کووید 19 و داروی Paxlovid


مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بیمارستان عمومی ماساچوست انجام شد، نشان داد که یک نفر از هر پنج نفری که از درمان با nirmatrelvir-ritonavir، که معمولاً به نام Paxlovid شناخته می‌شود، برای درمان علائم شدید کووید 19 استفاده می‌کنند، مجددا بعد از گذشت مدت زمانی نتیجه آزمایش مثبت دارند. ویروس زنده بالقوه مسری پس از بهبودی اولیه و آزمایش منفی – با پدیده ای به نام بازگشت ویروسی در بدن فرد برخواهد گشت. در مقابل، افرادی که پکسلووید مصرف نمی‌کنند، تنها در حدود 2 درصد مواقع بازگشت مجدد را تجربه کردند.

نتایج نشان می دهد که بازگشت ویروس ممکن است بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد رخ دهد و سؤالاتی را در مورد خطر انتقال ویروس توسط افرادی که بازگشت ویروس را تجربه می کنند ایجاد می کند. در بیش از 20 درصد از افرادی که Paxlovid مصرف می‌کردند بازگشت ویروسی دیده شد.

Paxlovid یک داروی ضد ویروسی خوراکی است که برای درمان COVID-19 استفاده می شود. مطالعات قبلی اثربخشی دارو را در کاهش بستری شدن در بیمارستان و مرگ در موارد شدید COVID-19 نشان داده است. از زمان ادغام Paxlovid در درمان COVID-19، برخی از بیماران بازگشت ویروسی را گزارش کرده‌اند.

محققان خاطرنشان کردند که این یافته ها نباید پزشکان را از تجویز دارو منصرف کند، اما باید آنها را ترغیب کند تا به بیمارانی که دارو مصرف می کنند در مورد خطر بازگشت ویروس و انتشار ویروس به دیگران توصیه کنند.

Paxlovid همچنان دارویی نجات‌بخش است که من برای بیماران پرخطر تجویز می‌کنم. محققان هشدار می‌دهند که این مطالعه بر مشاهده تکیه کرده و یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نیست، بنابراین دانشمندان نمی‌توانند مطمئن باشند که افزایش نرخ بازگشتی که در افرادی که Paxlovid مصرف می‌کنند صرفاً به دلیل استفاده از دارو بوده است.

انتهای پیام/ سه شنبه 27 آذر 1402

منابع

Harvard Medical School

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

HIV و ایدز

فواید ورزش و تاثیر در سیستم ایمنی بدن

دیابت

SARS-CoV-2 بیشتر و مرگبارتر از آنچه تصور می شد باعث سپسیس شد

آلزایمر و 10 نشانه اولیه آن

×