ساختن یک ضد عفونی کننده ی قوی با استفاده از خاک اره


یک ماده ضد عفونی کننده ساخته شده قوی از خاک اره توانایی از بین بردن میکروب های کشنده را دارد. ضایعات چوب می تواند به پایدارتر شدن برخی از محصولات پاک کننده کمک کند.

یک ضدعفونی کننده جدید و پایدار ساخته شده از خاک اره و آب می تواند بیش از 99 درصد از میکروب های بیماری زا از جمله باکتری سیاه زخم و چندین گونه آنفولانزا را از بین ببرد.

استفاده گسترده از برخی مواد ضدعفونی کننده می تواند باعث آسیب های زیست محیطی شود. به عنوان مثال، مواد حاوی کلر، مانند سفید کننده، می توانند محصولات جانبی خطرناکی را در هنگام واکنش با مولکول های دیگر ایجاد کنند. برخی دیگر از ضدعفونی‌کننده‌های بالقوه ایمن تر به ترکیبی به نام فنل یا مواد شیمیایی مشابه آن متکی هستند، اما ساخت آنها پرهزینه و انرژی بر است.

ساختارهای فنلی در چوب به عنوان بخشی از مولکول های بزرگ و شاخه ای که دیواره های سلولی گیاه را می سازند، به وفور یافت می شود. بنابراین مهندس محیط زیست شیچنگ جانگ از دانشگاه فودان در شانگهای و همکارانش به این فکر کردند که زباله های خاک اره می تواند منبع ایمن تری از ترکیبات ضد میکروبی باشد.

محققان مخلوطی از آب و خاک اره را به مدت یک ساعت تحت فشار پختند و فیلتر کردند. سپس تیم ترکیبات خاک اره را برای توانایی آنها در از بین بردن میکروب های استافیلوکوکوس اپیدرمیس، یک میکروب پوستی که می تواند باعث عفونت در افراد دارای نقص ایمنی شود، و E. coli، یک میکروب روده که می تواند باعث بیماری های ناشی از غذا شود، آزمایش کردند. این تیم در مقالات 18 ژانویه آکادمی ملی علوم گزارش می دهد که بسته به غلظت ماده ضد عفونی کننده، می تواند بیش از 99 درصد میکروب ها را از بین ببرد.

محققان دریافتند که این ماده ضدعفونی کننده به طور مشابه در غیرفعال کردن ویروس های سیاه زخم و آنفولانزا موفق بوده است. همچنین ممکن است در برابر اسپورها، یک شکل مقاوم از باکتری که کشتن آن دشوار است، قوی باشد. آزمایشات نشان داد که می تواند اسپور یک باکتری معمولی بی ضرر مانند باکتری Bacillus subtilis را غیرفعال کند.

یک تجزیه و تحلیل شیمیایی نشان داد که ترکیب مبتنی بر خاک اره حاوی غلظت بالایی از ترکیبات فنل مانند است. تیمار گرما با فشار احتمالاً زنجیره های مولکولی چوب را می شکند و مولکول های فنلی ضد میکروبی را آزاد می کند.

دانشمندان در زیر میکروسکوپ مشاهده کردند که ضدعفونی کننده آنها به دیواره سلولی E. coli و استافیلوکوکوس اپیدرمیس آسیب می رساند. جانگ می گوید که ترکیبات فنلی ممکن است به پروتئین ها و مواد ژنتیکی باکتری ها و ویروس ها آسیب برساند.

انتهای پیام/ دوشنبه 4 بهمن 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

انسفالوپاتی های اسفنجی شکل قابل انتقال در انسان و حیوانات

ضد عفونی هوا

رفع آلودگی پسماندها و پسماند های آلوده

آلودگی میکروبی مواد ضدعفونی کننده

ضد عفونی در مراکز مراقب بهداشتی سرپایی و مراقبت های خانگی

×