ضد عفونی در واحد همودیالیز


سیستم های همودیالیز شامل ماشین های همودیالیز، تامین آب، سیستم های تصفیه آب و سیستم های توزیع می باشد. در طی همودیالیز، بیماران آلوده به ویروس های منتقل شونده از طریق خون و باکتری های بیماری زا هستند. تمیز کردن و ضد عفونی کردن اجزای مهم کنترل عفونت در یک مرکز همودیالیز است. EPA و FDA ضدعفونی‌کننده‌های مورد استفاده برای پردازش مجدد همودیالیزورها، ماشین‌های همودیالیز و سیستم‌های تصفیه آب را معرفی می‌کنند.

سطوح غیر بحرانی (مانند تخت یا صندلی دیالیز، میزهای کانتر، سطوح خارجی دستگاه‌های دیالیز و تجهیزات [قیچی، هموستات، گیره، کاف فشار خون، گوشی‌پزشکی]) باید با یک ضدعفونی‌کننده ثبت شده در EPA ضدعفونی شوند، مگر اینکه مورد به‌طور آشکار آلوده به خون باشد؛ در آن صورت باید از یک عامل ضد سل (یا یک ضد عفونی کننده با برچسب خاص برای HBV و HIV) یا یک رقت 1:100 از محلول هیپوکلریت (500-600 ppm کلر آزاد) استفاده شود. این روش دو هدف را انجام می دهد: آلودگی را به طور منظم حذف می کند و محیطی را به گونه ای حفظ می کند که با مراقبت خوب از بیمار سازگار باشد. همودیالیزها با پراستیک اسید ، فرمالدهید، گلوتارآلدهید، پاستوریزاسیون حرارتی با اسید سیتریک و ترکیبات حاوی کلر ضد عفونی می شوند. همه محصولات باید طبق توصیه های سازنده برای ضد عفونی استفاده شوند. برخی از سیستم های دیالیز از ضدعفونی آب داغ برای کنترل آلودگی میکروبی استفاده می کنند.

در بالاترین میزان، 82 درصد از مراکز همودیالیز ایالات متحده در حال استفاده مجدد دیالیزها برای همان بیمار با استفاده از ضدعفونی سطح بالا هستند. با این حال، یکی از سازمان های بزرگ دیالیز تصمیم به حذف تدریجی استفاده مجدد گرفته و تا سال 2002 درصد تسهیلات دیالیز بازفرآوری همودیالیزورها را به 63% کاهش داده بود. 72 درصد از پراستیک اسید و 20 درصد از فرمالدهید برای ضدعفونی دستگاه های همودیالیزور استفاده می کردند. 4 درصد دیگر برای ضدعفونی تسهیلات از گلوتارآلدهید یا پاستوریزاسیون حرارتی در ترکیب با اسید سیتریک استفاده می‌کردند. توصیه‌های کنترل عفونت شامل ضدعفونی و استریل کردن و استفاده از ماشین‌های اختصاصی برای بیماران مثبت برای آنتی ژن سطحی هپاتیت B (HBsAg) در محیط همودیالیز است. انجمن تجهیزات پیشرفته پزشکی آمریکا (AAMI) توصیه هایی را برای استفاده مجدد از همودیالیزورها منتشر کرده است.

انتهای پیام/ سه شنبه 17 اسفند 1400

منابع

The Centers for Disease Control and Prevention (CDC)- Guideline for Disinfection and Sterilization in Healthcare Facilities, 2008.

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

گروه خونی، سایر پروتئین های خون که در شدت کووید دخیل هستند

بزرگترین باکتری کشف شده دانشمندان را با پیچیدگی خود شگفت زده کرده است

ساختن یک ضد عفونی کننده ی قوی با استفاده از خاک اره

FDA دوز درمان پیشگیرانه کووید را به دلیل زیر سویه های Omicron افزایش می دهد

انسفالوپاتی های اسفنجی شکل قابل انتقال در انسان و حیوانات

×