رقابت داروهای آلزایمر با FDA


در 7 ژوئن 2021، FDA داروی آدوکانومب (Aduhelm)، یک درمان بیماری آلزایمر که آمیلوئید بتا را هدف قرار می‌دهد، با استفاده از مسیر تأیید سریع تأیید کرد. به‌عنوان بخشی از بررسی داستان‌های برتر سال 2021، به آینده نگاه می‌کنیم که چشم‌انداز داروی آلزایمر در پی تصمیم مهم FDA چگونه به نظر می‌رسد. پس از آدوکانومب، شرکت‌های دارویی به سمت استفاده از مسیر تأیید سریع از طریق FDA می‌روند.

بخش کوچکی از بحث و جدل پیرامون تصمیم FDA برای تایید آدوکانومب (Aduhelm) بیوژن برای بیماری آلزایمر، استفاده آژانس از مسیر تایید سریع آن بود، راهی برای تایید داروهایی که نیازهای پزشکی برآورده نشده را بر اساس یک نقطه پایانی جایگزین برآورده می‌کنند. این مسیر فرض می‌کند که دارو به طور منطقی احتمالاً یک مزیت بالینی ایجاد می‌کند.

نقطه پایانی جایگزین در این مورد، توانایی آدوکانومب در کاهش پلاک های آمیلوئید بود. در آزمایشات گذشته، بسیاری از داروها نشان دادند که می توانند آمیلوئید مغز را کاهش دهند، اما هیچ فایده بالینی نشان ندادند.

با باز شدن دریچه مسیر تأیید سریع، دو درمان ضد آمیلوئید دیگر برای آلزایمر – دونان مب و لکان مب – به سرعت مسیر مشابهی را برای رسیدن به بازار دنبال کردند.

در اوایل سال 2021، داروساز Eli Lilly اعلام کرد که آزمایش فاز دوم TRAILBLAZER-ALZ دونانمب، یک آنتی بادی تحقیقاتی که فرم اصلاح شده بتا آمیلوئید به نام N3pG را هدف قرار می دهد، نتایج امیدوارکننده ای را در بیماری آلزایمر علامت دار اولیه نشان داد. در ماه مارس، محققان در مجله پزشکی نیوانگلند گزارش کردند که دونانمب آمیلوئید مغز را تقریباً 80 درصد کاهش می‌دهد و منجر به امتیاز بهتر در معیار ترکیبی شناخت و عملکرد روزانه می‌شود و کاهش قابل توجهی را نسبت به دارونما نشان می‌دهد.

رونالد پترسن، از کلینیک مایو در روچستر، که درگیر این مطالعه نبود، خاطرنشان کرد: آن‌ها درمان را متوقف کردند و این اثر همچنان ادامه داشت.

در آپریل، یکی از مدیران اجرایی Eli Lilly به سرمایه گذاران گفت که تایید اولیه FDA با داده های میانی مرحله بعید به نظر می رسد. اما در ماه اکتبر، Eli Lilly اعلام کرد که بر اساس یافته‌های فاز دوم، یک ارسال متوالی برای تأیید سریع دونانمب را آغاز کرده است. آزمایش های دیگر دونانمب، از جمله مطالعه فاز III TRAILBLAZER-2 در اوایل آلزایمر و مطالعه سر به سر دونان مب در مقابل آدوکانومب در حال انجام است.

بلافاصله پس از تصمیم ژوئن آدوکانومب، Biogen و Eisai برنامه‌هایی را برای یک داروی ضد آمیلوئید دیگر اعلام کردند و تا سپتامبر، یک ارسال برای داروی لکان مب (Lecanemab) تحت مسیر تأیید سریع بر اساس داده‌های آزمایشی فاز IIb را آغاز کردند.

مطالعه فاز IIb نشان داد که لکان مب (BAN2401) پلاک‌های آمیلوئید را کاهش می‌دهد و نشان می‌دهد که کاهش شناختی در افراد را کاهش می‌دهد. آزمایش فاز III لکان مب در آلزایمر اولیه ادامه دارد.

Donanemab و lecanemab و سومین آنتی بادی ضد آمیلوئید، gantenerumab Roche’s همگی در سال 2021 نام‌های درمانی موفق برای آلزایمر را از FDA دریافت کردند. برخلاف سایر داروهایی که نیاز به تزریق دارند، gantenerumab به صورت زیر جلدی تجویز می‌شود. انتظار می‌رود کارآزمایی‌های محوری بررسی اثر گانتنروماب بر نشانگرهای آمیلوئید و تاثیر بر پیشرفت بیماری در نیمه دوم سال 2022 به پایان برسد.

FDA آدوکانومب را تایید کرد، حتی اگر کمیته مشورتی آن به طور قاطع مخالف داده های ارائه شده در مورد این دارو بود. یکی از نگرانی‌هایی که اعضای کمیته بیان کردند این بود که ادم یا خونریزی مغزی، اثرات درمان ضد آمیلوئید که پتانسیل جدی بودن را دارد، در حدود 40 درصد از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی که آدوکانومب مصرف می‌کردند رخ داده است.

در 17 دسامبر، آژانس دارویی اروپا آدوکانومب را به دلیل نگرانی‌های مربوط به اثربخشی و ایمنی رد کرد. معلوم نیست که آیا بایوژن یک درخواست جداگانه برای تأیید به آژانس تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی در بریتانیا ارسال می کند یا خیر.

رابرت هاوارد، از دانشگاه کالج لندن، خاطرنشان کرد: امید مبتلایان به کند شدن روند زوال عقل و افرادی که از آنها مراقبت می کنند باید همیشه با بهترین علم تامین شود.

او گفت: متأسفانه، FDA شواهد علمی با کیفیت بالا در مورد عدم کارایی ارائه شده توسط مطالعات بزرگ و با دقت فاز سوم را نادیده گرفته است. آنها به طور موثری یک دارونمای گران قیمت با عوارض جانبی ناخوشایند را بر اساس اثر بر سطوح آمیلوئید مغز تأیید کردند، عملی که قبلاً نشان داده شده بود که تأثیر کمی بر زوال شناختی و عملکردی با این دارو و داروهای قبلی دارد.

هاوارد افزود: خوشبختانه، علم به طور کلی وقتی به بیراهه می رود راهی برای اصلاح خود پیدا می کند. هنوز خیلی زود است که بدانیم چگونه این اتفاق در مورد آدوکانومب رخ خواهد داد.

انتهای پیام/ چهارشنبه 20 بهمن 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

جزئیات مطالعه تغییرات در پروتئین اسپایک Omicron

پاسخ ایمنی معیوب در پس مشکلات مغزی طولانی پس از کووید 19

نوع امیکرون BA.2 ممکن است فوق العاده قابل انتقال باشد

ایمونوگلوبولین IV Hyperimmune هیچ کمکی در کووید شدید ندارد

سومین دوز واکسن محافظت از سیستم ایمنی در برابر کووید شدید

×