انواع مواد مورد استفاده در بسته بندی استریل و دستورالعمل استفاده


نوع بسته بندی باید با توجه به روش استریلیزاسیون مورد نیاز انتخاب شود. در سطح جهانی تردیدی وجود ندارد که برای بسته بندی فقط باید از محصولاتی که برای این منظور تولید می شوند استفاده شود. این بسته بندی ها به محصولاتی اطلاق می شود که شرایط در نظر گرفتن درجه پزشکی را دارند.

بسته بندی استریلیزاسیون با توجه به مبدا یا ساخت آن به عنوان مواد با درجه پزشکی، درجه غیر پزشکی و مواد ظروف سفت طبقه بندی می شود. در این انواع مختلف، موادی وجود دارد که یکبار مصرف هستند و برخی دیگر قابل استفاده مجدد هستند. اصطلاح درجه پزشکی توسط صنعت بسته بندی استریلیزاسیون برای تعیین موادی که مخصوص بسته بندی طراحی  و استاندارد شده اند استفاده می شود. این نوع بسته بندی دارای تخلخل کنترل شده بالاتر از 0.5 میکرون و آب گریزی است.

پارچه های بافته شده

پارچه های مناسب برای بسته بندی پارچه های پنبه ای و پنبه ای با پلی استر با تعداد 55 نخ در سانتی متر مربع است که به صورت زیر توزیع می شود: تار، 28 نخ در سانتی متر. بافت، 27 نخ در سانتی متر؛ در مجموع، 140 نخ / اینچ مربع، در بسته بندی دولایه.

اینها برای بسته بندی های سنگین که نیاز به بسته بندی مقاوم دارند استفاده می شود. پارچه باید بعد از هر فرآیند شسته شود و در صورت وجود سوراخ دور انداخته شود.

دستورالعمل استفاده:

بسته بندی پارچه پنبه ای یا پنبه ای پلی استر (140 نخ در اینچ مربع) باید با بسته بندی دولایه استفاده شود. این کم اثرترین مانع باکتریایی است. می توان از آن برای بخار اتیلن اکسید استفاده کرد. بدون پرز باید باشد و قبل از استفاده باید شسته و بررسی شود.

بسته بندی پارچه ای نوع جین نوع (160 نخ در اینچ مربع) باید با بسته بندی دولایه استفاده شود. می توان از آن برای بخار اتیلن اکسید استفاده کرد. بدون پرز باید باشد و قبل از استفاده باید شسته و بررسی شود.

مانع پارچه ای (272 تا 288 نخ در اینچ مربع) در برابر مایعات مقاوم است و بخار و اکسید اتیلن نفوذ خوبی به آن دارد. از آنجایی که آنها می توانند رطوبت را حفظ کنند، زمان خشک شدن باید افزایش یابد. بدون پرز باید باشد و قبل از استفاده باید شسته و بررسی شود.

پارچه های بافته شده باید بین هر بار استفاده شسته شوند تا رطوبت آن بازگردانده شود و از ظرفیت فیلتراسیون الیاف اطمینان حاصل شود. شستشوی مداوم منسوجات کارایی آنها را به عنوان یک مانع کاهش می دهد، به این معنی که ممکن است زمان نگهداری آنها کاهش یابد.

با توجه به اینکه این نوع مواد مستعد خراب شدن هستند و در هنگام استفاده تغییراتی را تجربه می کنند، باید قبل از هر بار استفاده به دقت بررسی شوند. در مورد سوراخ یا پارگی باید از چسب های مخصوص استفاده کرد. ترمیم مناسب نیست زیرا ممکن است بافت را تغییر دهد و اجازه عبور ذرات آلوده کننده را بدهد.

باید در نظر داشت که مواد پارچه ای آب‌گریز نیستند، به این معنی که در صورت نگهداری طولانی مدت بسته‌بندی با پوشش پلاستیکی باید احتیاط‌های لازم برای جلوگیری از ورود رطوبت را به حداکثر رساند. پوشش همچنین از نفوذ گرد و غبار محافظت می کند.

پارچه های غیر بافته

این پارچه ها ترکیبی از الیاف سلولزی و مصنوعی یا الیاف 100 درصد مصنوعی هستند که با روش هایی غیر از بافت سنتی به یکدیگر متصل می شوند. آنها با همجوشی الیاف و رزین هایی که بعداً خشک می شوند به هم می پیوندند. آنها یکبار مصرف هستند، در مقایسه با پارچه های قابل استفاده مجدد، نیاز به شستشو و بازرسی را از بین می برند.

