. امواج پرفشار باعث انبساط حباب ها می شود تا زمانی که ناپایدار شوند و فرو بریزند.

انفجار این حباب ها وظیفه تمیز کردن سطوح اجسام را بر عهده دارند. این فرآیند کاویتاسیون نامیده می شود. ذرات قابل حل در محلول داخل مخزن حل می شوند که حاوی مواد شوینده ای است که فرآیند را تسهیل می کند. ترکیبات آلوده غیر حل شونده در کف مخزن رسوب می کند.

مزایا

این فرآیند می تواند ذرات آلوده کننده را از مناطقی که به دلیل طراحی تجهیزات غیر قابل دسترسی به تمیز کردن دستی هستند پاک کند.

معایب

تجهیزات نیاز به نگهداری و توجه به رویه عملیاتی را دارند.

اگر پاک کننده اولتراسونیک چرخه آبکشی نداشته باشد، ذرات می توانند در دستگاه باقی بمانند. اینها باید با دست شسته شوند.

اجسام ظریف ممکن است آسیب ببینند.

ملاحظات در هنگام تمیز کردن اولتراسونیک

تمیز کردن اولتراسونیک را نمی توان برای ابزارهای نوری، لاستیک، پی وی سی، چوب، انواع مختلف فلزات و یا فلزات و پلاستیک ها به طور همزمان استفاده کرد.

این تمیز کردن کثیفی پوشیده شده را از بین نمی برد. این مکمل برای تمیز کردن دستی است.

فرکانس موج مورد استفاده باعث مرگ میکروبی نمی شود و اگر درب مخزن بسته نباشد، می تواند ذرات معلق آلاینده تولید کند. دستگاه هایی که تحت تمیز کردن اولتراسونیک قرار می گیرند باید قبل از تمیز کردن هوا به منظور از بین بردن تمام گازها انجام شود. در غیر این صورت، فرآیند کاویتاسیون کاهش می یابد زیرا گازها به حباب بخار وارد می شوند و انرژی انفجار را کاهش می دهند.

انتهای پیام/ یکشنبه 1 مرداد 1402

منابع

Sterilization manual for health centers. Silvia I. Acosta-Gnass,Valeska de.

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می دهیم

بخش خدمات استریل مرکزی (CSSD)

تجهیزات حفاظت فردی

پسماند های پزشکی

حیوانات در مراکز بهداشتی درمانی

لباسشویی در مراکز بهداشتی و درمانی

×