استراتژی دوز تقویت کننده «مخلوط و تطبیق» ایمن و مؤثر است


طبق مطالعه، در بزرگسالانی که قبلاً یک دریافت کامل واکسن کووید 19 مورد تأیید یا مجاز توسط سازمان غذا و دارو (FDA) را دریافت کرده بودند، یک دوز اضافی تقویت کننده از هر یک از این واکسن‌های کووید 19 ایمن بود و باعث پاسخ ایمنی بیشتر در آن ها شد.

داده‌های اولیه این مطالعه، توصیه FDA را در ماه اکتبر برای اجازه دادن به ترکیب و تطبیق دوز های تقویت‌کننده‌های واکسن کووید 19 یعنی تجویز تقویت‌کننده‌هایی که فرمول و پلتفرم آنها با فرمول سری واکسن‌های اولیه دریافتی متفاوت است، ارائه کرد.

«این استراتژی گزینه‌های بیشتری را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا اگر واکسن متفاوتی در دسترس آن ها است، دریافت کنند. دکتر کریستین جانستون، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، گفت: این امر توزیع واکسن‌ها را برای دریافت تقویت‌کننده‌ها در افراد بیشتری ساده می‌کند.

این یافته ها از یک کارآزمایی در حال انجام به دست آمده است که توسط اعضای کنسرسیوم تحقیقات بالینی بیماری های عفونی (IDCRC) و با حمایت موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی (NIAID) انجام شده است. ثبت نام در کارآزمایی در می 2021 آغاز شد.

این گزارش یافته‌های 458 داوطلب بزرگسال را شرح می‌دهد که حداقل 12 هفته قبل از ثبت‌نام، با یکی از سه واکسن کووید 19 دارای مجوز استفاده اضطراری به طور کامل واکسینه شده بودند و هیچ سابقه گزارشی از عفونت SARS-CoV-2 نداشتند. در میان بزرگسالان کاملاً واکسینه شده:

  • 150 نفر دوز تقویت کننده واکسن Ad26.CoV2-S جانسون و جانسون دریافت کردند.
  • 154 نفر دوز تقویت کننده واکسن mRNA-1273 مدرنا (دوز 100 میکروگرم) را دریافت کردند.
  • 154 یک دوز تقویت کننده از BNT162b2 Pfizer-BioNTech دریافت کردند.

در 15 روز پس از تزریق دوز تقویت‌کننده، سطح آنتی‌بادی سرم در همه گروه‌های مطالعه افزایش یافت و تا روز 29 کاهش یافت. برای دریافت کننده یک واکسن EUA اولیه کووید 19، تجویز واکسن متفاوتی به‌عنوان یک دوز تقویت‌کننده، پاسخ‌های سرولوژیکی مشابه یا بالاتری را در مقایسه با پاسخ دوز تقویت کننده مشابه با همان فرمول واکسن نشان داد.

علاوه بر این، پاسخ سلول های T اندازه گیری شد. پاسخ‌های سلولی CD4 Th1 علیه پروتئین اسپایک در همه گروه‌ها به جز داوطلبانی که یک دوز واحد از جانسون و جانسون دریافت کردند و سپس یک دوز تقویت‌کننده جانسون و جانسون دریافت کردند، افزایش یافت. با این حال، پاسخ‌های سلول T CD8 در گیرنده‌های جانسون و جانسون و در کسانی که سری اولیه mRNA (مدرنا یا فایزر) و به دنبال آن تقویت جانسون و جانسون دریافت کردند، ماندگارتر بود.

میکس و تطبیق رویکرد جدیدی نیست. این یک اصل شناخته شده در تحقیقات علم واکسن است. لایک گفت: مخلوط کردن پلت‌فرم‌های واکسن می‌تواند پاسخی قوی‌تر و طولانی‌تر از یک رژیم واکسن ایجاد کند و به ما در مبارزه با انواع جدید سویه های ویروس کمک کند.

انتهای پیام/ جمعه 22 بهمن 1400

منابع

UW Medicine- NewsRoom

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

رقابت داروهای آلزایمر با FDA

جزئیات مطالعه تغییرات در پروتئین اسپایک Omicron

پاسخ ایمنی معیوب در پس مشکلات مغزی طولانی پس از کووید 19

نوع امیکرون BA.2 ممکن است فوق العاده قابل انتقال باشد

ایمونوگلوبولین IV Hyperimmune هیچ کمکی در کووید شدید ندارد

×