دستورالعمل استفاده:

پارچه های غیر بافته در برابر مایعات مقاوم بوده و بخار و اکسید اتیلن نفوذ خوبی در آنها دارد. از آنجایی که آنها می توانند رطوبت را حفظ کنند، زمان خشک شدن باید افزایش یابد.

کاغذ

بحث درباره انواع کاغذهای موجود و اینکه کدام یک برای فرآیند استریلیزاسیون مناسب هستند، مهم است.

کاغذ بسته بندی

این بسته بندی برای استریل کردن توسط اتوکلاو بخار استفاده می شود. از آنجایی که دارای حافظه است، ضد آب نیست، پرز تولید می کند و تخلخل استانداردی ندارد، به عنوان یک مانع کارآمد در نظر گرفته نمی شود. علاوه بر این، با توجه به اینکه برخی موارد ساخت آن استاندارد نیست، می تواند حاوی زباله های سمی به عنوان بخشی از ترکیب آن باشد.

روزنامه

روزنامه بسیار بی کیفیت است. رزین های جوهر اسپورها را می پوشانند و حاوی نمک های سمی (سرب و جیوه) هستند. علاوه بر این، روزنامه مقاومت بسیار کمی در برابر پارگی دارد.

کاغذهای بازیافتی

این شامل سولفیت و کاغذ چوبی است که هر دو کیفیت مشابهی دارند. آماده سازی از کاغذی ساخته می شود که با سولفیت سدیم (Na2SO3) بازیافت و سفید می شود. در طول آماده سازی، pH، رطوبت، غلظت نشاسته (غذای میکروبی)، مقاومت در برابر پارگی و تخلخل همه کنترل نشده است.

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت سفید و شفاف از سلولز ساخته شده است. تفاوت کاغذ کادو در این است که کاغذ کرافت تخلخل کنترل شده دارد و ساخت آن از نظر مواد افزودنی، آب گریزی و مقاومت استاندارد شده است. این کاغذ دارای مقاومت مکانیکی بالا است که از خمیر شیمیایی ساخته شده از چوب سفید به دست می آید.

گرماژ پذیرفته شده 60 تا 80 گرم بر متر مربع با رطوبت 8 درصد است. دارای تخلخل کمتر از 0.3 میکرون است که به این معنی است که در شرایط نگهداری مناسب یک مانع ضد میکروبی خوب است. دارای یک طرف زبر (خارجی) و یک طرف براق (داخلی) است که به این معنی است که پرز نمی دهد.

اصطلاح “کاغذ کرافت” فقط به موادی اطلاق می‌شود که ویژگی‌های فوق‌الذکر را که توسط یک آژانس نظارتی تایید شده است را گرد هم می‌آورد.

دستورالعمل استفاده:

بسته بندی دولایه توصیه می شود. می توان از آن برای بخار و اکسید اتیلن استفاده کرد. سدی بهتر از موسلین است. به راحتی چروک می شود. نباید دوباره از آن استفاده کرد.

کاغذ با درجه جراحی یا پزشکی

این کاغذ ایده آل برای فرآیند استریلیزاسیون است. تخلخل آن 0.1 میکرون کنترل می شود. نباید کمتر از 55 درصد الیاف بلند (بقیه الیاف کوتاه هستند) از سلولز خالص ساخته شده باشد (استانداردهای بریتانیا 6255:1989).

سفید کننده ها در طول تهیه این کاغذ اضافه نمی شوند. گرماژ آن 60 تا 65 گرم بر متر مربع، PH آن خنثی است و در برابر پارگی بسیار مقاوم است. این کاغذ پرز آزاد نمی کند، اما اگر کاغذ در حین باز شدن با دست پاره شود، الیاف را آزاد می کند.

گرماژ 60 تا 80 گرم بر متر مربع مقاومت مکانیکی را تضمین می کند. کاغذ ضخیم تر، محافظت در برابر ورود باکتری ها را تضمین می کند. در حین استریل کردن، به ویژه توسط بخار، ساختار الیاف کاغذ تحت فشارهای قوی قرار می گیرد. این کاغذ ایمن است و ورود باکتری ها را پس از یک بار استریل کردن مسدود می کند، اما ظرفیت محافظت آن در فرآیندهای استریلیزاسیون متوالی کاهش می یابد.

دستورالعمل استفاده:

می توان از آن برای بخار و اکسید اتیلن استفاده کرد. نباید دوباره از آن استفاده کرد.

کاغذ کرپ با درجه جراحی

این کاغذ با خمیر سلولزی ساخته شده و دارای تخلخل 0.1 میکرون، گرماژ 60 تا 65 گرم بر متر مربع و PH خنثی است. برای تهیه بسته بندی با حجم بالا به جای پارچه استفاده می شود. ویژگی های انعطاف پذیری و مقاومت آن، آن را برای این استفاده مناسب می کند. ویژگی های آن در استانداردهای بریتانیا (SW 6254:1989) تعریف شده است. سازگار و دافع مایع است، پرز آزاد نمی کند، پوست را تحریک نمی کند، مقاوم است و حافظه ندارد.

