بزرگترین باکتری کشف شده دانشمندان را با پیچیدگی خود شگفت زده کرده است


مجله ساینس گزارش داد، دانشمندان یک باکتری کاملاً عظیم را کشف کردند که بدون کمک میکروسکوپ قابل مشاهده است و در میان جنگل های حرا (Mangrove) Grande-Terre در دریای کارائیب پنهان شده است. بزرگترین باکتری تازه کشف شده اندازه ای بزرگتر از مگس میوه دارد.

بر اساس گزارشی که در 18 فوریه به پایگاه داده bioRxiv ارسال شد این کشف را این گونه توصیف می‌کند، این موجود تک سلولی می‌تواند تا 0.78 اینچ (2 سانتی‌متر) طول داشته باشد و شبیه یک رشته نازک است. این باکتری برخلاف اکثر باکتری‌ها که مواد ژنتیکی آن‌ها بدون اتصالی در داخل سلول‌هایشان شناور است، تمام DNA خود را درون یک کیسه غشایی حمل می‌کند. این ویژگی نه تنها میکروب تازه یافته را از سایر باکتری ها متمایز می کند، بلکه آن را از سایر پروکاریوت ها نیز – گروهی از موجودات با ساختار سلولی بسیار کوچک و ساده، متمایز می کند. گروه پروکاریوت ها شامل ارگانیسم هایی است که در حوزه باکتری ها و آرکیا یافت می شوند.

برخلاف پروکاریوت ها، سلول های یوکاریوت ها مانند حیوانات، گیاهان و قارچ ها دارای سلول های پیچیده تری هستند که حاوی هسته و سایر اندامک های متصل به غشاء هستند. این باکتری عظیم و تازه کشف شده، خطی بین پروکاریوت و یوکاریوت را از این جهت که DNA خود را در یک کیسه متصل به غشاء حمل می کند و همچنین یک کیسه دوم و بزرگ پر از آب را حمل می کند که بیش از 70 درصد از حجم کل سلول را به خود اختصاص می دهد، است.

ساینس گزارش داد که این کیسه پر از آب ممکن است به مولکول های حیاتی کمک کند تا راحت تر در سلول پخش شوند و همچنین کمک می کند سموم به راحتی خارج شوند.

یک باکتری بزرگ گوگرد خوار در جنس تیومارگاریتا حامل کیسه ای مشابه پر از آب است و بر اساس این شباهت، به علاوه تجزیه و تحلیل ژنتیکی، محققان به این نتیجه رسیدند که باکتری جدید ممکن است متعلق به همان جنس باشد. آنها پیشنهاد کردند که این میکروب بسیار بزرگ T. magnifica نامیده شود.

کازوهیرو تاکموتو، زیست‌شناس در موسسه فناوری کیوشو، به Science گفت: این باکتری بسیار بزرگ می‌تواند یک حلقه گمشده در تکامل سلول‌های پیچیده باشد.

انتهای پیام/ سه شنبه 10 اسفند 1400

منابع

Live Science

New Atlas

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

ساختن یک ضد عفونی کننده ی قوی با استفاده از خاک اره

FDA دوز درمان پیشگیرانه کووید را به دلیل زیر سویه های Omicron افزایش می دهد

انسفالوپاتی های اسفنجی شکل قابل انتقال در انسان و حیوانات

ضد عفونی هوا

رفع آلودگی پسماندها و پسماند های آلوده

×