کنترل عفونت های محیطی در مراکز بهداشتی درمانی


محیط های مراقبت بهداشتی شامل جمعیت متنوعی از میکروارگانیسم ها است، اما تنها تعداد کمی از آنها پاتوژن های مهمی برای انسان های حساس هستند. کنترل عفونت های محیطی در مراکز بهداشتی درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. میکروارگانیسم ها به تعداد زیادی در محیط های مرطوب و ارگانیک وجود دارند، اما برخی نیز می توانند در شرایط خشک باقی بمانند. اگرچه میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را می‌توان در هوا و آب و روی فومیت‌ها تشخیص داد، ارزیابی نقش آن‌ها در ایجاد عفونت و بیماری دشوار است.

هشت معیار برای ارزیابی قدرت شواهد برای منبع محیطی یا وسیله انتقال عوامل عفونی استفاده می شود. بکارگیری این معیارها در تحقیقات بیماری به دانشمندان اجازه می دهد تا سهم محیط را در انتقال بیماری ارزیابی کنند. نمونه ای از این کاربرد، شناسایی یک پاتوژن (به عنوان مثال، انتروکوک های مقاوم به وانکومایسین [VRE]) روی سطح محیطی در طول شیوع آن است. حضور پاتوژن نقش سببی آن را مشخص نمی کند. انتقال آن از منبع به میزبان می تواند از طریق روش های غیرمستقیم (به عنوان مثال، از طریق انتقال دستی) باشد.

بنابراین، سطح می تواند به عنوان یکی از مخازن بالقوه برای پاتوژن ها در نظر گرفته شود، اما نه منبع اصلی. درک چگونگی ایجاد عفونت پس از قرار گرفتن در معرض، بر اساس اصول زنجیره عفونت نیز در ارزیابی سهم محیط در بیماری مرتبط با مراقبت های بهداشتی مهم است. همه اجزای این زنجیره در رخ دادن عفونت تاثیر دارند.

زنجیره اجزای ایجاد کننده عفونت

1. تعداد کافی ارگانیسم های بیماری زا (دوز بالا)

2. ارگانیسم های بیماری زا با حدت کافی

3. میزبان حساس

4. روش مناسب انتقال یا انتقال ارگانیسم به تعداد کافی از منبع به میزبان

5. پورتال صحیح ورود به میزبان

حضور میزبان حساس یکی از این مولفه‌ها است که بر اهمیت محیط مراقبت بهداشتی و عوامل بیماری‌زای فرصت‌طلب بر روی فومیت‌ها و در هوا و آب تاکید می‌کند. در نتیجه پیشرفت‌ها در فن‌آوری و درمان‌های پزشکی (به عنوان مثال، شیمی‌درمانی سیتوتوکسیک و داروی پیوند)، بیماران بیشتری در طول درمان دچار نقص ایمنی می‌شوند و بنابراین در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های فرصت‌طلب مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند. روند ارائه مراقبت های بهداشتی (به عنوان مثال، ترخیص زودهنگام بیماران از مراکز مراقبت بهداشتی حاد) همچنین در حال تغییر توزیع جمعیت بیماران و افزایش تعداد افراد دارای نقص ایمنی در بیمارستان های غیر حاد است.

انتهای پیام/ شنبه 6 فروردین 1401

منابع

The Centers for Disease Control and Prevention (CDC)- Guidelines for Environmental Infection Control in Health-Care Facilities.

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنم.

ضد عفونی در واحد همودیالیز

گروه خونی، سایر پروتئین های خون که در شدت کووید دخیل هستند

بزرگترین باکتری کشف شده دانشمندان را با پیچیدگی خود شگفت زده کرده است

ساختن یک ضد عفونی کننده ی قوی با استفاده از خاک اره

FDA دوز درمان پیشگیرانه کووید را به دلیل زیر سویه های Omicron افزایش می دهد

×