دستورالعمل استفاده:

می توان از آن برای بخار و اکسید اتیلن استفاده کرد. به راحتی خم می شود. نباید دوباره از آن استفاده کرد. بیشتر به عنوان بسته بندی داخلی بسته ها استفاده می شود.

کاغذ مخلوط

این کاغذ ترکیبی از کاغذ درجه پزشکی و یک پلیمر شفاف است. رایج ترین بسته بندی در خدمات استریلیزاسیون است. این بسته بندی شامل یک صفحه مات (کاغذ درجه پزشکی) و یک صفحه شفاف است که اجازه می دهد محتویات دیده شود. در برابر کشش، ترکیدن و پارگی مقاوم است، قابل آب بندی حرارتی است، به راحتی باز می شود و دارای نشانگرهای شیمیایی است. ارائه این متریال به صورت آستین هایی است که با متریال هایی با اندازه ها و پاکت های مختلف سازگاری دارند.

دستورالعمل استفاده:

با استریلیزاسیون توسط اتوکلاو با بخار، اتیلن اکسید و بخار فرمالدهید سازگار است.

ظروف سفت و سخت

طیف گسترده ای از ظروف با ویژگی های مختلف و سازگار با روش های مختلف استریل سازی در بازار وجود دارد. آنها باید طبق دستورالعمل سازنده استفاده شوند. آنها را می توان از آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، پلاستیک یا ترکیب پلاستیک و فلز ساخت. برخی حاوی فیلترهای باکتریایی و برخی دیگر دارای دریچه هایی هستند که یک مانع زیستی ایجاد می کنند. این نوع بسته بندی بسیار موثر هستند زیرا شکسته نمی شوند، الیاف آزاد نمی کنند، آلوده نمی شوند و به راحتی حمل می شوند.

ظروف سفت و سخت بدون فیلتر

اینها شامل جعبه های فولادی ضد زنگ بسته است که گرما را از طریق رسانایی منتقل می کنند.

دستورالعمل استفاده:

اینها منحصراً برای گرمای خشک استفاده می شوند.

ظروف سفت و سخت با فیلتر

ظروف سفت، به منظور سازگاری با سایر روش های استریلیزاسیون، باید سوراخ شوند. برخی از این ظروف سوراخ دار دارای یک فیلتر داخلی هستند که امکان استفاده از آنها را بدون بسته بندی خارجی فراهم می کند. این فیلترها باید طبق دستورالعمل سازنده به صورت دوره ای بررسی و تعویض شوند تا از کارایی آنها اطمینان حاصل شود.

ظروف سوراخ دار بدون فیلتر داخلی باید با بسته بندی خارجی بسته بندی شوند که با روش استریلیزاسیون انتخاب شده سازگار باشد.

دستورالعمل استفاده:

اینها برای استریلیزاسیون بخار استفاده می شوند.

پلیمرها

پلیمرها یک مانع مطلق در برابر میکروارگانیسم ها و گرد و غبار هستند. بنابراین، ذخیره سازی با استفاده از این مواد به عنوان یک مانع می تواند بسیار طولانی باشد. از آنجایی که شفاف هستند، برای دیدن وسایل داخل آنها نیز مفید هستند. انواع مختلفی دارد:

پلی اتیلن

از آنجایی که این ماده قابل انعطاف است، فقط در دماهای پایین قابل استفاده است. برای اکسید اتیلن یا تشعشعات یونیزان مفید است. مناسب ترین پلی اتیلن با چگالی کم (0.076 میلی متر) است. در هنگام استفاده از آن مشکلی به وجود می آید زیرا ماده ای است که ضد آب است، که هنگام استریل شدن توسط اکسید اتیلن مانع از مرطوب شدن مواد می شود (رطوبت یک عامل ضروری در این فرآیند است). ورود آب (به شکل بخار) به بسته ای که توسط اکسید اتیلن استریل می شود، با استفاده از کیسه ای حل می شود که به آن کیسه یا بسته بندی پنجره ای نیز می گویند. کیسه از یک طرف فولیو (فیلم) و یک طرف کاغذی تشکیل شده است. فولیو ها با استفاده از پایه نفتی خالص به عنوان ماده خام (غیر کلر دار شده، مانند PVC) ساخته می شوند، به این معنی که می توان آنها را سوزاند یا ذخیره کرد زیرا دی اکسان یا فوران تولید نمی کنند. فولیو در آب های زیرزمینی و در محل های زباله رفتار خنثی دارد و در طول حذف حرارتی مواد سمی آزاد نمی کند. فولیو در برابر مایعات ضد آب و در برابر هوا و گازها غیر قابل نفوذ است و بنابراین ورود باکتری ها را مسدود می کند.

