سوالات رایج در مورد واکسن کرونا


اولین واکسن ویروس کرونا در 14 دسامبر به کارمندان مراقبت های بهداشتی ایالات متحده تزریق شد. اکنون که از واکسن دوم نیز استفاده می شود، مقامات بهداشت عمومی امیدوارند که حداقل 70 درصد از مردم واکسیناسیون شوند. در این صورت می توان به مصونیت جمعی و جلوگیری از گسترش ویروس دست یافت. در اینجا پاسخ برخی از سوالات داده شده است.

اطلاعات رایجی که باید در رابطه با واکسن بدانید

واکسن ها ایمن هستند؟

هر دو واکسن تایید شده بررسی های دقیق ایمنی توسط FDA را پشت سر گذاشتند. باقی واکسن های در حال ساخت نیز توسط FDA در حال بررسی هستند.

آژانس FDA پس از بررسی اطلاعات 44000 شرکت کننده در یک آزمایش بالینی تصادفی، واکسن فایزر- بیون تک را برای افراد 16 ساله و بالاتر مجاز اعلام کرد. تجزیه و تحلیل 53 صفحه ای توسط آژانس نشان داد که برخی از افرادی که آمپول تزریق کرده اند دارای عوارض جانبی ناخوشایند اما قابل تحملی از جمله خستگی، سردرد، درد عضلانی، درد مفصل، لرز و تب هستند. بازرسان گفتند که پیگیری های دو ماهه 38000 نفر از این شرکت کنندگان شواهدی از “مشخصات ایمنی مطلوب، بدون هیچ گونه نگرانی ایمنی خاصی که مانع از صدور [مجوز اضطراری] شود” را ارائه می دهد.

آیا واکسن از ابتلا به ویروس کرونا محافظت می کند؟

نتایج نشان داده شده است که فایزر-بیون تک در دو نوبت تزریق در آزمایش های 95 درصد افراد موثر بوده است. بررسی مستقل FDA نشان داد که از بیش از 20000 نفر که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، فقط هشت نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و فقط یک نفر به شدت بیمار شده است. در مقابل 162 نفر از گروه دارونما به ویروس کرونا مبتلا شدند و از این تعداد 9 نفر به بیماری جدی مبتلا شدند. حتی برخی شواهد نشان داد که اولین نوبت واکسن در برابر بیماری محافظت می کند، اما FDA گفت که اطلاعات کافی برای نتیجه گیری قاطع وجود ندارد.

چگونه واکسن ها خیلی سریع ساخته شده اند؟

از نظر تاریخی، تولید واکسن ها سالها به طول انجامیده است. قبل از این، واکسن اوریون – که چهار سال طول کشید تا تولید شود – سریعترین واکسن مورد استفاده در انسان بود. تولید واکسن های mRNA مانند فایزر- بیون تک و مادرنا سریع بوده است. زیرا دانشمندان قادر به شروع کار خود با استفاده از ژنوم ویروسی که به عنوان الگو بودند. ساخت واکسن های mRNA مراحل زمانبر مانند  تکثیر در تخم مرغ را نیاز ندارد.

من باید واکسن کرونا را دریافت کنم اگر…

من قبلا ویروس کرونا داشتم؟

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گویند واکسیناسیون باید به افراد داده شود بدون توجه به اینکه آیا آنها قبلاً عفونت داشته اند یا خیر. ما هنوز در حال یادگیری مدت زمان مصونیت در برابر ویروس کرونا پس از عفونت یا واکسیناسیون هستیم. به طور معمول، یک عفونت باعث ایمنی بهتر از واکسن می شود، اما نه همیشه – به عنوان مثال واکسن های کزاز و ویروس پاپیلومای انسانی محافظت بهتری نسبت به بهبودی از یک عفونت طبیعی دارند.

من الان کووید 19 دارم؟

بهتر است تا پایان بهبودی کامل بیماری منتظر بمانید. تا پایان زمان مشخص در قرنطینه بمانید تا از انتقال عفونت به دیگران جلوگیری شود. بعد از بهبودی حداقل فاصله زمانی توصیه شده برای واکسیناسیون وجود ندارد.

من آلرژی دارم؟

افرادی که به غذاها، حیوانات خانگی، محیط یا لاتکس حساسیت خفیف دارند می توانند واکسن های فایزر- بیون تک و مادرنا را دریافت کنند.

نگرانی در مورد واکنش های آلرژیک نادر اما شدید ناشی از گزارش های اخیر است که نشان می دهد دو پرسنل بهداشتی در انگلیس پس از واکسیناسیون چنین واکنش هایی داشته اند. CDC در 19 دسامبر اعلام کرد که در حال بررسی شش مورد آنافیلاکسی در افرادی است که واکسن فایزر- بیون تک تزریق کرده اند.

مقامات دولتی و کارشناسان پزشکی می گویند این واکنش های نادر نباید عامه مردم را از مصرف واکسن منصرف کند، اگرچه راهنمای استاندارد این است که افرادی که این واکسن را دریافت می کنند باید 15 دقیقه در کلینیک یا مطب دکتر و در صورت داشتن سابقه واکنش های آلرژیک 30 دقیقه بمانند. آنافیلاکسی را می توان به سرعت با اپی نفرین و سایر داروها کنترل کرد.

FDA و CDC می گویند افرادی که سابقه واکنش آلرژیک شدید به هر یک از اجزای واکسن ها را دارند، نباید واکسینه شوند.

محققان نمی دانند کدام یک از اجزای واکسن فایزر- بیون تک ممکن است باعث واکنش های شدید آلرژیک شود. بسیاری از مواد شیمیایی موجود در این دو واکسن یکسان نیستند. هر دو از پلی اتیلن گلیکول استفاده می کنند، ماده شیمیایی که به طور گسترده در داروها، مواد آرایشی و سایر محصولات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و FDA گفته است که به عنوان عامل اصلی احتمالی در حال بررسی آن است. مقامات موسسه ملی بهداشت در حال تحقیق و بررسی هستند تا دریابند چرا تعداد معدودی از مردم نسبت به واکسن فایزر- بیون تک واکنشهای آلرژیک شدید داشته اند.

افراد مبتلا به عفونت HIV یا کسانی که دیگر بیماری های نقص سیستم ایمنی دارند یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، چه می کنند؟

این واکسن ها در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما انتظار نمی رود که این افراد در معرض خطر افزایش واکنش های جانبی باشند. با این حال، آنها باید پیش از این با پزشک خود مشورت کنند زیرا ممکن است سیستم ایمنی بدن آنها پاسخ بهینه نداشته باشد.

انتهای پیام/ شنبه 6 دی 1399

منابع

The Washington Post- News

مطالعه موار زیر به شما پیشنهاد می شود

CDC واکنش های آلرژیک واکسن کووید 19 را به عنوان عارضه جانبی تأیید کرد

بریتانیا نسبت به واکنش آلرژی واکسن فایزر- بیون تک هشدار می دهد

واکسن مادرنا برای COVID-19

×