یک پوشش mail–like ممکن است از C. difficile در برابر برخی آنتی بیوتیک ها محافظت کند


این یافته ممکن است به محققان در شناسایی راه های جدید برای درمان عفونت ها کمک کند. پوشش mail–like می‌توانند به حفظ یک ابر میکروب از داروهای کشنده باکتری کمک کنند.

باکتری Clostridioides difficile به دلیل قرار گرفتن در روده افرادی که برای درمان سایر عفونت ها آنتی بیوتیک مصرف کرده اند، بدنام هستند. اگر آنتی بیوتیک تعداد زیادی از باکتری های خوب را از بین ببرد، این از بین رفتن می تواند سیستم میکروبی روده را از کار بیاندازد و به C. difficile فرصت بدهد تا باعث اسهال شود. C. difficile در برابر بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است و درمان تقریباً نیم میلیون عفونت در ایالات متحده را در سال سخت می‌کند.

محققان در Nature Communications گزارش دادند که مقاومت آنتی‌بیوتیکی ممکن است به این دلیل ایجاد شود که داروها برای عبور از سد بیرونی تقریباً غیرقابل نفوذ ابر میکروب‌ها مشکل دارند. این سد که لایه S نامیده می شود، همچنین می تواند از نفوذ آنزیمی که سلول های میزبان برای کشتن باکتری ها می سازند، جلوگیری کند و از مرگ باکتری مهاجم عفونی جلوگیری کند.

با استفاده از کریستالوگرافی اشعه ایکس و میکروسکوپ الکترونی، میکروبیولوژیست ساختاری پائولا سالگادو از دانشگاه نیوکاسل در انگلستان و همکارانش پروتئین اصلی تشکیل دهنده لایه S باکتری C. difficile به نام SlpA را مشخص کردند. این محققان نمای نزدیکی از پروتئین‌های بهم پیوسته را با شکاف‌های کوچک نشان داد که شبیه پوشش های زنجیره ای شوالیه‌های قرون وسطایی بود. از آنجایی که شکاف ها بسیار کوچک هستند، تعداد کمی از مولکول ها (مانند آنتی بیوتیک ها) می توانند از آن عبور کنند. سالگادو می‌گوید، سد بیرونی C. difficile انعطاف‌پذیر، اما در عین حال قوی است.

تیم تحقیقاتی دریافتند با برداشتن ناحیه‌ای از لایه S به نام D2 سلول‌های C. difficile را حساس به لیزوزیم می‌کند، آنزیمی که معمولاً در بزاق یافت می‌شود و پوشش بیرونی میکروب‌ها را از بین می برد.

درک اینکه چگونه SlpA لایه S را تشکیل می‌دهد می‌تواند به محققان کمک کند تا راه‌های پیشگیری را پیدا کنند – مانند ایجاد سوراخ در پوشش زنجیره‌ای آن – برای درمان عفونت‌های حاصل از C. difficile، که می‌تواند بارها و بارها برگردد. از هر شش نفر یک نفر به عفونت دوم مبتلا می شود. سالگادو می‌گوید: اگر داروهایی برای هدف قرار دادن C. difficile به طور خاص داشته باشیم، می‌توانیم این چرخه را بشکنیم.

انتهای پیام/ چهارشنبه 11 اسفند 1400

منابع

Science News

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

بزرگترین باکتری کشف شده دانشمندان را با پیچیدگی خود شگفت زده کرده است

FDA دوز درمان پیشگیرانه کووید را به دلیل زیر سویه های Omicron افزایش می دهد

ساختن یک ضد عفونی کننده ی قوی با استفاده از خاک اره

Sotrovimab عضلانی مسیر دیگری را برای درمان کووید ارائه می دهد

کووید همه چیز را در بارداری بدتر می کند

×