کیسه های فیلم پلی اتیلن با درجه پزشکی

اینها در برابر دما پایدار هستند و در برابر بخار قابل نفوذ هستند، اما اختلاف زیاد خلاء را تحمل نمی کنند.

PVC (پلی وینیل کلراید)

این ماده توصیه نمی شود زیرا نسبت به دما و تشعشعات یونی حساس است و به عنوان پاسخ، اتیلن کلروهیدرین (یک ماده ثابت غیرفرار) را تشکیل می دهد.

پی وی سی مقادیر زیادی اکسید اتیلن را جذب می کند و آن را به آرامی از بین می برد. برای مثال زمان لازم برای از بین بردن ماده در دمای اتاق 1 تا 2 هفته است. به عنوان بسته بندی برای استریل کردن توصیه نمی شود.

پلی پروپیلن و پلی کربنات

اینها هر دو مواد مقاوم در برابر حرارت هستند که توسط 3 لایه که به صورت حرارتی به هم متصل شده اند (SMS) تشکیل می شوند:

• Spunbond: توسط الیاف بلند تشکیل شده است که استحکام را فراهم می کند.

• Meltblown: توسط الیاف کوتاه و نامنظم تشکیل می شود که یک مانع ایجاد می کند.

آنها سازگار، غیر سمی و دافع آب هستند.

دستورالعمل استفاده:

می توان از آنها در استریلیزاسیون با بخار (تا حدود 140 تا 150 درجه سانتی گراد) استفاده کرد. از آنجایی که آنها می توانند رطوبت را حفظ کنند، زمان خشک شدن باید افزایش یابد. پلی پروپیلن بسته بندی انتخابی برای استریل کردن با پراکسید هیدروژن پلاسما است.

نایلون (پلی آمید)

این ماده در برابر دما پایدار است و در برابر بخار نفوذ پذیر است، اما اختلاف زیاد خلاء را تحمل نمی کند. بنابراین هنگام استفاده در اتوکلاوهای بخار می شکند. برای استریل سازی با اشعه یونیزان مناسب نیست. در برابر اکسید اتیلن نفوذ پذیری کمی دارد. پلی آمیدی وجود دارد که تا دمای 180 درجه سانتی گراد را تحمل می کند و می توان از آن برای گرمای خشک استفاده کرد.

Tyvek®

این ماده یک پلیمر مصنوعی و یک الفین تابیده شده است که اساساً از الیاف پلی اتیلن در ورقه ای شبیه کاغذ ساخته شده است. دارای ویژگی های محافظ عالی است. پایداری مکانیکی آن بالاست و در هنگام باز شدن الیاف آزاد نمی کند. تخلخل آن برای نفوذپذیری به هوا، اکسید اتیلن یا هر گاز استریل کننده دیگر کنترل می شود. در برابر رطوبت مقاوم است. در دمای منفی 73 درجه سانتی گراد بادوام و انعطاف پذیر است. در 118 درجه سانتی گراد منقبض می شود و در 135 درجه سانتی گراد ذوب می شود. به طور کلی نباید بالای 65 درجه سانتیگراد استفاده شود. این ماده برای استریل سازی با گاز بهینه است: 100 برابر کمتر EtO و فرمالدهید پس از استریل شدن باقی می گذارد که زمان دفع را کاهش می دهد. این ماده ای با مقدار بی پایان الیاف پلی اتیلن است. در برابر آب و الکل نفوذ ناپذیر است، می تواند با حرارت سیل شود و دارای نشانگر شیمیایی گنجانده شده است. دمای سیل کردن حرارتی کمتر از 120 درجه سانتی گراد است. سیل کردن صحیح مات و غیر شفاف خواهد بود.

دستورالعمل استفاده:

این بسته بندی، انتخابی برای استریل کردن با پراکسید هیدروژن پلاسما است. همچنین با استریل کردن توسط اکسید اتیلن سازگار است.

انتهای پیام/ سه شنبه 4 مهر 1402

منابع

Sterilization manual for health centers. Silvia I. Acosta-Gnass,Valeska de.

مطالعه موارد زیر را به شما پیشنهاد می کنیم

معیارهای انتخاب نوع سیستم بسته بندی وسایل استریل

اصول کلی بسته بندی تجهیزات پزشکی

تهیه و بسته بندی وسایل

تمیز کردن استریلایزر

شست و شو دهنده اولتراسونیک

×