چهارمین دوز واکسن فایزر در مقابل Omicron


بر اساس داده‌های واقعی از اسرائیل، نرخ ابتلا به عفونت کووید و بیماری شدید مرتبط با Omicron پس از چهارمین دوز واکسن فایزر/ بیون تک کمتر بود، اگرچه محافظت در برابر عفونت تایید شده کوتاه‌مدت به نظر می‌رسید. داده‌های دنیای واقعی عفونت و شدت کمتری را نشان می‌دهند، اما سود طولانی‌مدت کمتر مشخص است.

یایر گلدبرگ، گزارش داد که در میان بزرگسالان 60 ساله و بالاتر، میزان عفونت تعدیل شده و تایید شده 4 هفته پس از نوبت چهارم در مقایسه با افرادی که سه دوز دریافت کرده بودند (171 در مقابل 340 مورد در هر 100000 نفر در روز) دو برابر کمتر بود.

آنها در مجله پزشکی نیوانگلند نوشتند علاوه بر این، میزان تعدیل شده بیماری شدید پس از 4 هفته در گروه چهار دوز سه برابر کمتر بود (1.6 در مقابل 5.5 در هر 100000 نفر در روز).

میزان عفونت تعدیل شده و بیماری شدید هر دو در سومین گروه کنترل داخلی بالاتر بود، که چهارمین دوز واکسن را تنها 3 تا 7 روز زودتر دریافت کردند (به ترتیب 308 و 3.6 مورد در هر 100000 نفر در روز).

با این حال، گلدبرگ و همکارانش اضافه کردند که از هفته 5 به بعد، نسبت نرخ عفونت تایید شده شروع به کاهش کرد، با نرخ تعدیل شده عفونت 8 هفته پس از دوز چهارم بسیار شبیه به گروه های کنترل بود.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که دوز چهارم فقط محافظت کوتاه‌مدت و یک سود مطلق متوسط را برای عفونت تأیید شده ارائه می‌کند، اما محافظت در برابر بیماری شدید را افزایش می‌دهد. آنها تاکید کردند که به نظر نمی رسد محافظت در برابر بیماری شدید تا هفته ششم پس از دریافت دوز چهارم کاهش یابد، اما اذعان داشتند که برای ارزیابی محافظت از دوز چهارم در برابر بیماری شدید به مدت طولانی، پیگیری های دوره ای بیشتری لازم است.

آنها خاطرنشان کردند که در ژانویه، مقامات اسرائیلی چهار ماه پس از دوز سوم، چهارمین دوز واکسن فایزر را برای بزرگسالان 60 سال به بالا، جمعیت های پرخطر و کارکنان مراقبت های بهداشتی تایید کردند. FDA اخیراً دوز تقویت کننده دوم واکسن فایزر یا مدرنا را برای بزرگسالان، سنین 50 سال به بالا، و افرادی که دارای شرایط ضعف سیستم ایمنی هستند، تا حدی با استفاده از داده های واقعی اسرائیل به عنوان مبنای تصمیم خود مجاز کرده است.

گروه گلدبرگ داده های مربوط به بزرگسالان 60 سال و بالاتر را که حداقل 4 ماه قبل از پایان مطالعه سه دوز از فایزر دریافت کرده بودند، بررسی کردند. دوره مطالعه برای عفونت تایید شده از 10 ژانویه تا 2 مارس و برای بیماری شدید تا 18 فوریه تعریف شد. آنها گفتند که گروه چهار دوز، چهارمین دوز خود را حداقل 8 روز قبل از عفونت یا کووید شدید دریافت کردند.

به طور کلی، 1252331 بزرگسال در این مطالعه شرکت کردند که 623355 نفر چهار دوز واکسن دریافت کردند و 628976 نفر چهار دوز واکسن دریافت نکردند. گروه چهار دوز جمع‌آوری شده و گروه کنترل داخلی تعداد بیشتری از افراد بالای 80 سال تشکیل شدند (حدود 25 درصد در مقابل 16.2 درصد).

محدودیت‌های داده‌ها شامل عوامل مخدوش‌کننده اندازه‌گیری نشده است، مانند تفاوت‌های رفتاری بین بزرگسالانی که دوز چهارم را انتخاب کرده‌اند و آن‌هایی که دریافت نکرده‌اند. شرایط از قبل موجود می‌توانست بر خطر ابتلا به بیماری شدید تأثیر بگذارد. آنها خاطرنشان کردند که درمان های مختلف کووید نیز ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد.

انتهای پیام/ چهارشنبه 17 فروردین 1400

منابع

MEDPAGE TODAY

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

آزمایش واکسن نسل دوم کووید ۱۹ داوطلبان را جستجو می‌کند

تحقیقات جدید نشان می دهد که چرا مه مغزی کووید ممکن است ادامه یابد

خود ایمنی و عدم دریافت واکسن کووید

کنترل عفونت های محیطی در مراکز بهداشتی درمانی

ژن درمانی برای هموفیلی سطح یک پروتئین لخته کننده حیاتی را افزایش می دهد

×