حیوانات در مراکز بهداشتی درمانی


حیوانات در مراکز مراقبت بهداشتی به طور سنتی به آزمایشگاه ها و مناطق تحقیقاتی محدود می شدند. با این حال، حضور آنها در مناطق مراقبت از بیمار در حال حاضر بیشتر است، هم در مراقبت‌های حاد و هم در مراقبت‌های طولانی‌مدت، که باعث می‌شود در این مکان‌ها به انتقال بالقوه پاتوژن‌های مشترک بین انسان و دام از حیوانات به انسان توجه شود. اگرچه ممکن است سگ ها و گربه ها معمولاً در محیط های مراقبت های بهداشتی دیده شوند، حیوانات دیگر (مانند ماهی، پرندگان، خرگوش ها، جوندگان و خزندگان) نیز می توانند به عنوان حیوانات تحقیقاتی، حضور داشته باشند. این حیوانات می توانند به عنوان منابع پاتوژن های مشترک بین انسان و دام عمل کنند که به طور بالقوه می توانند بیماران و کارکنان مراقبت های بهداشتی را آلوده کنند. حیوانات به طور بالقوه می توانند به عنوان مخزنی برای میکروارگانیسم های مقاوم به آنتی بیوتیک عمل کنند که می توانند در حین حضور حیوان به محیط مراقبت های بهداشتی معرفی شوند. VRE هم از حیوانات مزرعه و هم از حیوانات خانگی جدا شده است، و یک گربه در یک مرکز مراقبت سالمندان با MRSA کلونیزه شده دیده شده است.

بیماری های مشترک انسان و حیوان می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق نیش، خراش، ذرات معلق در هوا، انگل های خارجی، بلع تصادفی یا تماس با خاک آلوده، غذا، آب یا شیر غیر پاستوریزه از حیوانات به انسان منتقل شوند. انتقال پاتوژن های به دست آمده از حیوانات خانگی در مراکز مراقبت های بهداشتی نشان دهنده منابع بالقوه و روش های انتقال پاتوژن های مشترک بین انسان و دام در محیط های مراقبت های بهداشتی است. شیوع عفونت ناشی از یک مخمر (Malassezia pachydermatis) در میان نوزادان به انتقال مخمر از دستان کارکنان مراکز مراقبت های بهداشتی با سگ های خانگی در خانه ردیابی شد. علاوه بر این، شیوع کرم حلقوی در NICU ناشی از Microsporum canis از طریق دست یک پرستار و گربه اش بود.

اقدامات عمومی کنترل عفونت برای برخورد با حیوانات

الف. تماس با بزاق، شوره سر، ادرار و مدفوع حیوانات را به حداقل برسانید.

ب- بهداشت دست را بعد از هر گونه تماس با حیوانات رعایت کنید.

1. شستن دست ها با آب و صابون، به خصوص اگر دست ها به وضوح کثیف باشد.

2. هنگامی که دست ها به طور مشهودی کثیف نیستند، از آب و صابون یا از پد های دست حاوی الکل استفاده کنید.

اقدامات حفاظتی برای بیماران مبتلا به نقص ایمنی

الف. به بیماران توصیه کنید که از تماس با مدفوع حیوانات و مایعات بدن مانند بزاق، ادرار یا مواد جامد زباله پرهیز کنند.

ب. خراش ها، گزش ها یا سایر زخم هایی که پوست را شکاف می دهد، به سرعت تمیز و درمان شود.

ج- به بیماران توصیه کنید از تماس مستقیم یا غیرمستقیم با خزندگان خودداری کنند.

د- ارزیابی مورد به مورد انجام دهید تا مشخص شود که آیا فعالیت‌های کمک به حیوانات یا برنامه‌های درمانی کمک به حیوانات برای بیماران دچار نقص ایمنی مناسب هستند یا خیر.

انتهای پیام/ دوشنبه 4 اردیبهشت 1402

منابع

Centers for Disease Control and Prevention (CDC)- Guidelines for Environmental Infection Control in Health-Care Facilities

www.CDC.gov

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

لباسشویی در مراکز بهداشتی و درمانی

نمونه برداری بیولوژیکی از محیط

روشهای پاکسازی خون و ترشحات بدن از سطوح

تمیز کردن مناطق مراقبت ویژه

تمیز کردن مکان های مراقبت از بیمار – تمیز کردن سطوح مراکز مراقبتی

×