آخرین اخبار خوب و بد در مورد داروهای کووید 19


شاید شنیده باشید که همه گیری در ایالات متحده به پایان رسیده است. (اینطور نیست.) دیگر نیازی به ماسک در بیشتر مکان ها نیست و گردهمایی های بزرگ دوباره عادی شده است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، که نرخ انتقال کووید 19 و بستری شدن در بیمارستان را نظارت می کند، بیشتر کشور ها در محدوده سبز قرار دارند. بسیاری از مردم برای کنترل همه‌گیری‌ها به واکسن‌ها متکی بوده‌اند، ولی اکنون توجه مجددی به دریافت درمان‌های جدید در دسترس برای افراد بیمار شده است. بعد از واکسن ها، داروهای کووید 19 شامل ضد ویروس ها و یک آنتی بادی مونوکلونال خط دفاعی بعدی هستند.

اما موارد ابتلا به ویروس کرونا دوباره در حال افزایش است و بیش از یک چهارم شهر ها سطوح بالایی از انتقال را گزارش کرده‌اند. و این اعداد رسمی هستند. هیچ کس واقعاً نمی داند که چه تعداد از آزمایشات در خانه مثبت می شوند و هرگز گزارش نمی شوند. این موارد باعث افزایش نرخ بستری شدن در بیمارستان می شود، با ظاهر شدن مناطق زرد و نارنجی بر روی نقشه CDC، که نشان می دهد بیمارستان ها در حال ورود به منطقه خطر هستند. مرگ و میر نسبتاً کم باقی مانده است.

پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر، کاری است که واکسن‌ها برای انجام آن طراحی شده‌اند، اما حتی واکسن‌های بسیار خوب کووید 19 نیز کامل نیستند. با انواع جدید ویروس کرونا که از ایمنی گریزان هستند، حتی افراد واکسینه شده و کسانی که قبلاً کووید 19 داشته اند – به ویژه افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند – می توانند در بیمارستان بستری شوند.

خط دفاعی بعدی در برابر این پیامد بد، سه داروی ضد ویروسی و یک آنتی بادی مونوکلونال است که ممکن است از بیماری شدید و مرگ افرادی که به تازگی مبتلا به کووید 19 شده اند، جلوگیری کند.

داروخانه ها، بیمارستان، مراکز مراقبت های فوری و مکان های دیگر دارای قرص های ضد ویروسی Paxlovid (ترکیبی از دو دارو) ساخته شده توسط فایزر هستند. بسیاری از این سایت ها همچنین دارای قرص های ضد ویروسی مولنوپیراویر (Logevrio) هستند که توسط مرک ساخته شده است.

در عرضه بسیار محدودتر، دوزهای داخل وریدی آنتی بادی های مونوکلونال و داروی ضد ویروسی رمدسیویر وجود دارد – تنها داروی ضد ویروسی که به طور کامل توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان کووید 19 تأیید شده است.

یک درمان پیشگیرانه آنتی بادی مونوکلونال به نام Evusheld است. این برای افرادی است که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و ممکن است به واکسن ها پاسخ ندهند یا نمی توانند واکسینه شوند. محققان در 20 آوریل در مجله پزشکی نیوانگلند گزارش دادند که در یک کارآزمایی بالینی، خطر ابتلا به عفونت‌های علامتی کووید 19 را تا 82 درصد در مقایسه با دارونما کاهش داد. این درمان فراوان است اما زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

رمدسیویر یا همان‌طور که گیلاد ساینسز سازنده آن را Veklury می‌نامد، در سال 2020 توسط FDA برای درمان بیماران بستری در بیمارستان تایید شد. پژوهشگران در ژورنال پزشکی نیوانگلند در 27 ژانویه گزارش دادند که یک کارآزمایی بالینی اخیر نشان داد که این دارو شانس بستری شدن در بیمارستان را تا 87 درصد در افراد غیر بستری در معرض خطر بالای بیماری شدید کاهش می دهد. چنین نتایج مثبتی FDA را بر آن داشت تا تأییدیه خود را برای استفاده سرپایی در افراد 12 سال و بالاتر گسترش دهد. سپس در 25 آوریل، FDA مجوز استفاده از این دارو در کودکان 12 ساله و کمتر را صادر کرد و آن را به اولین درمان ضد ویروسی کووید 19 در دسترس برای کودکان خردسال تبدیل کرد.

اشکال اصلی رمدسیویر این است که باید به صورت داخل وریدی تجویز شود. ابرار کاران، پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه استنفورد، می‌گوید: هیچ چیز مناسبی در این مورد وجود ندارد. محققان در حال کار بر روی شکل خوراکی رمدسیویر هستند. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که در محافظت از موش‌ها در برابر بیماری‌های شدید مؤثر است. هنوز باید آزمایش هایی انجام شود تا ببینیم آیا برای افراد نیز کار می کند یا خیر.

دو داروی دیگر Paxlovid و molnupiravir به شکل قرص هستند. آنها از نظر تئوری به راحتی در دسترس هستند، اما بسیاری از مردم در مورد آنها یا نحوه دریافت آنها نمی دانند. و برخی از پست‌های رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که دست گذاشتن روی داروها پس از مثبت شدن آزمایش کووید ۱۹ برای همه آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد آسان نیست، حتی زمانی که از آنها اطلاع داشته باشند.

کاران می‌گوید: به این سادگی نیست که «ما یک قرص داریم، حالا همه چیز حل شده است.

جیسون گالاگر، داروساز و پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه تمپل در فیلادلفیا، می‌گوید: این تا حدی به این دلیل است که برخی از پزشکان نمی‌دانند که می‌توانند یا باید این داروها را برای بیماران پرخطر خود که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، تجویز کنند. او می‌گوید: آموزش‌های زیادی در بخش پزشکی نیز باید انجام شود.

انتهای پیام/ 30 اردیبهشت 1401

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

بیشتر انتقال کووید هنوز بدون علامت است

برخی از همسترها به شدت مستعد ابتلا به کووید 19 هستند

زیر سویه BA.2.12.1: نگران کننده است، اما نیازی به وحشت نیست

ترکیب آنتی بادی کووید توانایی پیشگیری خود را ثابت می کند

یک موج BA.2 می تواند ویرانی نابرابر ایجاد کند

×