دلتاکرون احتمالا واقعی نیست


گزارش‌های مربوط به یک نوع نوترکیب احتمالاً وابسته به آلودگی آزمایشگاهی است. دانشمندی در یک کشور جزیره‌ای اعلام کرد که در ده‌ها بیمار مبتلا به کووید 19، گونه‌های ویروسی دلتا و اومیکرون به صورت ژنتیکی با هم ترکیب شده‌اند و گونه سومی را تشکیل می‌دهند که قوی‌تر و کشنده‌تر از هر نوع قبلی است.

اما کارشناسان دیگر پاسخ دادند، که این مگا گونه ی ادعا شده احتمالاً فقط در نتیجه آلودگی آزمایشگاهی بوده است. تام پیکاک، دکترای آزمایشگاه لندن، نوشت که این نوع آلودگی در آزمایشگاه‌ها غیرمعمول نیست. او گفت که حجم‌های بسیار بسیار کوچک مایع می‌تواند باعث این نوع آلودگی توالی‌یابی شود، اما معمولاً این توالی‌های آلوده توسط رسانه‌های بزرگ گزارش نمی‌شوند.

به عبارت دیگر، آزمایشگاهی که نمونه‌های دلتا را توالی‌یابی می‌کرد و سپس شروع به توالی‌یابی نمونه‌های Omicron کرد، می‌توانست ردپایی از ماده ژنتیکی قدیمی‌تر را در آنالیزهای جدید خود پیدا کند، که سپس به اشتباه گونه‌ای با عناصر هر دو نوع را نشان می‌دهد. در این مورد، جهش‌های ژنتیکی که معمولاً در دلتا یافت می‌شوند، بر روی ساختار Omicron ظاهر می‌شوند.

دانشمندان همچنین توضیح دادند که در درخت فیلوژنتیک SARS-CoV-2، که دودمان ژنوم های مختلف را مانند یک درخت خانوادگی نشان می دهد، به نظر می رسد یک گونه نوترکیب واقعی در همان شاخه درخت “خوشه ای” شده است. در مقابل، درختانی از Nextstrain که توسط الکسیس ورگر، زیست شناس مولکولی در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه ارسال شده بود، ژنوم های آپلود شده گونه فرضی دلتاکرون را نشان دادند که در سرتاسر درخت در شاخه های مختلف توزیع شده است که ورگر آن را به عنوان نشانه ای از آلودگی توصیف کرد.

گزارش‌هایی مربوط به نوع جدیدی به نام «دلتاکرون» که توسط لئوندیوس کوستریکیس، دکترای آزمایشگاه بیوتکنولوژی و ویروس‌شناسی مولکولی دانشگاه قبرس، ارائه شد، سر و صدا کرد. بلومبرگ برای اولین بار گزارش داد که کوستریکیس که در تلویزیون قبرس صحبت می کرد، گفته است که سویه جدید ترکیبی از عناصر دلتا و اومیکرون است و می تواند از بیماران مبتلا به “عفونت همزمان” هر دو نوع SARS-CoV-2 ایجاد شده باشد.

اعلام شد که نمونه‌ها احتمالاً از یک آزمایشگاه گرفته شده‌اند، و این موضوع نتیجه‌ای گمراه‌کننده را تقویت می‌کند. او نوشت که انواع نوترکیب “واقعی” در بیش از یک آزمایشگاه توالی یابی یافت می شود.

اما در مقاله بعدی بلومبرگ، کوستریکیس این استدلال ها را رد کرد و گفت که شواهدی وجود دارد که مشابه آن در کشورهای دیگر یافت شده است، و حداقل یک نمونه از اسرائیل را ذکر کرد که در یک پایگاه داده جهانی ظاهر می شود.

و اگرچه کوستریکیس به بلومبرگ گفت که 25 موردی که او با این امضای ژنتیکی شناسایی کرد نشان دهنده فشار تکاملی برای برگشت به سویه اجدادی برای به دست آوردن این جهش ها و نه نتیجه یک رویداد نوترکیبی واحد است. Omicron با استفاده از عناصر دلتا سود خواهد برد. یک نظر دهنده توانایی آن را برای تکثیر سریعتر در ریه ها پیشنهاد کرد. اما انواع نوترکیب همیشه “موفق تر” نیستند. به عنوان مثال، محققان ژاپنی یک نوع نوترکیب آلفا و دلتا را شناسایی کردند، اما به نظر نمی‌رسد که هیچ مزیت ژنتیکی مرتبط با عفونت یا فرار ایمنی داشته باشد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این 25 دنباله فرضی دلتاکرون در 7 ژانویه به GISAID، سرویس اشتراک گذاری مستقر در آلمان که سویه های SARS-CoV-2 را ردیابی می کند، ارسال شد.

تا کنون نتایج و داده های بیشتری به دست نیامده است.

انتهای پیام/ سه شنبه 21 دی ماه 1400

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

کووید 19 عامل خطر برای دیابت جدید کودکان

بینی یا گلو: چه چیزی برای آزمایش کووید بهتر است؟

تزریق واکسن کووید در بارداری عوارض جدی ندارد

شناسایی آنتی بادی های خنثی کننده Omicron

نحوه عملکرد آنتی بادی های مونوکلونال در برابر نوع Omicron

×