فواید ورزش و تاثیر در سیستم ایمنی بدن


شناخته شده است که ورزش باعث آسیب موقت به ماهیچه ها می شود و مجموعه ای از پاسخ های التهابی را آزاد می کند. بیان ژن‌هایی را که ساختار ماهیچه‌ها، متابولیسم و فعالیت میتوکندری‌ها را تنظیم می‌کنند، نیروگاه‌های کوچکی که عملکرد سلول‌های سوختی را انجام می‌دهند، افزایش می‌دهد. میتوکندری با کمک به سلول‌ها برای برآوردن نیاز انرژی بیشتر ورزش، نقش کلیدی در سازگاری با ورزش بازی می‌کند. سلول های ایمنی که در طول تمرین ورزش در عضلات جمع می شوند، التهاب را دفع کرده و استقامت را افزایش می دهند.

تحقیقات روی موش‌ها نشان می‌دهد که خواص ضد التهابی ورزش ممکن است از سلول‌های ایمنی بدن که برای مقابله با التهاب ناشی از ورزش بسیج شده‌اند، ناشی شود.

سلول های ایمنی از آسیب عضلانی که با کاهش سطح اینترفرون که عامل اصلی التهاب مزمن، بیماری های التهابی و پیری است جلوگیری می کنند.

ارتباط بین ورزش و التهاب از زمانی که یک مطالعه در اوایل قرن بیستم نشان داد که گلبول‌های سفید در خون دوندگان ماراتن بوستون پس از مسابقه بیشتر وجود دارد، تخیل محققان را مجذوب خود کرده است.

یک مطالعه جدید دانشکده پزشکی هاروارد که در Science Immunology منتشر شده است، ممکن است توضیحی مولکولی در پشت این مشاهدات صد ساله ارائه دهد.

این مطالعه که بر روی موش ها انجام شد، نشان می دهد که اثرات مفید ورزش ممکن است حداقل تا حدی توسط سیستم ایمنی بدن هدایت شود. این نشان می‌دهد که التهاب عضلانی ناشی از فعالیت، سلول‌های T ضد التهاب یا Tregs را بسیج می‌کند که توانایی ماهیچه‌ها را برای استفاده از انرژی به عنوان سوخت و بهبود استقامت کلی ورزش افزایش دهد.

به گفته تیم تحقیقاتی، Tregs که مدت‌ها به دلیل نقش خود در مقابله با التهاب نابه‌هنجار مرتبط با بیماری‌های خودایمنی شناخته می‌شدند، اکنون به عنوان بازیگران کلیدی در پاسخ‌های ایمنی بدن در طول ورزش نیز ظاهر می‌شود.

سیستم ایمنی، و به ویژه بازوی سلول های T، تأثیر گسترده‌ای بر سلامت بافت دارد که فراتر از محافظت در برابر عوامل بیماری‌زا و کنترل سرطان است. دایان ماتیس، محقق ارشد این مطالعه گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که سیستم ایمنی در طول ورزش، تأثیرات قدرتمندی را در داخل عضله اعمال می‌کند.

محققان هشدار دادند که موش ها انسان نیستند و این یافته ها باید در مطالعات بعدی تکرار شوند. با این حال، این مطالعه گام مهمی به سوی جزئیات تغییرات سلولی و مولکولی است که در طول ورزش رخ می دهد و مزایای سلامتی را به همراه دارد.

درک زیربنای مولکولی ورزش

محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی، کاهش خطر ابتلا به دیابت، محافظت در برابر زوال عقل. اثرات مفید ورزش به خوبی ثابت شده است. اما دقیقاً چگونه ورزش ما را سالم می کند؟ این سوال برای مدت طولانی محققان را به خود مشغول کرده است.

یافته های جدید در میان تشدید تلاش ها برای درک زیربنای مولکولی تمرینات به دست آمده است. گره‌گشایی از دخالت سیستم ایمنی در این فرآیند تنها یکی از جنبه‌های این تلاش‌های تحقیقاتی است.

نویسنده اول این مطالعه می‌گوید: «ما مدت‌هاست که می‌دانیم فعالیت بدنی باعث التهاب می‌شود، اما فرآیندهای ایمنی درگیر را کاملاً درک نمی‌کنیم. “مطالعه ما با وضوح بسیار بالا نشان می دهد که سلول های T در محلی که ورزش انجام می شود، در عضله، چه می کنند.” بیشتر تحقیقات قبلی در مورد فیزیولوژی ورزش بر نقش هورمون‌های مختلف آزاد شده در حین ورزش و تأثیر آن‌ها بر اندام‌های مختلف مانند قلب و ریه‌ها متمرکز بوده است. مطالعه جدید آبشار ایمونولوژیکی را آشکار می کند که در داخل محل واقعی فشار بر عضله آشکار می شود.

انتهای پیام/ 7 اذر 1402

منابع

Harvard Medical School

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

دیابت

SARS-CoV-2 بیشتر و مرگبارتر از آنچه تصور می شد باعث سپسیس شد

آلزایمر و 10 نشانه اولیه آن

پروبیوتیک ها برای درمان مولتیپل اسکلروزیس (MS)

واکسن ها می توانند از نیم میلیون مرگ مرتبط با مقاومت ضد میکروبی در سال جلوگیری کنند

×